معرفی ترس‌های طبیعی کودکان و نحوه از بین بردن آن ها

ترس کودکان چه علائمی دارد و چگونه آن را برطرف کنیم؟

فهرست مطالب

اگر شما هم گاهی آرزوی برگشت به دوران کودکی و اصطلاحا سرخوشی به­‌سرتان‌­می­‌زند، احتمالا با خواندن این مقاله و مرور خاطرات تک­‌تک ترس‌­های کودکانه، نظرتان عوض می­‌شود. تغییر برای همه ما تا حدودی ترسناک است و کودکی، دورانی پرفرازونشیب، همراه با تغییرات گسترده فیزیولوژیکی و محیطی است. مواجهه با این تغییرات و چالش­‌ها منجر به ترس‌های رایج در کودکان می‌­شود. اکثر این ترس­‌ها از نظر ما بزرگسالان غیرمنطقی و نامعقول به نظر می­‌رسند، اما آن‌­ها برای کودکان کاملا معقول و واقعی هستند. بنابراین، باید انواع ترس در کودکان و نحوه مواجهه با آن‌ها را بشناسیم. شما درباره انواع ترس‌های کودکان چه میدانید؟

تفاوت فوبیا و ترس‌های طبیعی کودکان

قبل از معرفی انواع ترس در کودکان، ابتدا تفاوت بین فوبیا (ترس غیرطبیعی) با ترس­‌های طبیعی کودکان را بیان می­‌کنیم. ترس­‌های طبیعی، تغییرات و تحولات رشدی وابسته به سن کودک هستند؛ یعنی تقریبا تمام بچه‌ها در سن خاصی از مواجهه با رویداد مشخص و معینی می­‌ترسند. در واقع، نگرانی‌های طبیعی کودکان دلیل خاصی ندارد و جزئی از فرآیند رشد آن‌­ها است. اما فوبیا در کودکان، به ‌اتفاق یا اتفاقات تلخ و آزاردهنده­ محیطی مربوط است؛ این اتفاقات، باعث وحشت کودک می‌­شود و حساسیت او را نسبت به موضوع خاصی افزایش می‌­دهد.

پیشنهاد مطالعه: اختلال پانیک یا وحشتزدگی در کودکان

ترس‌های رایج در کودکان سنین مختلف

اگر خاطرات و استرس‌های دوران کودکی خودتان را مرور کنید، متوجه نگرانی‌­هایی مانند ترس از سوزن و آمپول زدن، تاریکی، روح و کابوس­‌های شبانه خواهید شد. از نظر روان­‌شناسان، ما بزرگسالان به کمک مکانیسم­‌های دفاعی متعددی مانند سرکوبی، از دست این نگرانی‌­ها خلاص می­‌شویم، اما بچه‌­ها هنوز توان استفاده از این مکانیسم­‌های دفاعی را ندارند؛ آن­ها برای مدیریت موثر این نگرانی­‌ها به کمک والدین و دیگر مراقبت­‌کنندگان نیاز دارند.

رشد عاطفی کودکان با چالش‌­ها و بحران‌­های خاصی همراه است و اضطراب‌­های کودکانه نیز جزئی از این چالش‌­های سنی است. به همین دلیل، معرفی انواع ترس در کودکان را با توجه به سن آن­‌ها انجام می­‌دهیم. البته به این نکته دقت کنید: «اگرچه این نگرانی‌­ها در سن خاصی شروع می­‌شوند، اما لزوما در زمان و سن مشخصی پایان نمی­‌یابند؛ خلق‌­وخوی کودک و نحوه برخورد والدین با این ترس‌­ها، در مدیریت و ازبین­‌رفتن آن­‌ها تأثیر زیادی دارند.»

آشنایی با علائم و علت ترس کودک یک ساله

ترس‌های رایج کودکان زیر 2 سال

ترس‌های نوزادان جدی­‌تر است و رسیدگی به آن­‌ها اهمیت زیادی دارد. برای برخورد درست با اضطراب­‌های نوزادان، ابتدا باید آن­‌ها را بشناسیم. مهم­ترین اضطراب‌های نوزادان و کودکان نوپا به موارد زیر مربوط است.

ترس کودک از صدای بلند و محرک‌­های حسی شدید

صداهای ناگهانی و محرک‌های محیطی شدید، مانند صدای جاروبرقی، جیغ، آژیر، سشوار، رعدوبرق، بادوطوفان، زلزله، حرکات ناگهانی و بالاوپایین انداختن نوزاد، باعث نگرانی شدید او می‌­شود. علت ترس نوزادان از صدای بلند به حساسیت سیستم عصبی­‌شان مربوط است. سیستم عصبی آن‌­ها نسبت به تحریک شدید حساسیت دارد؛ به عبارت دیگر، ذهن آن‌ها توان مدیریت و کنترل این محرک­‌های حسی را ندارد. علت ترس کودکان از آب در حین حمام کردن و شستن سر نیز تا حد زیادی به‌دلیل حساسیت سیستم عصبی آن‌ها است.

ترس جدایی کودک از مادر

  • از حدود 6-8 ماهگی، پایه‌های شکل­‌گیری دلبستگی کودک به مادر ایجاد می‌­شود و تا حدود 2 سالگی (ایجاد تصویری درونی و پایدار از مادر) ادامه دارد.
  • در این بازه سنی، فرزندان از نبود مادر در میدان دیدشان نگران می‌­شوند و به دنبال راهی برای بازگرداندن سریع او هستند.
  • آن­‌ها از حدود 6-8 ماهگی، قادر به درک تفاوت بین چهره مادر از دیگر افراد هستند و غیبت مادر باعث اضطراب جدایی در آن­‌ها می­‌شود.
  • بچه­‌های 1 ‌ساله، هنوز به حضور دائمی مادر اعتماد ندارند و جدایی از او برای­‌شان ترسناک است.
  • این بحران در حدود 2 سالگی و با شکل­‌گیری دلبستگی کامل و ایجاد تصویری درونی و پایدار از مادر، خاتمه پیدا می‌­کند.

ترس کودک از غریبه ها

  • تقریبا همزمان با اضطراب جدایی و افزایش قدرت بینایی، ترس کودک از افراد غریبه شروع می­‌شود.
  • در حدود 8 ماهگی، بچه­‌ها تفاوت بین افراد آشنا و غریبه­ را متوجه می‌­شوند و رابطه صمیمانه­‌ای با والدین و دیگر افراد نزدیک برقرار می­‌کنند.
  • امنیت برای نوزادان، به‌اندازه نیاز موجودات جاندار به هوا، اهمیت دارد و ورود غریبه­‌ها به دایره امنیت شخصی­‌شان، باعث ایجاد ترس و دلهره می­‌شود.

ترس کودک از اتفاقات غیرقابل پیش‌­بینی

بچه­‌ها از حدود 1 سالگی، به‌صورت مستقلانه شروع به وارسی محیط اطراف می­‌کنند. همزمان با شروع خودمختاری، نیاز به پیش‌­بینی و کنترل اتفاقات و رویدادها افزایش پیدا می­‌کند. به همین دلیل، موضوعات غیرقابل­‌کنترلی مانند رعدوبرق و افراد دارای ظاهر و لباس غیر مأنوس، آن­‌ها را وحشت‌­زده می­‌کند.

آشنایی با علل ترس های رایج کودک چهار و پنج ساله

ترس‌های رایج کودکان پیش دبستانی

هرچند کودکان پیش­‌دبستانی به‌اندازه نوزادان حساس نیستند، اما هنوز چیزهای زیادی باعث ترس آن‌­ها می­‌شود. موارد زیر از مهم­‌ترین نگرانی­‌های رایج این بچه­‌های پیش‌دبستانی است.

پیشنهاد مطالعه: علت ترس کودک از حیوانات و چگونگی درمان آن

ترس از مرگ خود، والدین و افراد نزدیک

کودکان به‌مرور، با خطرات محیطی و اتفاقات دردناکی که ممکن است برای خودشان و افراد نزدیک بیافتد، احساس ترس می­‌کنند. این نگرانی­‌ها در صورت مرگ یا آسیب جدی یکی از عزیزان، به‌شدت افزایش پیدا می­‌کند و نیاز به مداخله جدی دارد. ترس از دست دادن والدین و دیگر عزیزان، گاهی باعث بروز اضطراب جدایی در بچه­‌ها می‌­شود.

پیشنهاد مطالعه: نکات حساس در توضیح مرگ برای کودک و پاسخ به سوالاتش

ترس کودک از تاریکی

به نظرتان دلیل نگرانی شدید بچه­‌ها از شب و تاریکی چیست؟ ابهام و ترس حاصل از تاریکی و تخیل قوی، دست­‌به­‌دست یکدیگر می­‌دهند و آرامش شب را برای کودک وحشتناک جلوه می­‌دهند. سایه­‌های روی دیوار، صداهای مبهم و هر شی‌ء در حال حرکت، نشانه‌­ای از وجود خطری بزرگ است و بچه‌­ها را می­‌ترساند.

ترس کودک از ارواح، هیولاها و زامبی‌­ها

  • یکی دیگر از پیامدهای تخیل فوق­‌العاده قوی بچه‌­ها، خلق موجودات موهوم و تصویرسازی­‌های واضح و شفاف درباره آن­‌ها است.
  • مشاهده برنامه‌­های تلویزیونی نیز به این تخیلات کودکانه دامن می­‌زند.
  • والدین نیز گاهی برای ترساندن کودک از جملاتی مانند «میگم لولو بیاد بخورتت!» برای ترساندن فرزندان استفاده می­‌کنند. این جملات فرزند شما را نمی‌­ترساند، بلکه به او شوکی بسیار شدیدتر از یک نگرانی معمولی وارد می­‌کند!

البته دیدن فیلم‌های ترسناک نیز می‌تواند مزید بر علت باشد، بنابراین درباره اینکه چرا کودکان نباید فیلم ترسناک ببینند بخوانید.

ترس کودک در خواب

به دلیل مرز باریک بین واقعیت و رویا در سنین پیش‌­دبستانی، کابوس‌ شبانه کودک برای خودش کاملا واقعی به نظر می‌رسد. به‌صورت کلی در این سن، رویادیدن و ترس کودکان از خوابیدن افزایش پیدا می­‌کند.

ترس کودک از تنهایی خوابیدن

یکی دیگر از چالش­‌ها و نگرانی­‌های بچه­‌ها در سنین پیش‌­دبستانی، جدا خوابیدن کودک از پدر و مادر است. این موضوع، تقریبا برای همه کودکان استرس­‌زا است و برای سازگاری با آن به زمان نیاز دارند. درباره عواقب خوابیدن کودک کنار والدین نیز مطالعه کنید.

ترس کودک از فیلم ترسناک و شخصیت های کارتونی

  • برنامه کودک­‌ها و فیلم­‌های دارای شخصیت‌­های داستانی شرور، موجب تحریک تخیل بچه­‌ها می‌شود.
  • به‌عنوان مثال، مشاهده برنامه‌کودکی در مورد جادوگری بدجنس و بچه­‌دزد، باعث تصور حضور جادوگر در اتاق خواب برای دزدیدن او می‌­شود.
  • بچه­‌ها همچنین از تغییر چهره نامعمول افراد آشنا، مانند پوشیدن لباس­‌های ترسناک، ادای گرگ درآوردن و ریش بلند تا حدودی می­‌ترسند.
ترس های رایج کودک شش ساله چیست؟

حوادث طبیعی مانند طوفان، سیل، زلزله و رعد و برق

تفکر بچه­‌های پیش‌­دبستانی مانند انسان­‌های اولیه کاملا غیرمنطقی و نمادین است؛ یعنی هر رویدادی که دلیل مشخص و معینی برایش ندارند، نشانه­‌ا‌ی از وجود خشم پنهان در آسمان­‌ها و موجودات خیالی است. با افزایش سن و درک دلیل حوادث طبیعی، نگرانی آن­‌ها از این رویدادها کاهش پیدا می­‌کند.

ترس‌های رایج کودکان دبستانی

با شروع رشد تفکر عینی در کودکان، تخیلات ترسناک فروکش می­‌کند و آن­ها بیشتر از خطرات واقعی و ملموس می­‌ترسند. البته هنوز ترس­‌های سنین نوپایی و پیش­‌دبستانی کاملا از بین نرفته است، اما چالش­‌های جدیدتر و جد‌ی‌تری در کمین کودکان است.

ترس کودک از تنها ماندن در خانه

آن­ها هنوز به انجام انفرادی کارها و دوری از شما کاملا عادت نکرده­اند. تنها ماندن در خانه گاهی جذاب و گاهی ترسناک است؛ زیرا تخیلات قوی آن­ها در آفرینش خطر و ایجاد ترس، دستِ کمی از دوران پیش‌دبستانی ندارد.

ترس کودک از مدرسه و کلاس درس

با شروع سال‌های درس و تحصیل فرزندان، یکی از چالش‌­های والدین مواجهه با ترس از مدرسه در کودکان است. وارد شدن به محیط رسمی و خشک مدارس، تا حدودی برای کودکان استرس­زا است. اگرچه ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی ها تا حدودی طبیعی و موقتی است، اما نحوه تربیت والدین نیز در این زمینه تأثیر زیادی دارد.

ترس کودک از همسالان

به‌مرور و با افزایش سن، روابط و دوستی­‌ها برای بچه‌های دبستانی مهم‌­تر می‌شود. عدم پذیرش، احساس دوست‌داشتنی‌‌نبودن و تمسخر و طرد کودک از جمع همسالان یکی از نگرانی­‌ها و چالش‌­های کودکان دبستانی است که به بروز ترس کودک از دیگر بچه‌ها منجر می‌شود.

ترس‌های رایج نوجوانان

با رشد تفکر انتزاعی در دوران نوجوانی، ترس­‌های آن‌­ها نیز تا حدودی ذهنی و وابسته به فرضیات و شناخت­های آن­ها از جهان خارج است؛ اما متأسفانه، ذهن کمال­گرای نوجوان، حساسیت او را نسبت به رویدادهای محیطی افزایش می­دهد و تفکر واقع­گرایانه را محدود می­کند. به همین دلیل، ترس­های آن­ها هنوز هم تا حدودی غیرمنطقی به نظر می­رسد.

آشنایی با ترس های طبیعی کودکان هفت ساله

ترس از قضاوت دیگران و به ‌خصوص همسالان

  • به زبان روان­‌شناسی، آن­‌ها به تماشاچیان خیالی اعتقاد دارند؛ یعنی از نظر نوجوان، دیگران مدام در حال مشاهده و قضاوت در مورد رفتارهای او هستند.
  • علاوه بر این، همراه با رشد استقلال عاطفی و فیزیکی نوجوانان از والدین، روابط با همسالان و چگونه به نظر رسیدن در نظر آن‌­ها اهمیت زیادی پیدا می‌­کند.
  • بنابراین، نوجوانان از قضاوت شدن، به‌خصوص توسط همسالان، به‌شدت احساس نگرانی دارند.

ترس از شکست تحصیلی

  • نوجوانان مدام به موضوعاتی مانند «چه کسی هستم و قرار است در آینده چه‌کاری انجام دهم؟» فکر می‌­کنند.
  • آن­‌ها کم­کم در حال آماده‌­سازی خود برای ورود به جامعه بزرگسالی هستند، اهداف بزرگی در سر دارند و به دنبال برآورده­‌ساختن رویاهای­‌شان هستند.
  • بنابراین، تصور شکست­‌خوردن در امتحانات و عدم موفقیت در کنکور، استرس و اضطراب زیادی در نوجوانان ایجاد می­­‌کند.

ترس از رویدادهای خشونت‌­آمیز مانند جنگ، ترور و افراد شرور

درک اینکه انسان­‌ها تا چه حد می­توانند ذاتی پلید و شرور داشته باشند برای نوجوانان وحشتناک است. در جامعه کنونی و با افزایش بمباران اطلاعاتی ناشی از شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی، نوجوانان با خبرهای بد و دردناک بیشتری مواجه می‌شوند. این مواجهه، موجب بیش­‌برآورد خطر در زندگی شخصی می‌شود و ترس از رویدادهای خشونت­‌آمیز را افزایش می‌دهد. والدین باید برای استفاده از فضای مجازی قانون تعیین کنند، زیرا یکی از علل اضطراب در کودکان و نوجوانان، استفاده افراطی آن­ها از مجازی است.

ترسِ جا ماندن از اتفاقات گروه دوستان

جا ماندن از مشارکت در برنامه‌های گروه همسالان، برای نوجوانان حکم مرگ­‌وزندگی را دارد. بنابراین، بی‌­خبری از این اتفاقات و رویدادها، برای­‌شان به‌شدت عذاب‌­آور است. به‌مرور زمان و با افزایش درک نوجوان از پایداری دوستی­‌ها، این نگرانی کاهش پیدا می­‌کند.

درمان انواع ترس در کودکان

هرچند این ترس­ها جزئی از روند طبیعی رشد بچه‌­ها هستند، اما نحوه ازبین‌­بردن آن­ها یکی از دل‌مشغولی‌­های اصلی والدین است. آنچه در این جا اهمیت دارد، نحوه مدیریت نگرانی­‌های فرزندان توسط والدین است. اضطراب­‌های کودکان از نظر خودشان کاملا واقعی است، پس آن­ها را مسخره نکنید. در عوض، با استفاده از روش‌­های زیر، در غلبه بر این نگرانی‌­ها به فرزندتان کمک کنید.

با ترس کودک چه کنیم؟

کمک به از بین بردن ترس‌های طبیعی نوزادان

اضطراب جدایی و نگرانی از حضور غریبه­‌ها، جدی­ترین و مهم­ترین استرس­‌های نوزادان و کودکان زیر 2 سال هستند. اگر آن­‌ها نتوانند به شما اعتماد کنند، به هیچ فرد دیگری چه در حال و چه در آینده اعتماد نخواهند کرد. بنابراین، برای آماده‌­سازی کودک از غیبت مادر و والدین، حتما از روش‌­های زیر استفاده کنید.

بازی دالی موشه با نوزادان

دالی موشه یک بازی بسیار شیرین و هیجان‌­انگیز برای کودکان زیر 1 سال است. آن­ها درک دقیقی از پایداری اشیاء و افراد ندارند و به همین دلیل، غیبت مادر باعث نگرانی­‌شان می­شود. انجام بازی‌هایی مانند دالی موشه و در سنین بالاتر قایم­‌باشک، در غلبه بر این ترس به آن­‌ها کمک می­‌کند.

آموزش موقتی بودن جدایی

  • هرازگاهی اتاق را برای مدتی کوتاه ترک کنید و دوباره برگردید.
  • از فواصل زمانی کوتاه (حدود 1 دقیقه) شروع کنید و به‌مرور، مدت زمان جدایی را افزایش دهید.
  • اگر کودک برای جدایی موقت از شما آماده است، مراقبت از او را به فردی آشنا واگذار کنید.
  • به‌مرور زمان و با افزایش آمادگی و پذیرش کودک، زمان ترک خانه را افزایش دهید تا کودک به دوری و جدایی از شما عادت کند.

هرگز خانه را بی­خبر ترک نکنید

هنگام ترک موقت خانه، حتما از کودک خداحافظی کنید. ترک بی­خبر خانه، شاید ظاهرا راهی راحت­‌تر برای جلوگیری از گریه فرزندان باشد، اما احتمال شوکه­‌شدن و وحشت آن­ها را افزایش می­‌دهد. این غافلگیری­‌ها، نگرانی کودک از غیبت ناگهانی شما را افزایش می‌­دهد و اضطراب جدایی را دوچندان می­‌کند. بنابراین قبل از بیرون­‌رفتن، فرزندتان را بغل کنید و به او بگویید: «من مجبورم واسه یه کاری برم بیرون، ولی قول میدم زودِ زود برگردم پیش عزیزدلم».

کمک به از بین بردن ترس‌های طبیعی کودکان و نوجوانان

اضطراب­‌های رایج کودکان و نوجوانان معمولا ناشی از رشد ناکافی تفکر منطقی و واقع­‌گرایانه آن­ها است؛ بنابراین، باید به‌مرور و با استفاده از روش‌های زیر، شناخت­های ناسازگارانه فرزندان را اصلاح کنید.

چگونه ترس کودک را از بین ببریم؟

ارائه اطلاعات دقیق و کامل

اگرچه آن­‌ها چیزهای زیادی را متوجه می‌­شوند، اما تحلیل و هضم بعضی رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی برای­شان کمی سخت است. به‌عنوان مثال، شنیدن صدای ترسناک رعدوبرق یا مشاهده آن، شاید باعث بروز افکاری مانند منفجرشدن آسمان در ذهن بچه­‌ها شود. همه چیز برای کودکان تازگی دارد و آ‌ن­‌ها کنجکاو و مشتاق یادگیری هستند؛ بنابراین، با زبان بچه­‌گانه و در حد درک و فهم‌­شان در مورد رویدادها به آن­ها اطلاعات بدهید. مثلا به کودک بگویید: «رعدوبرق نشونه‌­ای از وجود بارونه تا ما خودمونو برای یک بارون شدید و دلچسب آماده کنیم».

بازی کردن با کودک

بازی­ مهم‌­ترین بخش زندگی کودک و نوعی تمرین برای یادگیری مهارت­‌های زندگی بزرگسالی است. اگر متوجه ترسی نامعقول در فرزندتان شدید، برای کاهش آن از بازی‌­های مختلف کمک بگیرید. به‌عنوان مثال، ترس از صدای سشوار و جاروبرقی را از طریق بازی با این وسایل و ورانداز کامل آن­ها توسط کودک، کاهش دهید.

ابراز همدلی و گفت­ و گو در مورد ترس‌های کودک

هرچه بیشتر در مورد نگرانی‌­های­مان صحبت کنیم، مواجهه با آن­ها منطقی‌­تر و آسان­تر خواهد شد. صحبت درباره احساسات، باعث برقراری ارتباط بین دو نیمکره مغزی (یکی منطقی و دیگری هیجانی) می‌­شود. با برقراری ارتباط بین دو نیمکره، کودکان شروع به ارزیابی و هضم تجربیات استرس‌­زا می­کنند و اضطراب کمتری را تجربه­ می­‌کنند.

پرهیز از واکنش افراطی به ترس کودک

  • شما مهم­‌ترین منبع کودکان در شناسایی خطر هستید و آن­ها با مشاهده نگرانی شما احساس خطر می­‌کنند.
  • اگر به‌سرعت در پی آرام کردن کودک باشید، ناخواسته ترسش را تقویت کرده­‌اید.
  • هرچند همدلی با کودک اهمیت دارد، اما بیش‌­ازحد لی­لی به لالای او نگذارید.
  • در عوض، بعد از آرام­‌کردن فرزند، در مورد موضوع استرس‌­زا با او صحبت کنید؛ مثلا بگویید: «صدای ترکیدن بادکنک واقعا تو رو ترسوند، آره؟».

خودداری از حمایت و مداخله افراطی

طبیعت فطری والدین آن­ها را به سمت حمایت و محافظت از فرزندان سوق می­‌دهد. البته نباید در این زمینه افراط کرد؛ بچه­‌ها به مقداری خطرپذیری و ترس برای مواجهه با مشکلات و چالش‌­های زندگی بزرگسالی نیاز دارند. اجتناب از خطرات، منبع تغذیه اضطراب درونی ما است و توان سازگاری کودک را کاهش می­‌دهد. متأسفانه، سبک فرزندپروری والدین هلیکوپتری یا بیش‌­ازحد محافظ، به رشد هیجانی و افزایش نگرانی‌­های کودکان دامن می‌­زند.

نظارت بر تماشای برنامه‌های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی

برنامه­‌کودک موردعلاقه فرزندان را تماشا و واکنش‌­های­شان را مشاهده کنید. این کار به شما در شناسایی و ازبین­‌بردن اضطراب­‌های آن‌­ها کمک می­‌کند.

علت ترس کودک و راه درمان آن

سخن پایانی

کودکان سنین مختلف به‌صورت طبیعی از مواجهه با بعضی موضوعات احساس ترس می­‌کنند. موضوعاتی مانند جدایی از والدین، مرگ فردی عزیز، تاریکی، صداهای شدید و قضاوت دیگران، باعث تحریک اضطراب شدید در آن­ها می‌شود. شاید این ترس‌ها برای شما معنایی نداشته باشند، اما از نظر کودکان کاملا واقعی هستند؛ پس هرگز نگرانی­‌های آن­ها را نادیده نگیرید. در عوض، با استفاده از روش­‌هایی مانند بازی، ابراز همدلی و گفت­‌وگو، ارائه اطلاعات کامل، آموزش مهارت­‌های موردنیاز و خودداری از حمایت افراطی، به ازبین‌­بردن ترس­‌های فرزند­تان کمک کنید.

سوالات متداول

  1. کودکان 4-5 ساله از چه چیزهایی می‌­ترسند؟
    ازدست­‌دادن والدین، تاریکی، کابوس‌­ها، ارواح، شخصیت­‌های بدجنس کارتونی، محیط‌­های جدید، افراد با لباس مبدل یا دارای ظاهری نامأنوس، جدا خوابیدن و حوادث طبیعی مانند رعدوبرق و طوفان، از جمله اضطراب­‌های رایج کودکان پیش‌­دبستانی است.
  2. ترس­‌های رایج کودکان 7-11 ساله چه هستند؟
    طرد و تمسخر توسط همسالان، مدرسه و کلاس درس، تنها ماندن در خانه، نگرانی از آسیب­‌دیدن خود یا والدین، هیولاها و کابوس­‌های شبانه، از نگرانی­‌های رایج کودکان دبستانی هستند.
  3. چگونه ترس کودکان را کنترل کنیم؟
    نگرانی­‌های کودک را نادیده نگیرید و از روش­‌هایی مانند بازی، آموزش مهارت­‌های موردنیاز، خودداری از حمایت افراطی و ابراز همدلی و گفت‌­وگو استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط