مشاوره کنکور تجربی با برنامه ریزی از صفر تا صد

مشاوره کنکور تجربی از نکات کلی تا اختصاصی

فهرست مطالب

کارمان در برهه‌های حساس زندگی تنها با آمار و احتمالات پیش می‌رود. در این زمان‌های حساس، غفلت از کوچک‌ترین چیزها ما را صد پله عقب می‌اندازد. اصلا انگار محاسبه‌گری برای همین زمان‌ها است تا مراقب همه‌چیز باشیم و از صفر تا صد را درست بچینیم. هدف‌گذاری برای قبولی در آزمون سراسری از این موقعیت‌ها است و بهترین مشاور کنکور تجربی باید فکر همه‌جا را بکند. اگر شما هم به اینکه چگونه رتبه 1 کنکور تجربی شویم؟ فکر می‌کنید، حتما در این مقاله به خواسته‌تان می‌رسید.

اهمیت مشاوره کنکور تجربی 1403را فراموش نکنید

درصد شرکت‌کنندگان در کنکور تجربی به‌ نسبت دیگر گروه‌های آزمایشی هنوز هم در حال افزایش و رقابت همچنان نفس‌گیر است. علاوه‌براین، ظرفیت پذیرش رشته‌های پرطرفدار تجربی با تقاضای داوطلبان نمی‌خواند! آیا شنیدن این خبرها نگران‌تان می‌کند؟ اگر بله، پس بیایید از همین‌جا کار مشاوره را شروع می‌کنیم: از مایندفولنس برای موفقیت در تحصیل و کاهش استرس‌تان کمک بگیرید. مایندفولنس (ذهن‌آگاهی) به شما یادآوری می‌کند که وجودتان تمام‌وکمال ارزشمند است و اعداد و ارقام باید در خدمت شما باشند، نه شما در خدمت آن‌ها! اگر:

  • با استفاده از این اعداد و ارقام، در برنامه ریزی برای کنکور به‌دقت عمل کنید،
  • بودجه‌بندی درستی برای زمان‌‌تان داشته باشید،
  • از مشاوران زبده کمک بگیرید
  • و پای صحبت کنکوری‌های سال‌های قبل بنشینید،

مسلما بهترین نتیجه ممکن عایدتان می‌شود.

ابتدا نقش تغییرات کنکور تجربی در برنامه ریزی را ارزیابی کنید

در بین گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری، کنکور تجربی متقاضیان بسیاری دارد که همگی مثل شما با سوالی اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند: چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ اما قبل از رفتن به‌سراغ اصول برنامه‌ریزی، بیایید نگاه مختصری به تغییرات کنکور بیندازیم:

آیا قبولی در کنکور تجربی به برنامه ریزی و مشاوره نیاز دارد؟

زیرگروه‌ها حذف شده اند

اگرچه به‌دلیل تراکم رشته‌های پرطرفداری مانند پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، دامپزشکی و رادیولوژی در زیرگروه 1، حذف زیرگروه‌ها تاثیر چندانی بر برنامه بسیاری از دانش‌آموزان نداشته است، اما به‌هرحال موضوع مهمی است. بر اساس تغییرات کنکور 1402 دیگر خبری از زیر گروه‌ها نیست و برای شما تنها‌وتنها یک رتبه کلی و بر اساس ضرایب دروس تخصصی و نمره ترازتان محاسبه می‌شود:

  • زیست شناسی: 12
  • فیزیک: 7
  • شیمی: 9
  • ریاضی: 7
  • زمین‌شناسی: 1

حالا شما برای قبولی در کنکور تجربی باید بر اساس این ضرایب به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دروس بپردازید. در این راه می‌توانید از راهکار اولویت بندی و برنامه ریزی با ماتریس آیزنهاور نیز استفاده کنید.

حذف دروس عمومی از کنکور تجربی

حذف دروس عمومی تاثیر بیشتری از حذف زیرگروه‌ها در برنامه‌ریزی شما برای کنکور می‌گذارد. البته این دروس تنها از کنکور حذف شده‌اند، اما هنوز هم به‌واسطه تاثیر بر معدل، نقش زیادی در موفقیت شما دارند. باتوجه به تغییرات کنکور 1403 و 1404:

  • در سال 1403، معدل امتحانات نهایی دروس تخصصی و عمومی سال یازدهم و دوازدهم تاثیری 50درصدی بر رتبه کنکور دارد.
  • در سال 1404، معدل امتحانات نهایی دروس تخصصی و عمومی سال دهم، یازدهم و دوازدهم تاثیری 60درصدی بر رتبه کنکور دارد.

 بنابراین شما باید راهی برای خواندن همزمان امتحانات نهایی و کنکور پیدا کنید، زیرا ضریب تاثیر برخی از آن‌ها در رتبه کنکور به مراتب بیشتر از امتحانات دروس تخصصی است:

  • فارسی (3): 18/64
  • عربی، زبان قرآن (3): 7/80
  • تعلیمات دینی (3): 14/23
  • زبان خارجی (3): 10/17
  • سلامت و بهداشت: 2/96
  • علوم اجتماعی: 2/20

نکات تکمیلی در رابطه با حذف دروس عمومی از کنکور تجربی

شاید بگویید که باتوجه به حذف درس‌های عمومی پس دیگر این درس‌ها بر رتبه کنکور و موفقیت شما بی‌تاثیرند؛ اما این طرز فکر کاملا نادرست است. میزان تاثیر درس‌های عمومی قبل از حذف از کنکور نهایتا 17درصد بود. اما به‌گفته معاون وزیر آموزش‌وپرورش، تاثیر درس‌های عمومی در کنکور 1403 به 28درصد می‌رسد. نکته دیگری که نباید از آن غفلت کنید، اهمیت درس ادبیات فارسی است:

  • درس ادبیات بیشترین ضریب تاثیر را در بین درس‌های عمومی دارد. بعد از آن به‌ترتیب تعلیمات دینی و زبان خارجی بیشترین تاثیر را دارند.
همه‌ی چیزهایی که باید درباره‌ی مشاوره کنکور تجربی بدانید

 برنامه ریزی برای مدیریت زمان در جلسه آزمون را فراموش نکنید

باتوجه به تغییرات صورت‌گرفته، سوالات کنکور تجربی در 4 دفترچه مجزا ارائه می‌شود. شما باید از جزئیات این دفترچه‌ها مطلع باشید و بر اساس آن‌ها برای مدیریت زمان در کنکور برنامه بریزید:

  • دفترچه اول که مختص درس زیست‌شناسی است، 45 سوال و 45 دقیقه زمان دارد.
  • دفترچه دوم 65 سوال و 75 دقیقه زمان دارد: شیمی 35 و فیزیک 30 سوال.
  • دفترچه سوم 45 سوال و 65 دقیقه زمان دارد: زمین‌شناسی 15 و ریاضی 30 سوال.
  • دفترچه چهارم که مختص داوطلبان بهیاری است، 30 سوال و 20 دقیقه زمان دارد.

شما در مجموع باید به 155 سوال در مدت‌ 180 دقیقه پاسخ دهید که البته این موضوع به‌خودی خود اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا شما باید به زمان هر دفترچه دقت و با تمرین تکنیک های تست زنی در کنکور، استراتژی مختص به خودتان را خلق کنید.

رتبه‌ های برتر کنکور تجربی به صورت میانگین هر درس را چند درصد می‌زنند؟

اگر در فکر برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر هستید، باید از درصدهای رتبه‌های برتر سال‌های قبل مطلع باشید و خودتان را برای رسیدن به آن‌ها آماده کنید:

  • رتبه‌ها تک‌رقمی معمولا هیچ درسی را کمتر از 70 نمی‌زنند و از سوی مقابل، غالبا در یک یا چند درس صد هستند.
  • رتبه‌های دورقمی در حد چند درصد با تک‌رقمی‌ها فاصله دارند و گاهی در برخی از دروس حتی بهتر از آن‌ها عمل می‌کنند.
  • رتبه‌های زیر 1000 معمولا در دروس شیمی و زیست فاصله زیادی می‌گیرند و در مرز 50 تا 70 درصد هستند.
  • رتبه‌های بین 1000 تا 3000، علاوه بر افت در دروس شیمی و زیست، در ریاضی و فیزیک هم حدود 20 درصد از رقبای خود کمتر می‌زنند.

نکات تکمیلی در رابطه با الهام‌گرفتن از رتبه‌برترهای کنکور تجربی

اعدادوارقام به‌خودی‌خود کمک چندانی نمی‌کنند. برای الهام‌گرفتن از رتبه‌های برتر باید چیزهای بیشتری درباره آن‌ها بدانید. مانند:

  1. مدت‌زمان مطالعه روزانه
  2. تعداد حل تست‌های روزانه
  3. نحوه برنامه‌ریزی و مطالعه دروس
  4. منابع تکمیلی و کمک‌درسی مطالعه
  5. آزمون‌هایی که این افراد در آن شرکت کرده‌اند

مشاوران تحصیلی کاربلد و زبده هم می‌توانند درباره برنامه‌‌های نفرات برتر سال‌های قبل کمک‌تان کنند.

برای دروس مهم کنکور تجربی چه برنامه ای دارید؟

همه دروس کنکوری، به استثنای زمین‌شناسی، از دروس مهم رشته تجربی هستند و باید برای حل چالش‌های مرتبط با آن‌ها فکری کنید. البته از زمین‌شناسی هم نباید غافل شوید، زیرا در غلبه بر رقبا کمک‌تان می‌کند. در ادامه باتوجه به اهمیت و ضریب دروس تخصصی تجربی در کنکور، موارد لازم را بیان می‌کنیم:

دروس مهم کنکور تجربی و چالش‌هایی که برسر راه‌شان وجود دارد

زیست‌شناسی و بودجه‌بندی آن؛ مهم‌ترین درس کنکور تجربی

درس زیست‌شناسی با ضریب 12، در کنکور تجربی حسابی پادشاهی می‌کند و اگر رتبه‌ی بالایی می‌خواهید باید درصد زیست‌تان حداقل بالای 70 باشد. رتبه‌های زیر هزار، بالای 80 درصد به‌سوالات زیست جواب می‌دهند. البته درصد بالای درس زیست‌شناسی به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و شما باید طوری درس بخوانید که تمام مفاهیم را کامل و دقیق یاد بگیرید و درکنارش قابلیت تجزیه و تحلیل‌شان را هم داشته باشید.

مهم‌ترین منبع زیست‌شناسی کتاب‌های درسی دبیرستان است. بهتر است اول هر مبحث را ‌به‌صورت گذرا بخوانید و دور بعدی دقت‌تان را بیشتر کنید و تمام جزئیات را مورد توجه قرار دهید؛ طوری که هیچ نمودار، شکل یا جدولی از زیر دست‌تان در نرود. از مزایای خلاصه‌ برداری برای کنکور هم که دیگر برایتان نگوییم؛ چون خودتان بهتر از ما می‌دانید هنگام مرور و در دوران جمع‌بندی، حسابی به دادتان می‌رسد. تعداد سوالات زیست‌شناسی در سال‌های قبل 50 سوال بود که با تغییرات صورت‌گرفته به 45 سوال کاهش یافته است. فراوانی سوالات فصول مختلف در آزمون‌های قبل به‌صورت زیر بوده است:

عنوان فصلمیانگین سوالات هر فصل در 3 نوبت گذشته (1400، 1401 و دی‌ماه 1401)
گوارش و جذب مواد3 سوال
تبادلات گازی1/5 سوال
گردش موارد در بدن3 سوال
تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد2 سوال
از یاخته تا گیاه2 سوال
جذب و انتقال مواد در گیاهان2 سوال
تنظیم عصبی3 سوال
حواس2/5 سوال
دستگاه حرکتی2 سوال
تنظیم شیمیایی1 سوال
ایمنی2/5 سوال
تقسیم یاختهکمتر از 1 سوال
تولید مثل3 سوال
تولید مثل نهاندانگان1 سوال
پاسخ گیاه به محرک‌هاکمی بیش از 1 سوال
مولکول‌های اطلاعاتی2 سوال
جریان اطلاعات در یاخته‌ها3 سوال
انتقال اطلاعات در نسل‌هاکمی بیش از 3 سوال
تغییر در اطلاعات وراثتی2 سوال
از ماده به انرژیکمی بیش‌ از 1 سوال
فناوری‌های نوین زیستی1 سوال
رفتارهای جانورانکمی بیش از 1 سوال
از انرژی به مادهکمی بیش از 2 سوال

درس شیمی و بودجه بندی آن را جدی بگیرید

درس شیمی بعد از زیست مهم‌ترین درس کنکور تجربی است. اگر هنگام مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور تجربی هدفتان کسب رتبه‌ی زیر 1000 است، باید شیمی را بالای 80 بزنید. رتبه‌های زیر 2000 هم درصد شیمی‌شان حداقل 70 است.

برای خواندن درس شیمی بهتر است متن کتاب و تمرین‌های آخر فصل‌ها را به یک اندازه جدی بگیرید و برایشان وقت بگذارید. بعضی از مباحث شیمی مهم‌تر از بقیه هستند و سؤالات بیشتری ازشان در کنکور طرح می‌شود:

عنوان فصلمیانگین سوالات هر فصل در 3 سال گذشته (1400، 1401 و دی‌ماه 1401)
کیهان زادگاه الفبای هستیکمی بیش‌ از 3 سوال
ردپای گازها در زندگیحدود 4 سوال
آب، آهنگ زندگیحدود 4 سوال
قدر هدایای زمینی را بدانیم3 سوال
در پی غذای سالمحدود 4 سوال
پوشاک، نیازی پایان ناپذیرحدود 5 سوال
مولکول‌ها در خدمت تندرستیکمی بیش از 3 سوال
آسایش و رفاه در سایه شیمیحدود 4 سوال
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاریکمی بیش از 3 سوال
شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌ترحدود 3 سوال

ریاضی و بودجه بندی درست آن: برگ برنده شما در کنکور تجربی

درس ریاضی در کنکور تجربی انحراف معیار بالایی دارد؛ یعنی دامنه درصدهای داوطلبان در این درس به‌شدت متغیر است. خیلی از دانش‌آموزان تجربی درس ریاضی را آ‌ن‌طور که باید جدی نمی‌گیرند و از سختی‌هایش فراری هستند. ولی کنار گذاشتن ریاضی در کنکور تجربی کار کاملا اشتباهی است و تأثیر منفی زیادی در ترازتان می‌گذارد.

سعی کنید مباحث مختلف ریاضی را بخوانید، تمرین‌های ساده‌تر و مسائل حل‌شده را دوباره حل کنید، سپس سراغ مسائل کتاب و جزوه بروید و درنهایت روی زدن تست‌های فصل مورد نظر و افزایش تمرکز در تست زدن کار کنید. تست‌های تمرینی را تا آخرین مرحله و رسیدن به جواب آخر حل کنید و وسط‌های کار به‌امید این‌که راه‌حل را بلد هستید، بی‌خیال رسیدن به جواب نشوید.

از درس ریاضی در کنکور تجربی 30 تست وجود دارد که 8 تا 10 تایشان ساده‌تر هستند و اگر مطالعه‌ی متوسطی داشته باشید می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. سرجلسه‌ی کنکور اول به سؤال‌های ساده‌تر ریاضی در 20 دقیقه پاسخ دهید و سپس سراغ تست‌های زمین‌شناسی بروید. اگر وقت اضافی آوردید دوباره برگردید و به‌سوال‌های سخت‌تر ریاضی هم جواب دهید. البته این یک پیشنهاد برای جلوگیری از اتلاف وقت و خستگی است و اگر با شرایط‌تان همخوان است می‌توانید به کارش ببندید. بهتر است قبل از کنکور حتماً از مشاور تحصیلی هم کمک بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری به‌دست بیاورید ولی ما تا حدودی به شما می‌گوییم از چه مباحثی چه تعداد سوال مطرح می‌شود:

عنوان فصلمیانگین سوالات هر فصل در 3 سال گذشته (1400، 1401 و دی‌ماه 1401)
مشتقکمی بیش از 3 سوال
کاربرد مشتقحدود 3 سوال
حد و پیوستگیحدود 4 سوال
تابعحدود 3 سوال
معادله و نامعادلهحدود 3 سوال
آمار و احتمالحدود 3 سوال
مثلثات4 سوال
لگاریتم و توابع نماییکمی بیش از 1 سوال
مجموعه و دنبالهحدود 1 سوال
توان‌های گویاحدود 1 سوال
هندسهحدود 4 سوال
شمارش بدون شمردنحدود 1 سوال

فیزیک به اندازه‌ی ریاضی مهم است.

داوطلبان تجربی به‌اندازه‌ی زیست و شیمی به فیزیک توجه نمی‌کنند و برایش وقت نمی‌گذارند ولی حداقل بهتر است مباحثی که برایتان ساده‌تر هستند را حتماً بخوانید. اگر روی همه‌ی سرفصل‌ها به‌یک اندازه تسلط دارید، به‌ترتیب زیر مطالعه کنید: نور، فشار، گرما و ترمودینامیک، مکانیک، الکتریسیته و موج.

از فیزیک پایه‌ی دهم، 8 سوال، فیزیک پایه‌ی یازدهم 9 سوال و فیزیک پایه‌ی دوازدهم 13 سوال در کنکور تجربی مطرح می‌شوند و تعداد سوالات هر فصل به‌صورت تقریبی طبق جدول زیر است:

عنوان فصلمیانگین سوالات هر فصل در 3 سال گذشته (1400، 1401 و دی‌ماه 1401)
فیزیک و اندازه‌گیری1 سوال
ویژگی‌های فیزیکی مواد2 سوال
کار، توان و انرژیحدود 2 سوال
دما‌وگرماحدود 3 سوال
الکتریسیته ساکنکمی بیش‌ از 3 سوال
جریان و مدارکمی بیش از 3 سوال
مغناطیس و القای الکترومغناطیسحدود 3 سوال
حرکت بر خط راستکمی بیش از 3 سوال
دینامیک3 سوال
نوسان و امواج4 سوال
فیزیک اتمی و هسته‌ایکمی بیش از 3 سوال

بودجه زمین شناسی را صفر نکنید

درس زمین‌شناسی اگرچه ضریب بسیار کمتری نسبت به دیگر دروس دارد، اما بهتر است در سه ماه آخر مانده به کنکور در برنامه‌تان جایش دهید. هنگام مشاوره و برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی بهتر است به تمام درس‌ها اهمیت بدهید و برایشان به‌اندازه ضریبی که دارند وقت بگذارید تا بتوانید از رقیبان جلو بیفتید. بنابراین، بر اساس تعداد سوالات فصول مختلف زمین‌شناسی در سال‌های گذشته، حتما برای خواندن و مدیریت زمان پاسخگویی به این درس در جلسه کنکور برنامه بریزید:

عنوان فصلمیانگین سوالات هر فصل در 3 سال گذشته (1400، 1401 و دی‌ماه 1401)
اصل آفرینش کیهان و تکوینحدود 5 سوال
منابع معدنی، زیربنای تمدن و توسعه صنعتیحدود 3 سوال
منابع آب و خاکحدود 3 سوال
سازه‌های مهندسیحدود 3 سوال
سلامتکمی بیش از 3 سوال
پویایی زمینکمی بیش از 3 سوال
زمین‌شناسی ایرانحدود 2 سوال

چگونه برای کنکور تجربی برنامه ریزی کنیم؟

برنامه‌ای که تنظیم می‌کنید باید متناسب با هدف، شرایط و توانایی‌های شما باشد. یک برنامه‌ی منحصربه‌فرد که تمام ویژگی‌های شخصی شما را در نظر بگیرد. برای این‌که بتوانید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، بهتر است در کنار بهره‌مندی از مشاوران و اساتید آموزشی زبده، نکات زیر را نیز رعایت کنید:

سخت گیر باشید اما سرزنش گر و وسواسی نه

برنامه‌تان باید انعطاف پذیر باشد و جوری تنظیم شود که شما از پس انجامش برآیید. برنامه‌های رؤیایی و کمال گرایی در درس خواندن، باعث بی‌انگیزه شدن‌تان می‌شود و به‌مرور زمان به بلای جان‌تان تبدیل می‌شود. هرگز فراموش نکنید که همه این برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های پیگیرانه قرار است شما را به فردی موفق و خوشحال تبدیل کند؛ اما اگر همین‌حالا و در طول مسیر نتوانید خوشحالی را تجربه کنید، هیچکدام از این برنامه‌ریزی‌ها و سختی‌کشیدن‌ها ارزشش را ندارد. پس به خودتان سخت نگیرید و آرامش و سلامت جسم‌وروان‌تان را در اولویت قرار دهید.

داشتن مکانی ثابت برای مطالعه مطلوب تر است

یک مکان مطالعه‌ی ثابت برای خودتان انتخاب کنید: جایی که تمرکز کافی داشته باشید و بتوانید به‌خوبی درس بخوانید. ذهن و بدن‌تان به‌مرور با این مکان ثابت مانوس می‌شود و به افزایش بازدهی یادگیری شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

داشتن زمانی روتین برای مطالعه بهتر است

دقیقا مشابه مکان ثابت، برنامه مشخصی هم برای مطالعه در طول روز داشته باشید؛ مثلا همیشه ساعت 8 صبح مطالعه‌تان را شروع کنید و حالا بسته به شرایط خودتان هر 20، 30، 45 یا 1 ساعت هم چند دقیقه استراحت کنید. ذهن به‌شدت به این فرآیند عادت می‌کند و شما را از دست مشکلاتی مانند خواب‌آلودگی هنگام مطالعه نجات می‌دهد.

آشنایی با برنامه ریزی کنکور تجربی مرحله به مرحله و با تمام جزئیات

زمان مطالعه روزانه منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

هر کسی در ساعاتی از شبانه‌روز بازدهی بهتری برای مطالعه دارد: برخی‌ها هنگام سحر، برخی‌ دیگر سر ظهر و برخی هنگام غروب مغزشان بهتر کار می‌کند. شما نیز باید بهترین زمان برای درس خواندن را بر اساس ساعت زیستی بدن خودتان پیدا کنید و برنامه‌‌های‌تان را حول آن ساعت بچینید.

کامل و با جزئیات هر درس را بخوانید

طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید تمام درس‌ها را کامل و با جزئیات بخوانید. سرسری و کلی درس‌خواندن شما را به هدف نمی‌رساند، پس باید از بهترین راهکارهای افزایش کیفیت مطالعه استفاده کنید. روش مطالعه‌ی هر درس با درس دیگر فرق می‌کند. قبل از شروع برنامه‌ریزی، با کمک مشاوره کنکور تجربی، روش موثر یادگیری و مطالعه‌ی هر درس را تمرین کنید.

منابع مطالعه را اولویت‌بندی کنید

هنگام مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور تجربی کتاب‌های درسی‌تان را به‌عنوان منبع اصلی مطالعه قرار دهید. یک یا دو کتاب کمک درسی معتبر را می‌توانید به‌عنوان منابع تکمیلی بخوانید، اما بیشتر از آن توصیه نمی‌شود؛ زیرا تسلط کامل بر یک‌ منبع بهتر از خواندن 10 منبع به‌صورت گزینشی است. برای اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی درست، حتما یکی از اپلیکیشن های کنکوری را هم کناردست‌تان داشته باشید.

از بهترین مشاوران کنکور تجربی کمک بگیرید

مشاوره کنکور تجربی را جدی بگیرید. یک مشاور خوب و کاربلد، تجربه و علم کافی در زمینه‌ی مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور تجربی دارد و می‌تواند در مورد نحوه سازمان‌دهی صفر تا صد راهنمایی‌تان کند.

بهترین مشاوران کنکور تجربی چه ویژگی هایی دارند؟

آن‌ها بر برخی نکات اساسی در برنامه‌ریزی برای کنکور تاکید زیادی می‌کنند. مهم‌ترین نکات موردتاکید آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم:

نکات مورد تاکید بهترین مشاوران کنکوری را بشناسید

تعیین هدف و برنامه‌ریزی بر اساس آن

مهم‌ترین موضوع موردتاکید آن‌ها هدف‌گذاری است. بنابراین، شما باید قبل از هرکاری با استفاده از مشاوره کنکور تجربی و تحقیق درباره رشته‌ های تجربی و زیر شاخه های رشته تجربی، هدف‌تان را مشخص کنید. ببینید می‌خواهید به کجا برسید. بهتر است یک هدف جایگزین هم داشته باشید که اگر به‌هر دلیلی به هدف اصلی نرسیدید، سرخورده نشوید.

برنامه ریزی برای مطالعه روزانه منظم و اصولی

یک مشاوره کنکوری خوب قطعا برای تک‌تک دقایق شما برنامه‌ می‌ریزد. شما هم می‌توانید:

  • یک جدول بکشید و ساعت‌های مطالعه‌ی روزانه‌تان را مشخص کنید.
  • جلوی ساعت‌هایی که درمدرسه هستید یا به‌ کار دیگری مشغولید هاشور بزنید و درنهایت ببینید چند ساعت خالی برای درس خواندن دارید.
  • اگر دانش‌آموز یا شاغل هستید باید طوری برنامه‌ریزی کنید که 70درصد ساعت‌های فراغت‌تان را در روز درس بخوانید. روزهای تعطیل هم باید 60درصد زمان روزانه‌تان به مطالعه بگذرد.
  • دانش‌آموزان در روزهایی که مدرسه می‌روند باید 6 تا 7ساعت درس بخوانند و فارغ‌التحصیلان هم روزانه باید 10ساعت مطالعه کنند.

اضافه کردن تدریجی به ساعت مطالعه

قرار نیست همه از روزی 10 ساعت شروع به درس خواندن کنند. مشاوران کنکوری زبده بااستفاده از راهکارهایی مانند تکنیک پومودورو برای درس خواندن به شما کمک می‌کنند تا به‌مرور، زمان مطالعه‌تان را افزایش دهید. ‌

برنامه‌ریزی برای تنوع درسی

رعایت حفظ تنوع درسی در مطالعه،‌ یکی‌دیگر از تکنیک‌های مشاورین برتر کنکوری و برنامه‌ ریزی درسی خوب است. یعنی باید معلوم شود چه درس‌هایی را قرار است چه روزهایی بخوانید:

  • روزهایی که 10 ساعت درس می‌خوانید بهتر است 3-4 تنوع درسی داشته باشید و مثلاً زیست و شیمی را صبح‌ها و فیزیک و ریاضی را بعداز‌ظهرها در برنامه‌تان قرار دهید.
  • روزهایی که کمتر و نهایتا 8 ساعت وقت مطالعه دارید، 3 تنوع درسی مناسب است.

ریاضی و فیزیک مهم‌ترین درس‌ها برای شما هستند و باید در برنامه مطالعه‌ی هر روزتان جا داشته باشند. دروس ریاضی و فیزیک هم باید یک‌روز در میان در برنامه‌تان قرار بگیرند.

در برنامه ریزی کنکور تجربی به شیوه مشاوران زبده عمل کنید

محاسبه زمان لازم برای مطالعه هر درس بر اساس ضرایب و میزان آمادگی شما

زمان مطالعه محدود است و شما باید بر اساس ضرایب و میزان اهمیت دروس، مدت‌زمانی منطقی برای خواندن هر کدام‌شان در نظر بگیرید. برای اینکار:

  1. مجموع زمان مطالعه‌تان را حساب کنید؛ مثلاً فرض کنید ساعت‌های مطالعه‌ی هفتگی‌تان را جمع می‌بندید و به عدد 54 ساعت در هفته می‌رسید.
  2. مجموع ضرایب تمام درس‌ها را حساب کنید. مجموع ضرایب درس‌های کنکور تجربی در سال 1403، 36 است.
  3. حالا مجموع ساعت‌های مطالعه را تقسیم بر مجموع ضرایب کنید.
  4. 54 تقسیم بر 36 می‌شود 5/1. حالا عدد یک‌ونیم را در ضریب هر درس ضرب کنید. مثلاً ضریب زیست‌شناسی 12 است. یک‌ونیم ضربدر 12 می‌شود 18.

این محاسبه‌ها به شما می‌گویند از 54ساعت مطالعه‌ی هفتگی باید 18ساعتش را به مطالعه‌ی زیست اختصاص دهید. ساعت مطالعه‌ی بقیه‌ی درس‌ها را هم به ‌کمک همین فرمول حساب کنید.

نکته بسیار مهم: اگر در درسی ضعیف هستید، ضریب بیشتری برایش در نظر بگیرید تا زمان مطالعه‌تان بیشتر شود و بتوانید ضعف‌تان را به‌مرور زمان جبران کنید.

زمان‌بندی برای درس‌ها در طول روز و هفته

مشاوران زبده حتما در مورد زمان شروع مطالعه برای کنکور و زمان‌بندی روزانه و هفتگی دروس به شما برنامه می‌دهند. بنابراین، شما بعد از مشخص‌کردن مدت‌زمان مطالعه هر درس باید ساعت‌های مطالعه آن درس در طول روز و هفته را مشخص کنید. اگر دانش‌آموز هستید، براساس برنامه‌ی درسی مدرسه و باتوجه به نکات زیر برنامه‌ریزی کنید:

  • درس‌های هر روز را براساس میزان سختی‌شان مرتب کنید. درس‌های سخت‌تر را اول بخوانید تا در انتهای روز به درس‌های آسان‌تر برسید.
  • اگر از مشاوره کنکور تجربی استفاده می‌کنید لازم نیست خودتان سرفصل‌های هفته و ماه را مشخص کنید ولی اگر به هر دلیلی به مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور تجربی دسترسی ندارید، می‌توانید از برنامه‌های راهبردی آزمون‌های کنکور تجربی موسسه‌های معتبر استفاده کنید. کافی است برنامه‌ی راهبردی موسسه‌ها را دانلود کنید و ببینید سرفصل‌ها را چطور طبقه‌بندی کرده‌اند. براساس سرفصل‌های آزمون‌ها، خودتان برنامه‌ریزی را شروع کنید و با قدرت پیش بروید.
مشاوره کنکور تجربی با برنامه‌ریزی درست و حسابی

برنامه‌ ریزی برای تست زدن

تست‌زدن از نکات ضروری برای موفقیت در کنکور است و حتما باید زمانی برایش در نظر بگیرید. هر روز تست درس‌های همان روز را حتماً حل کنید. اوایل کار قرار نیست روزانه تعداد زیادی تست بزنید ولی هرچه می‌گذرد باید تعداد تست‌ها را بیشتر کنید و به عدد نرمال 200 تست و بالاتر در روز برسید. اگر در هنگام تست‌زنی، زیادی بین دو گزینه شک می‌کنید، نگاهی هم به مقاله نحوه مدیریت شک بین دو گزینه در آزمون بیندازید.

آموزش نحوه صحیح خلاصه برداری

تمام مشاوران برتر کنکوری بر موثربودن خلاصه‌برداری اصولی اتفاق‌نظر دارند. پس به‌هیچ‌عنوان بی‌خیال خلاصه‌برداری درس‌ها نشوید. سعی کنید راه‌وروش خلاصه‌برداری درست و اصولی را یاد بگیرید تا بعدها هنگام مرور و در دوران جمع‌بندی به مشکل برنخورید و بتوانید از مزایایش استفاده کنید.

تاکید بر تندخوانی اصولی

فرصت محدود و منابع کنکوری نامحدود است. بنابراین، تندخوانی برای کنکور به شما کمک می‌کند تا بیشترین بازدهی را از زمان‌تان داشته باشید. سعی کنید به راه‌وچاه تندخوانی مسلط شوید و سرعت مطالعه‌تان را بالا ببرید.

دوران جمع‌بندی کنکور تجربی را چطور بگذرانیم؟

2 تا 2‌ماه‌ونیم آخر مانده به کنکور دوران جمع‌بندی مباحث است و در این مدت باید تمام درس‌ها را مرور کنید و پرونده‌شان را یکی‌یکی ببندید. 40‌روز از این فرصت 70‌روزه را برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم و 30روز دیگر را برای درس‌های دوازدهم کنار بگذارید. به توصیه‌های زیر هم عمل کنید:

  • خواب کافی را فراموش نکنید.
  • بیشتر وقت‌تان را به مطالعه‌ی سرفصل‌های پرسوال‌ اختصاص دهید.
  • هر سه روز یک‌بار و در زمان مشخص‌شده تست‌های آزمون‌های جامع را پاسخ دهید.
  • در دوران جمع‌بندی مطلب جدید نخوانید، بلکه فقط روی مطالعه مباحث خوانده‌شده تمرکز کنید.
  • آرامش‌ خود را حفظ کنید. بدون آرامش افکار منفی به‌سراغ‌تان می‌آیند و استفاده موثر از دوران جمع‌بندی را مختل می‌کنند.
در برنامه ریزی کنکور تجربی از دوره‌های جمع بندی غافل نشوید

درادامه کمی بیشتر درمورد جمع‌بندی درس‌های اختصاصی و مهم کنکور تجربی توضیح می‌دهیم:

جمع‌بندی زیست

متن کتاب‌های درسی زیست خیلی مهم هستند و برای جمع‌بندی باید مورد توجه قرار بگیرند. بهتر است:

  • اول کتاب درسی‌تان را ورق بزنید و خلاصه‌ها و حاشیه‌ها را بخوانید.
  • از جاهایی که خوب بلد هستید سریع‌تر بگذرید و بخش‌هایی را که ضعف دارید بادقت بیشتری مطالعه کنید.
  • بعد از تورق سریع و مرور هر سرفصل، تست‌های جامع‌ بزنید.

جمع‌بندی ریاضی و فیزیک

  • مباحث ریاضی و فیزیک را فصل‌به‌فصل جمع‌بندی کنید.
  • اول خلاصه‌ها و نکته‌های هر مبحث را بخوانید و سپس شروع به تست زدن کنید.
  • 80درصد زمان جمع‌بندی درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک باید به تست‌زدن اختصاص پیدا کند.

جمع‌بندی شیمی

جمع‌بندی درس شیمی در کنکور تجربی بی‌شباهت به جمع‌بندی ریاضی و فیزیک نیست؛ با این تفاوت که ممکن است مرور خلاصه‌ها و نکته‌ها وقت بیشتری ببرد. بعد از مطالعه‌ی حاشیه‌ها و نکته‌ها، تست‌های جامع هر مبحث را بزنید.

نحوه تست‌زنی در دوران جمع‌بندی کنکور

در دوران جمع‌بندی باید بیشتر تست‌ بزنید. البته سبک تست‌زنی در دوران جمع‌بندی فرق دارد: ‌در این دوره دیگر نباید تست آموزشی بزنید، بلکه باید در تست‌زنی مهارت کسب کنید. تست‌های آموزشی با مهارتی تفاوتی بسیار مهم دارند:

  • هدف اصلی در تست‌های آموزشی یادگیری مطالب خوانده‌شده است، اما تست‌های مهارتی با هدف تسلط بر مهارت‌هایی مانند سرعت تست‌زنی زده می‌شوند.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در کنکور تجربی نتیجه‌ی خوبی بگیرید بهتر است یک مشاوره کنکور تجربی اصولی داشته باشید و درکنارش از داوطلبان سال‌های گذشته هم کمک بگیرید و از تجربه‌هایشان استفاده کنید. ما هم در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی در مورد مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور تجربی بدهیم و کمک‌تان کنیم تا خودتان مرحله‌به‌مرحله هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید و به موفقیتی که در ذهن دارید برسید. واقعیت این است که قدم در مسیر سختی گذاشته‌اید ولی ما مطمئنیم با تلاش و برنامه‌ریزی درست، سال بعد همین موقع در حال زندگی‌کردن رویای امسال‌تان هستید.

دوران جمع‌بندی کنکور تجربی را چطور بگذرانیم؟

سوالات متداول

  1. چرا مشاوره کنکور تجربی اهمیت زیادی دارد؟
    زیرا رقابت شدید، منابع متنوع و زمان کوتاه است. بنابراین شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه، حتما باید از نکات کنکوری و نحوه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دروس مختلف مطلع باشید و در کاربست‌شان از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید.
  2. بهترین مشاوران کنکور تجربی چگونه برنامه‌ریزی می‌کنند؟
    از هدف‌گذاری شروع می‌کنند، برنامه روزانه مطالعه می‌دهند، به‌تدریج ساعات مطالعه شما را بالا می‌برند، از تنوع مطالعه غافل نمی‌شوند، برای هر درس مدت‌زمان مطالعه مشخصی در نظر می‌گیرند و برای تست‌زدن، خلاصه‌برداری و تندخوانی برنامه‌ می‌ریزند.
  3. در برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی به چه نکاتی توجه کنیم؟
    وسواس نگیرید و کند پیش نروید، مکان و زمان ثابتی برای مطالعه مشخص کنید، با جزئیات کامل بخوانید، منابع مطالعه را اولویت‌بندی کنید و از مشاوران کنکوری زبده کمک بگیرید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط