مشاوره کنکور انسانی طبق تغییرات اخیر کنکوری

نکات ضروری در مشاوره کنکوری انسانی

فهرست مطالب

شب‌ها را با رویای کدام دانشگاه و رشته دانشگاهی به صبح می‌رسانید: تهران، بهشتی یا علامه؟ حقوق، حسابداری یا روان‌شناسی؟ البته چندان هم فرقی ندارد که کدام گزینه در اولویت‌تان است، چون راه رسیدن به همه آن‌ها از برنامه‌ریزی کنکوری برای رتبه برتر می‌گذرد. اما چه مواردی جزو اولویت‌های یک مشاور تحصیلی خوب در زمینه مشاوره کنکور انسانی و برنامه‌ ریزی کنکور 1403 انسانی به حساب می‌‌آید؟

مشاوره کنکور انسانی برای علاقمندان به موفقیت در این رشته

رشته‌ی علوم انسانی یکی از سه رشته‌ی مهم تحصیلی است که هواخواهان بسیاری دارد. معمولاً دانش‌آموزانی که از غوطه‌وری در دنیای ادبیات، فلسفه، معارف و تاریخ لذت می‌برند، به سراغ زیر شاخه های رشته انسانی می‌روند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و برای موفقیت در کنکور انسانی نقشه می‌کشید، پس حتماً این مقاله به کارتان خواهد آمد:

چون قرار است شما را به طور کامل با کنکور انسانی آشنا کنیم و به شما بگوییم که بهترین مشاوران کنکور انسانی چطور عمل می‌ کنند؟ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید. برای آشنایی بیشتر با فضای تحصیلی و کاری علوم انسانی، نگاهی هم به مقاله بازار کار رشته انسانی بیندازید.

در برنامه ریزی برای کنکور انسانی، این 2 نکته را فراموش کنید!

در بین گروه‌های آزمایشی آموزش سراسری، کنکور انسانی متقاضیان بسیاری دارد که همگی مثل شما سوالی اساسی در ذهن‌شان دارند: چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ اما قبل از رفتن به‌سراغ اصول برنامه‌ریزی، این 2 نکته را از ذهن‌تان پاک کنید:

آیا واقعا رعایت نکات مشاوره ای در رتبه کنکور انسانی موثر است؟

چیزی به نام رشته‌های هر زیر گروه دیگر وجود ندارد!

قبل از تغییرات کنکور 1402، گروه آزمایشی انسانی به 5 زیرگروه تقسیم می‌شد و در هر زیرگروه، دروس مختلف با توجه به اهمیتشان ضرایب متفاوتی داشتند. در نتیجه، دانش‌آموزان باید ابتدا زیرگروه رشته موردعلاقه‌شان را بررسی می‌کردند و سپس باتوجه به ضریب هر یک از دروس در آن زیرگروه، برای قبولی در کنکور برنامه می‌چیدند. اما گذشته‌ها گذشته:

دیگر خبری از رتبه‌های مجزا برای زیرگروه‌های مختلف نیست. از سال 1402 به بعد، برای متقاضیان تنها‌و‌تنها یک رتبه کلی و باتوجه ضرایب دروس تخصصی محاسبه می‌شود:

  • زبان و ادبیات‌ فارسی: دارای ضریب 8
  • ریاضی: دارای ضریب 6
  • زبان عربی، تاریخ‌ و جغرافیا، فلسفه و منطق و علوم اجتماعی: دارای ضریب 5
  • اقتصاد و روان‌شناسی: دارای ضریب 2

حالا شما برای قبولی در رشته‌ی مورد علاقه‌تان و به‌دست آوردن رتبه‌ی خوب کنکور انسانی، باید بر اساس این ضرایب برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنید. اگر هم برای برنامه‌ریزی بر اساس اولویت‌ها به‌دنبال راهکاری موثر می‌گردید، شاید اولویت بندی و برنامه ریزی با ماتریس آیزنهاور گزینه مناسبی برای‌تان باشد.

حذف دروس عمومی از کنکور انسانی

یکی‌دیگر از تغییرات مهم کنکور 1402، حذف دروس عمومی از کنکور است. البته باید دقت داشته باشید که دروس عمومی صرفا از کنکور حذف شده‌اند، اما همچنان از طریق تاثیر بر معدل، در رتبه نهایی شما نقش زیادی دارند. بر اساس تغییرات کنکور 1403 و 1404:

  • معدل امتحانات نهایی سال یازدهم و دوازدهم در سال 1403 تاثیری 50درصدی بر رتبه کنکور دارد.
  • معدل امتحانات نهایی سال دهم، یازدهم و دوازدهم در سال 1404 تاثیری 60درصدی بر رتبه کنکور دارد.

پس نباید از اهمیت‌شان غافل شوید. اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که چگونه هم برای مدرسه بخوانیم و هم کنکور، به پیشنهادات ما در مقاله خواندن همزمان امتحانات و کنکور نگاهی بیندازید.

نکات تکمیلی در رابطه با حذف دروس عمومی از کنکور انسانی

حالا که دروس عمومی از کنکور انسانی حذف شده‌اند، شاید تصور کنید که پس دیگر تاثیر چندانی بر رتبه کنکور‌تان ندارند. این نگرش کاملا اشتباه است. سال‌های پیش از حذف دروس عمومی از کنکور انسانی، تاثیر این درس‌ها در رتبه نهایی داوطلبان 17درصد بود. به‌گفته معاون وزیر آموزش‌وپرورش، تاثیر امتحانات نهایی دروس در کنکور 1403 به 28درصد خواهد رسید. همچنین حواس‌تان باشد که:

  • بیشترین ضریب تاثیر دروس عمومی اول از همه به زبان فارسی، سپس تعلیمات دینی و بعد از آن به زبان خارجی تعلق دارد.
برای موفقیت در کنکور انسانی توجه به چه نکاتی ضروری است؟

بهترین مشاور کنکور انسانی حتما برای جلسه آزمون به شما برنامه می دهد

سوالات کنکور انسانی در 2 دفترچه مجزا ارائه می‌شود. زمان پاسخگویی به سوالات هر کدام از این دفترچه‌ها از قبل مشخص شده است و شما باید بر اساس زمان تعیین‌شده، برای مدیریت زمان در کنکور برنامه بچینید:

  • دفترچه اول 80 سوال دارد و 85 دقیقه زمان: ریاضی 20 سوال، زبان‌وادبیات فارسی 30 سوال، علوم اجتماعی 15 سوال و روان‌شناسی 15 سوال.
  • دفترچه دوم 80 سوال دارد و 75 دقیقه زمان: عربی 20، تاریخ‌وجغرافیا 25، اقتصاد 15 و فلسفه‌ومنطق 20 سوال.

شما با شناسایی نقاط قوت‌وضعف‌تان در دروس مختلف و همچنین کسب مهارت در تکینک های تست زنی در کنکور، می‌توانید برنامه خوبی برای غلبه بر چالش زمان طرح‌ریزی کنید. 

اهمیت مشاور کنکور انسانی در بودجه بندی دروس

همان‌طور که گفتیم، تمامی دروس رشته انسانی در دبیرستان از ارزش یکسانی در آزمون سراسری برخوردار نیستند، بلکه ضریب و تراز هر درس اهمیت آن را مشخص می‌کند:

ادبیات تخصصی در کنکور انسانی با ضریب 8

می‌دانیم که تاریخ ادبیات دو کتاب حجیم را به خودش اختصاص داده و ممکن است همین حجم زیاد میل و رغبتتان را به خواندن این درس کم کند اما باید بدانید که تسلط به ادبیات و خصوصاً آرایه‌های ادبی می‌تواند روی رتبه و ترازتان تا حد زیادی تاثیربگذارد. بنابراین اگر می‌خواهید به آرایه‌های ادبی مسلط شوید تمرین تست‌زنی را از یاد نبرید.

ریاضی با ضریب 6 در آزمون انسانی

کمی عجیب اما واقعی: ریاضی از عربی و اقتصاد و دیگر دروس رشته انسانی به استثنای ادبیات، ضریب بالاتری دارد! حالا اگر عدم پاسخگویی اکثر داوطلبان به سوالات ریاضی را هم در نظر بگیریم، به‌دلیل اثرگذاری بیشتر این درس بر تراز کنکور، احتمالا از ادبیات هم تاثیر بیشتری بر رتبه‌ شما دارد. برای آگاهی بیشتر از تراز و نحوه تاثیر آن بر رتبه کنکور، می‌توانید از مقاله نحوه محاسبه تراز در کنکور کمک بگیرید.    

برنامه ریزی برای مدیریت زمان در کنکور انسانی

درس های با ضریب 5 کنکور سراسری انسانی

  • عربی: درصد تعداد بسیار کمی از دانشجویان در این درس بالای 50 است و به‌همین‌دلیل، هنوز اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • تاریخ‌وجغرافیا: باتوجه حذف زیرگروه‌ها و تعداد نسبتا زیاد سوالات آن، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.
  • فلسفه‌ومنطق: از دروس کم‌حجم و کم‌طرفدار کنکور است. بنابراین، زمان‌بندی مناسب برای آن می‌تواند به برگه برنده شما در درس‌های ضریب 5 کنکور انسانی تبدیل شود.
  • علوم اجتماعی: تعداد سوالات این درس نسبت به دیگر دروس ضریب 5 کمتر است، اما کتاب‌های کم‌حجم این درس ارزش خواندن و وقت‌گذاشتن برای 15 سوال را دارند.

دو درس ضریب 2 کنکور انسانی

  • روان‌شناسی: اگرچه ضریبش کم است، اما تک‌کتاب است و مطالعه آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد؛ پس کنارش نگذارید.
  • اقتصاد: این درس هم تنها یک‌ کتاب دارد و شما باید هم‌پای درس روان‌شناسی برای آن هم وقتی در نظر بگیرید.

چگونه برای کنکور انسانی برنامه‌ریزی کنیم؟

اگر به دنبال مشاوره کنکور انسانی هستید و در زمینه برنامه ریزی برای کنکور به انسجام ذهنی نیاز دارید، در این قسمت جواب سوالتان را خواهید گرفت. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه برای کنکور انسانی برنامه بریزید:

متناسب با سطح توانایی‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید

شما باید بدانید که یک انسان منحصربه‌فرد هستید با توانایی و هوشی که مختص شماست. بنابراین باید برنامه‌ای متناسب با سطح توانایی فکری و جسمی خودتان تنظیم کنید. برنامه‌ای که بتوانید به آن پایبند بمانید و در طول کار ناامید نشوید. برای تضمین بیشتر موفقیت‌تان، نگاهی هم به 13 مهارت توسعه فردی برای دانش آموزان بیندازید.

مطابق با هدف‌تان پیش بروید

حتماً حتماً هدفتان را مشخص کنید. با خودتان روراست باشید! دلتان می‌خواهد چه رتبه‌ای بیاورید و یا آرزو دارید در کدام دانشگاه درس بخوانید؟ مشخص کردن هدف به شما کمک می‌کند تا متناسب با آنچه در ذهن دارید درس بخوانید. مثلاً برای کسب رتبه‌ی دو رقمی در کنکور، 3 یا 4 ساعت درس خواندن در روز به هیچ وجه کافی نیست. پس همان ابتدای کار به هدفتان فکر کنید.

نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس کنکور انسانی

برنامه‌ای بریزید که توانایی انجام دادنش را دارید

شناخت توانایی‌ها اینجا به کارتان می‌آید. شما وقتی از میزان توانایی‌تان مطلع باشید می‌دانید که حداکثر چند ساعت در روز می‌توانید درس بخوانید و سپس مطابق با این توانایی برنامه‌ای را تنظیم می‌کنید که قابل انجام باشد. در غیر این صورت، برنامه‌ریزی درسی هیچ نتیجه‌ای برایتان نخواهد داشت. برای بهبود فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای بهتر آن، نگاهی هم به مقاله تکنیک پومودورو برای درس خواندن بیندازید.

برنامه‌ریزی منعطفی داشته باشید

برنامه‌تان را طوری طراحی کنید که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد و نتوانستید طبق برنامه‌تان پیش بروید، در زمان دیگری بتوانید وقت‌های از دست رفته را جبران کنید و از برنامه‌هایتان عقب نمانید. در ضمن، هرگز به‌ خاطر موضوعات کم‌اهمیتی مانند عقب‌ماندن از برنامه دچار کمال‌ گرایی در درس خواندن نشوید، زیرا استرس ناشی از کمال‌گرایی باعث کاهش بازدهی شما می‌شود. اولویت بر آرامش شماست، زیرا بدون آرامش، هم اضطراب‌تان بالا می‌رود و هم بازدهی مطالعه‌تان پایین می‌آید.

برنامه‌ای متنوع تنظیم کنید

اگر چندین ساعت در طول روز فقط و فقط مشغول خواندن یک درس باشید حتماً خسته و دلزده خواهید شد. بنابراین بهتر است یک برنامه متنوع طراحی کنید و در هر روز درس‌های مختلفی را بگنجانید. به این ترتیب نه تنها از درس خواندن زده نمی‌شوید بلکه بیشتر هم لذت خواهید برد. علاوه بر این، شما سر جلسه کنکور مدام از یک درس به درس دیگر جابه‌جا می‌شوید و باید آمادگی ذهنی لازم برای این شرایط را از قبل در خودتان پرورش دهید.

برنامه‌تان قابل ارزیابی باشد

شما باید برنامه‌ای تنظیم کنید که بتوانید به‌طور روزانه و ماهانه نتیجه‌ی آن را بررسی و ارزیابی کنید، میزان پیشرفتتان را بسنجید و نقاط ضعف و قوتتان را پیدا کنید. یک برنامه‌ی قابل ارزیابی به شما کمک می‌کند تا آنچه را پشت سر گذاشته‌اید و آنچه را که پیشِ رو دارید به‌خوبی ببینید.

بهترین مشاوران کنکور انسانی چگونه عمل می‌کنند؟

برنامه‌ای مکتوب داشته باشید

بهترین کار این است که نتیجه مطالعه‌تان، تعداد تست‌های زده شده و برنامه‌ای را که برای آینده در نظر دارید به‌صورت مکتوب ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا میزان تلاش و پیشرفتتان را بهتر بسنجید. اپلیکیشن های کنکوری نیز ابزار بسیار مناسبی برای ثبت و پیگیری برنامه‌های‌تان هستند.

روش‌های مناسب برای یادگیری دروس رشته علوم انسانی در یک نگاه

مراحل برنامه‌ریزی کنکور انسانی

در این قسمت قرار است بهترین مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی کنکور انسانی را داشته باشیم و به شما بگوییم که چطور مرحله به مرحله خودتان را برای آزمون سراسری آماده کنید:

مرحله اول: رشته‌ی مورد علاقه‌تان را تعیین کنید

رشته‌ی انسانی یکی از متنوع‌ترین رشته‌هاست. رشته‌های بسیار جذاب و شیرینی مانند روان‌شناسی، حقوق، حسابداری و مدیریت در این گروه آموزشی قرار دارند. اگر رشته موردعلاقه‌تان در دانشگاه را پیدا کنید، حس هدفمندی و همچنین انگیزه بیشتری برای مطالعه به دست می‌آورید.

مرحله دوم: ساعت مطالعه‌تان را معقول تعیین کنید

مدت زمان لازم برای درس خواندن را مطابق با توانایی جسمی و عادات خوابتان تنظیم کنید. مثلاً اگر عادت دارید شب‌ها زود بخوابید پس برنامه‌تان را تا دیر وقت نچینید! چون مطمئناً در ساعات پایانی شب ذهنتان بازدهی نخواهد داشت. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، مطالعه مقاله بهترین زمان برای درس خواندن احتمالا به کارتان بیاید.

توصیه می‌کنیم در روزهایی که به مدرسه می‌روید 6 ساعت و در روزهای تعطیل تا 10 ساعت مطالعه کنید. اگر فارغ‌التحصیل علوم انسانی هستید، پس می‌توانید میزان مطالعه‌ی روزانه‌تان را به 8 تا 11 ساعت برسانید.

مرحله سوم: تنوع درسی را رعایت کنید

بهتر است درس‌هایتان را به تناسب علاقه جابه‌جا کنید. برای مثال می‌توانید زبان‌وادبیات فارسی را در روز تاریخ‌وجغرافیا بگذارید یا ریاضی و اقتصاد و فلسفه‌و‌منطق را در یک روز بگنجانید.

به‌علاوه پیشنهاد می‌کنیم در روزهایی که به مدرسه می‌روید، حداقل 3 درس اختصاصی و در روزهای تعطیل حداقل 4 درس اختصاصی را در برنامه داشته باشید. فراموش نکنید که تنوع درسی‌تان را بر اساس علاقه و ضریب دروس تعیین کنید.

چگونه خود را برای قبولی در کنکور انسانی آماده کنیم؟

مرحله چهارم: به تعداد لازم تست بزنید

داوطلبان کنکور انسانی لازم است حداقل در روز (مجموعاً برای تمامی درس‌ها) 120 تست بزنند (البته تعداد ایده‌آل 150 تست است). این تعداد باید به نسبت مناسبی میان درس‌های اختصاصی تقسیم شود. تست‌زنی باعث افزایش تمرکز در تست زدن می‌شود و یک‌قدم شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

مرحله پنجم: به‌ صورت کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کنید

در زمان شروع کار به‌صورت طولانی‌‌مدت برنامه‌ریزی نکنید. مثلاً به جای اینکه برای دو هفته برنامه بریزید، یک برنامه‌ی سه روزه ترتیب دهید و بعد از اتمام آن، برنامه‌ی سه روز بعدی را آماده کنید. این موفقیت‌های کوچک، انگیزه و انرژی‌تان را برای ادامه‌ی راه بیشتر می‌کند. برای عملی‌سازی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، می‌توانید یک بولت ژورنال تحصیلی و درسی برای خودتان تهیه کنید یا طبق سلیقه خودتان بسازید.

نقش جمع‌بندی دروس در مشاوره کنکور انسانی

حدودو 2 تا 2ماه‌و‌نیم پایانی را برای جمع‌بندی کنار بگذارید. 40روز از این بازه حدودا 70روزه را به مطالعه درس‌های دهم و یازدهم و 30‌روزش را به مطالعه درس‌های سال دوازدهم اختصاص دهید. در این مدت‌زمان شما باید تک‌تک‌ درس‌ها را بخوانید تا در ذهن‌تان تثبیت شوند. برای افزایش بازدهی در دوران حساس جمع‌بندی به نکات زیر پایبند بمانید:

  • خواب کافی داشته باشید.
  • هرگز مطلب جدید نخوانید و فقط مباحث مطالعه‌شده را دوباره بخوانید.
  • بودجه‌بندی سؤال‌ها را ارزیابی کنید و زمان‌تان را به مطالعه‌ سرفصل‌های پرتکرار اختصاص دهید.
  • آزمون‌های سا‌ل‌های قبل را تهیه کنید و هر سه روز یک‌بار، در زمان برنامه‌ریزی‌شده آزمون‌های جامع بزنید.
  • خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا در نبود آرامش گرفتار منفی‌بافی و حواسپرتی می‌شوید و نتیجه‌ی زحمات‌تان را هدر می‌دهید.

نحوه تست‌زنی در دوران جمع‌بندی کنکور انسانی

 تست‌زنی در دوران جمع‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید بخش زیادی از وقت خود را روی تست‌زنی سرمایه‌گذاری کنید. شیوه تست‌زنی در دوران جمع‌بندی با پیش از آن فرق مهمی دارد: ‌در این دوره هدف از تست‌زنی یادگیری نیست، بلکه باهدف مهارت‌یابی در تست‌زنی است. تفاوت تست‌های آموزشی با مهارتی این است که:

از تست‌های آموزشی برای یادگیری و جاافتادن بهتر مطلب در ذهن استفاده می‌شود، اما در تست‌های مهارتی تمرکز بر تقویت مهارت‌هایی مانند افزایش سرعت‌ تست‌زنی است.

هزینه مشاوره کنکور انسانی چقدر است؟

سخن پایانی

حذف زیرگروه‌ها و دروس عمومی، دومرحله‌ای‌شدن کنکور و تاثیر 60 درصدی معدل، معادلات مشاوره کنکور انسانی را تغییر داده است. بنابراین، شما باید مطالب سال‌های گذشته مشاوران و سایت‌های کنکوری را با دیده تردید بنگرید و طرحی نو برای مطالعه‌ در اندازید. اگر دانش‌آموز سال آخری هستید، باید در کنار مطالعه امتحانات نهایی، خواندن کنکوری را هم لحاظ کنید که این موضوع کار را برای‌تان سخت‌تر هم می‌کند. اما با داشتن برنامه‌ای منسجم، ناامیدنشدن و حفظ پشتکار، مطمئنا جای‌ شما روی صندلی و دانشگاه موردعلاقه‌تان است؛ فقط کافی است به خودتان باور داشته باشید.

سوالات متداول

  1. در مشاوره کنکور انسانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
    حذف زیرگروه‌ها و دروس عمومی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در بودجه‌بندی شما برای مطالعه نقش زیادی دارند. علاوه بر این، آگاهی از تغییرات ضرایب دروس و اولویت‌بندی زمان مطالعه بر اساس آن‌ها، نقش زیادی در موفقیت شما دارد.
  2. در برنامه‌ریزی برای کنکور انسانی چگونه عمل کنیم؟
    ابتدا رشته و دانشگاه موردعلاقه‌تان را مشخص کنید تا بدانید به چه مقدار زمان و انرژی برای رسیدن به آن نیاز دارید. تعیین ساعات مطالعه معقول، رعایت تنوع درسی، تست‌زدن مداوم و داشتن برنامه‌ای کوتاه‌مدت و گام‌به‌گام، از دیگر موضوعات نکات مهم در موفقیت شما هستند.
  3. هزینه مشاوره کنکور انسانی چقدر است؟
    به عوامل زیادی از جمله پایه تحصیلی دانش‌آموزان، تجربه مشاور تحصیلی، زمان مشاوره تحصیلی، نحوه برگزاری جلسات و شرح خدمات مرکز ارائه‌دهنده بستگی دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط