کرونا در کودکان

اهمیت رعایت نکات بهداشتی برای کورونا در کودکان

به گفته متخصصان، در اوایل شیوع بیماری، بستری و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر دیده می‌شد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار نوع بی‌علامت و کم علامت بیماری نمی‌شوند، بنابراین ممکن بود خیلی از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان تشخیص داده نشود. خوشبختانه علائم بیماری کرونا در کودکان اغلب به شکل خفیف است و این بیماری همچنان برای این سنین با خطرات کمتری همراه است. متأسفانه اکثر کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می‌کنند، به دلیل حضور در اجتماعات و تجمعات بوده است که یا خود کودک در تجمع حضور داشته و یا پدر و مادر در اجتماعی شرکت و سپس ویروس را به کودکشان منتقل کرده‌اند.

علائم کرونا در کودکان

تب: همچون بالغین، تب به طور شایعی در کودکان نیز دیده می‌شود.
علائم دستگاه تنفسی: کودکان مبتلا به نوع خفیف بیماری علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد را تجربه می‌کنند.
علائم گوارشی: بعضی از کودکان دچار استفراغ، اسهال یا درد شکم می‌شوند. بی میلی کودک نسبت به غذا خوردن نیز در ابتلا به کرونا مشاهده می‌شود.
درد: ممکن است کودک در اثر ابتلا به کرونا دچار درد عضلانی یا سردرد شود.

کرونا در کودکان

تست کرونا در کودکان

در مواردی PCR (تست مولکولی تشخیصی) ویروس کرونا در کودکان مبتلا ممکن است منفی باشد، اما بررسی آنتی بادی می‌تواند با نتایج مثبت همراه باشد و به طور معمول کودک سابقه تماس با فرد مبتلا را دارد.
درصورت مشاهده علائمی، چون گیجی یا خواب آلودگی، اسهال و استفراغ شدید، فشار یا درد قفسه سینه، درد گردن، اختلال در تنفس یا خستگی تنفسی، احساس تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری و درد شدید شکم در کودک مشکوک به بیماری کووید -۱۹ کودک باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس

کودکان و واکسن آنفولانزا

تمام کودکان بالای سن شش ماهگی در صورتی که حساسیت شدید به پروتین تخم مرغ نداشته باشند، می‌توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، ولی وقتی بیماری‌های زمینه‌ای در کودک وجود داشته باشد که ممکن است ابتلا به آنفلوانزا با عوارض بیشتری همراه شود، تزریق این واکسن قویاً توصیه می‌شود.

علایم کرونا در کودکان

بیماری‌های زمینه‌ای مهم

این بیماری‌های زمینه‌ای شامل مواردی مثل سابقه بیماری ریوی مزمن از جمله آسم، بیماری قلبی، کلیوی، متابولیک از جمله دیابت، اختلالات تشنجی، بیماری‌های نقص ایمنی، کودکانی که مجبور به مصرف طولانی مدت اسپیرین هستند و همو گلوبینوپاتی‌ها از جمله کم خونی سیکل سل هستند.

فرایند تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق این واکسن در کودکان زیر ۹ سال در صورتی که بار اول است آن را دریافت می‌کنند، باید بعد از تزریق دوز اول، یک ماه بعد، تکرار شود و برای افرادی که در سال‌های قبل این تزریق را داشته اند، باید هر سال تکرار شود و اینطور نیست که یک بار تزریق در طول عمر، فرد را از دوره‌های بعدی بی نیاز و برای همیشه در برابر ابتلا به آنفلوانزا مصون نماید.
پزشکان با تأکید بر ضرورت شست و شوی مرتب دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی با افراد و استفاده از ماسک در زمان حضور در جامعه، به والدین توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلای کرونا در کودکان، جز در مواقع ضروری کودکان را از خانه خارج نکنند و تا جای ممکن در اجتماعات حاضر نشوند.

کمک به کودکان برای پوشیدن ماسک را فراموش نکنید چون آن‌ها با سختی این کار را انجام می‌دهد. باید از شیوه‌های خلاقانه برای این کار استفاده کنید.

اهمیت رعایت نکات بهداشتی

تا به امروز هیچ واکسن و درمان قطعی برای ویروس کرونا یافت نشده است؛ به همین جهت رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری، همچنان بهترین واکسن این بیماری‌ست!

شستن دست‌ها و رعایت مسائل بهداشتی را به تفریح تبدیل کنید

  • برای زمان شستن دست‌ها یک آهنگ 20 ثانیه‌ای تهیه کنید. حرکات موزون را با آن همراه کنید.
  • به کودکان امتیاز بدهید و برای شستن منظم دست‌ها آنها را تحسین کنید.
  • یک بازی طراحی کنید و به کسی که کمتر از بقیه صورت خود را لمس کرد، جایزه بدهید.
پیشگیری از کرونا در کودکان

حفظ فاصله ایمن را به کودک خود آموزش دهید

  • در صورت امکان و با حفظ فاصله ایمن، کودکان را برای گردش بیرون ببرید.
  • می‌توانید نامه‌هایی بنویسید و یا تصاویری ترسیم کنید و به اشتراک بگذارید. آنها را در بیرون از خانه آویزان کنید تا دیگران آنها را ببینند!
  • می‌توانید با صحبت کردن درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری، به کودک اطمینان خاطر بدهید.
  • به پیشنهادهای آنها گوش دهید و آنها را جدی بگیرید.

شما الگوی رفتاری کودک خود هستید

اگر شما نکات ایمنی و بهداشت شخصی را رعایت کنید و با دیگران به خصوص با افراد بیمار و یا آسیب‌پذیر با مهربانی رفتار کنید، کودکان و نوجوانان نیز همین رفتار را از شما الگو خواهند گرفت. یاوران و کمک کنندگان کرونا را به کودکان معرفی کنید و از آن‌ها تقدیر و تشکر کنید.

در پایان هر روز زمانی را برای فکر کردن درباره آن روز اختصاص دهید. با کودک درمورد کار مثبت یا جالبی که انجام داده است، صحبت کنید. خود را برای آنچه امروز به خوبی انجام دادید، تحسین کنید. شما عالی هستید!

درمان کرونا در کودکان

نکاتی برای صحبت کردن با کودکان در رابطه با کرونا

برای صحبت کردن با کودک اشتیاق نشان دهید. کودکان در این مدت چیزهای مختلفی شنیده‌اند. سکوت و پنهان‌کاری از کودکان ما محافظت نمی‌کند. صداقت و  رو‌راستی بیشتر می‌تواند به کودکان کمک کند. به میزان درک کودکان توجه کنید؛ شما آنها را بهتر می‌شناسید.

پذیرا باشید و گوش دهید

به کودک اجازه دهید آزادانه صحبت کند. از او سوالات باز بپرسید و میزان اطلاعات قبلی او را بسنجید.

صادق باشید

به سوالات کودکان صادقانه جواب دهید. به سن کودک توجه کنید و میزان توانایی او را در درک مطالب در نظر داشته باشید.

از کودک حمایت کنید

ممکن است کودک شما ترسیده باشد و یا احساس سردرگمی داشته باشد. به او فرصت دهید احساسات خود را بیان کند و اطمینان دهید که در کنارش هستید.

تست کرونا در کودکان

ندانستن جواب برخی سوال‌ها امری طبیعی است

کاملا طبیعی است که بگویید: «جواب این سوال را نمی دانیم، اما داریم روی آن کار می‌کنیم؛ یا نمی‌دانیم اما درباره آن فکر می‌کنیم.» از این فضا به عنوان فرصتی برای یادگیری مطلب جدید همراه با کودک‌تان استفاده کنید.

ویروس سراغ چه کسی می‌رود؟

توضیح دهید که ویروس کرونا  با ظاهر یک فرد، محلی که از آن آمده و یا زبانی که به آن صحبت می‌کند هیچ ارتباطی ندارد. به کودک‌تان بگویید که ما باید با افراد بیمار و افرادی که از آنها مراقبت می‌کنند، مهربان باشیم. از افرادی تعریف کنید که برای متوقف کردن شیوع ویروس کرونا در تلاش هستند و از بیماران مراقبت می‌کنند.

همچنین کودکان را مشتاق به خوردن انواع میوه و سبزی کنید تا بدنشان کمبود ویتامین نداشته و در برابر بیماری مقاوم باشد.

اطلاعات زیادی در اطراف ما وجود دارد. بعضی از آنها ممکن است حقیقت نداشته باشند. از وب سایت‌های موثق مانند وب‌سایت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی استفاده کنید.

 و در پایان

بررسی کنید آیا کودک شما حالش خوب است. به او یادآوری کنید که شما به خوبی از او مراقبت می‌کنید و او می‌تواند هر زمان که بخواهد با شما صحبت کند. سپس با هم یک بازی شاد و هیجان‌انگیز انجام دهید!

بازی‌هایی برای تخلیه انرژی کودکتان در خانه پیدا کنید تا اوقات خوشی را با هم بسازید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط