دروغگویی کودکان و روش‌های اصلاح و درمان آن

چگونه دروغگویی کودک را اصلاح کنیم؟

هیچ اتفاقی به‌اندازه عدم صداقت و فریبکاری باعث رنجش خاطر ما نمی­‌شود! بی‌اعتمادی آن­چنان ما را ناامید و عصبی می‌کند که گاهی به‌صورت کامل ارتباط‌­مان را با فرد خاطی قطع می‌کنیم. کودکان نیز گاهی با والدین روراست نیستند، البته آن‌ها را نمی­توان و نباید طرد کنیم! نوع و هدف دروغ گفتن کودک با بزرگسال متفاوت است و گاهی دلیل آن قابل تشخیص نیست. علاوه بر این، نحوه واکنش صحیح به رفتارها و گفتارهای فریبکارانه فرزندان برای والدین سخت است و آن‌ها معمولا می‌پرسند: «با کودک دروغگو چه کنیم؟» برای اصلاح این مشکل، ابتدا باید نشانه‌های دروغگویی در کودکان سنین مختلف و علت آن را دریابیم.

نشانه های دروغگویی در کودکان سنین مختلف

نشانه‌های زیادی مانند آرامش و اضطراب موجود در چهره و گفتن جملات طوطی‌­وار (مرور شده)، برای تشخیص پنهان‌­کاری کودکان وجود دارد. مهارت شما در شناسایی این روش ها با کسب تجربه افزایش پیدا می کند و نیاز به توضیح اضافه ندارند. اما کودکان سنین مختلف به شیوه‌ها و اهداف مختلفی دروغ می‌گویند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

علائم دروغگویی کودک پیش دبستانی

  • به دلیل خیال­‌پردازی­های کودکانه، از داستان­‌سازی یا اغراق‌­آمیز جلوه دادن اتفاقات لذت می‌­برند. آن‌ها حتی در هنگام بازی، مرز بین واقعیت و خیال را به‌درستی تشخیص نمی‌دهند.
  • بچه‌­های خردسال از شنیدن و گفتن داستان لذت می‌برند و این داستان‌ها به معنای واقعی کلمه دروغ محسوب نمی‌شوند.
  • به دلیل عدم شکل­‌گیری قواعد اخلاقی در کودکان 4-5 ساله، آن­ها گاهی از دروغ برای رسیدن به خواسته‌ها و امیال استفاده می‌کنند.
  • به دلیل انعطاف‌­پذیری زیاد، این دوره بهترین زمان برای «آموزش عملی» ارزش راست‌گویی است.

بیشتر بخوانید: نقش آموزش هنر به کودکان در افزایش هوش و خلاقیت  

علائم دروغگویی کودک 8-11 ساله

احساس شایستگی برای­شان اهمیت زیادی دارد و گاهی از دروغ برای بهبود جایگاه اجتماعی و عزت‌­نفس­ استفاده می‌کنند. ادعاهایی مانند ملاقات با فردی معروف یا عضویت در گروهی خاص، از ویژگی­‌های کودکان این گروه سنی است. علت فریبکاری کودکان دبستانی، به دلایلی مانند دریافت جایزه، اجتناب از تنبیه، تحقیر دیگران و دعوای بچه‌ها در مدرسه مربوط می‌شود.

علائم دروغگویی کودکان چیست؟

علائم دروغگویی کودک 12-15 ساله

  • قلدری در مدرسه و تفکرات به‌شدت انتزاعی و کمال‌­گرایانه در این دوره افزایش میابد و آن‌ها را نسبت به دیگران بی‌اعتماد می‌کند.
  • در کودکان راهنمایی (متوسطه اول)، ترس از اشتباه و ناامنی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، آن‌ها از پنهان‌­کاری به‌عنوان مکانیسمی برای محافظت از عزت­‌نفس استفاده می‌کنند.  
  • اگر آموزش‌های لازم برای راست‌گویی به کودک داده نشود، دروغ‌­گفتن احتمالا به یک عادت رفتاری تبدیل می‌شود ( منظور از تبدیل­‌شدن به عادت رفتاری را در قسمت سرمشق‌­گیری از والدین توضیح داده‌­ایم).
  • دوستی‌ها در این دوره سنی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و گاهی برای نجات دوستان از پنهان‌کاری استفاده می‌کنند.

علائم دروغگویی نوجوانان

  • به دلیل اهمیت یافتن استقلال، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات طفره می‌روند.
  • شاید دروغ بگویند یا نگویند؛ اما در هر صورت، از گفتن کامل حقیقت اجتناب می‌کنند.
  • استدلال­ نوجوانان این است: «هرچه کمتر به والدین اطلاعات بدهیم، از نصیحت و دخالت­‌شان بیشتر در امان خواهیم بود».
  • آن­ها از پاسخگویی به والدین متنفرند و با استفاده از پنهان­‌کاری، به دنبال کاهش محدودیت‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: تست هوش برای کودکان و نوجوانان

چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند؟ | علل بیمارگونه

عدم صداقت کودکان به موقعیت و شرایط خانوادگی و اجتماعی آن‌ها بستگی دارد و از علل گوناگونی نشات می­‌گیرد، اما بر اساس تحقیقات روان­‌شناسان، این 4 علت از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

رسیدن به خواسته‌ها و امیال

فریب دیگران، میان‌­بری ساده و بی‌­دردسر برای رسیدن به خواسته‌ها است. این علت معمولا در کودکان 3-6 ساله شایع‌تر است، زیرا آن‌ها طبق «اصل لذت» عمل می‌کنند. اصل لذت یعنی «وقتی چیزی را می‌خواهم، حتما و تحت هر شرایطی باید آن را داشته باشم و محدودیت معنایی ندارد». اگر کودکانِ بزرگ­تر نیز از دروغ­گویی برای رسیدن به خواسته­‌ها استفاده می­‌کنند، احتمالا دلیل آن به سبک فرزندپروری سهل­‌انگارانه والدین یا مسائل دیگری مانند اختلالات رفتاری تخریبی و اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان مربوط است.

علت دروغگویی کودکان ابتدایی چیست؟

اجتناب از تنبیه

وقتی مدام و مدام کودکان را به خاطر کارهای اشتباه‌­شان (البته از نظر ما) تنبیه و سرزنش می‌کنیم، چرا باید راستش را به ما بگویند؟ بچه‌ها متخصص در پیش بینی واکنش‌های والدین هستند و با کوچک­ترین نشانه خطر، پنهان­کاری می‌کنند. روان­شناسان آن را «اجتناب از تنبیه» می‌نامند. والدین مستبد، اغلب اوقات به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند و دروغ‌­های فرزندان را نشان از بی‌­اخلاقی می‌دانند.

پیشنهاد مطالعه: چالش تنبیه کودک برای اصلاح رفتار از منظر روان‌شناسی

جلب توجه دیگران

دروغ‌گویی ناشی از توجه‌­طلبی کودک اغلب به شکل بیان تجربیات و دستاوردهای اغراق‌­آمیز بروز می­کند. هدف کودکان دبستانی از این کار، جلب توجه والدین و دیگران و با اهمیت جلوه­‌دادن خودشان است. مانند کودکان مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، آن­ها برای بالا بردن ارزش و اعتبار خودشان، در مورد مسائل بی­‌اهمیت دروغ می­گویند. از نظر آن­ها اشتباه کردن نابخشودنی است، زیرا اغلب به خاطر اشتباهات­‌شان مورد قضاوت قرار گرفته‌اند. این نوع ظاهرسازی، اغلب در کودکان دارای اعتمادبه‌­نفس پایین وجود دارد.

  مشاهده دروغگویی والدین و سرمشق گیری

  • احتمالا اصطلاح دروغ اجباری یا دروغ پاتولوژیکال در کودکان را شنیده باشید: «این نوع دروغ‌گویی، اغلب توسط یادگیری رفتارهای والدین و بزرگسالان شکل می­‌گیرد و کودک حتی زمانی که نیازی به فریبکاری نیست از آن استفاده می‌کند».
  •  به زبان ساده‌­تر، والدین و دیگر افراد نزدیک، به‌راحتی آب­خوردن دروغ می‌گفتند و کودک آن را به‌عنوان روشی کار راه‌­انداز یاد گرفته است.
  • به دلیل عادی جلوه‌دادن پنهان­‌کاری توسط والدین و موثر بودن آن برای کودک، به‌راحتی قابل تغییر نیست.
  • این موضوع برای دیگران گیج‌­کننده و چالش­‌برانگیز است، زیرا کودک گاهی در مورد چیزهایی از آن استفاده می‌کند که هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد.

با کودک دروغگو چه کار کنیم

رفتارها و گفتارهای فریبکارانه در بچه‌ها معمولا به دلیل مشکلات محیطی است، پس از روش‌های زیر برای اصلاح شرایط بیرونی استفاده کنید:

علت دروغگویی کودک 8 ساله چیست؟

اصلاح دروغگویی ناشی از دستیابی به امیال

اگر کودکان از دروغ برای رسیدن به امیال استفاده می‌کنند، به آن بی­‌توجهی کنید. در واقع، آن‌ها از این روش استفاده می‌کنند چون دفعات قبل باعث شده تا به خواسته‌های­شان برسند. از طرف دیگر، به دلیل فقدان قواعد اخلاقی در کودکان پیش‌­دبستانی، نمی‌توان به‌صورت کلامی آن‌ها را متقاعد به راست‌گویی کرد. بنابراین، بی‌توجهی و نادیده‌­گیری بهانه گیری کودک، بهترین روش خاموش­‌سازی و ازبین‌­بردن این ترفند است. اگر دروغ‌گویی آن‌ها به مسائل مالی مربوط می‌شود، از مقاله تقویت هوش مالی در کودکان برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

اصلاح دروغگویی ناشی از اجتناب از تنبیه

  • اگر متوجه شدید که پنهان‌­کاری کودک به تاریخچه بدرفتاری‌های قبلی مربوط است، پس صبور باشید زیرا یک شبه تغییر نمی‌کند.
  • از لحن صدا و زبان بدن خود آگاه باشید و به کودک کمک کنید تا در حضور شما احساس امنیت و آرامش داشته باشد.
  • با آموزش مهارت حل مسئله، به کودک کمکش کنید تا راهی برای جبران اشتباهش پیدا کند.
  • در نهایت، نشان دهید که خبری از تنبیه و سرزنش نیست. در عوض، مشکلات مختلف را با مذاکره و سازش برطرف کنید.

اصلاح دروغگویی ناشی از توجه طلبی

توجه طلبی با افزایش سن و اعتماد­به­‌نفس به‌مرور کاهش پیدا می‌کند. «پذیرش و احترام بدون قید و شرط» به فرزندان (نه به دلیل کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف)، باعث افزایش عزت­‌نفس آن‌ها می‌شود. کودکان دارای عزت نفس و اعتماد به نفسِ بالا، دلیلی برای انجام رفتارهای توجه­‌طلبانه ندارند. بنابراین، به کودک خاطرنشان کنید که شکست‌ها و موفقیت‌ها بخشی جدایی­‌ناپذیر از زندگی هستند و آن­چه اهمیت دارد، تلاش کودک است.

بیشتر بخوانید: بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی

اصلاح دروغگویی بی هدف و بیمارگونه

اگر دروغ‌گویی به عادتی بیمارگونه و بی‌­هدف تبدیل شده است، پس مسئله تا حدودی جدی و پاتولوژیک است. در این موارد:

  1. باید رویکردی درمانی در پیش بگیرید و صداقت را جایگزین فریبکاری کنید.
  2. در فرآیند اصلاح رفتار، فشار و استرسی نباید بر کودک وارد شود زیرا فرآیند یادگیری را مختل می‌کند.
  3. هدف برنامه درمانی این است: «اهمیتِ راست‌گویی باید به حداکثر و عواقب آن به حداقل ممکن برسد».
  4. با بازخوردهای کلامی و عملی کودک را تشویق به راست‌گویی کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌گویید: «علی فک نمی­کنم همه داستان این باشه! چرا همه چیز رو واضح نمی­گی؟». در ادامه قاعده کلی را مطرح کنید: «اگه حقیقت رو بگی، قول می­دم مشکلی پیش نیاد».
  5. در نهایت، راست‌گویی او را تشویق و تحسین کنید و اگر کودک قانونی را نقض کرده است، در مورد دلیل آن گفت‌­وگو و راهی برای تکرار نشدن موضوع پیدا کنید.
با دروغگویی کودک چه کنیم؟

نکات تکمیلی اصلاح دروغگویی کودکان

  • الگوی راست‌گویی و صداقت باشید.
  • ارزشمندی راست‌گویی در افزایش اعتماد بین فردی را به کودک نشان دهید.
  • از «دروغگو» خطاب­‌کردنِ فرزندان اکیدا خودداری کنید.
  • درباره مسائل اخلاقی و سختی‌ها و شیرینی­‌های راست‌گویی با کودک صحبت کنید.
  • پیشنهاد‌هایی برای جبران اشتباه به فرزندتان ارائه دهید؛ این روش در آموزش معذرت خواهی به کودکان نیز موثر است.
  • مقاله آموزش قانون به کودکان را بخوانید و به همراه کودک برای تخطی از قوانین جریمه تعیین کنید. به‌عنوان مثال، در صورت گفتار فریبکارانه در هر کدام از اعضای خانواده، نظافت آخر هفته خانه بر عهده شخصی خاطی باشد.
  • با خونسردی و احترام نسبت به پنهان­‌کاری کودک واکنش نشان دهید و از بازخوردهای سازنده کمک بگیرید:
  • مثلا بگویید: «گفتی کیک‌­ها رو تو نخوردی ولی من تو رختخوابت یه مقدار ازش پیدا کردم».
  • بعد از اعتراف کودک بگویید: «خیلی خوشحالم که واقعیت رو گفتی». جایزه دادن به کودک برای تشویق صداقت هم گزینه خوبی است.
  • سپس یک بازخورد متناسب بدهید تا نقض قوانین تبدیل به عادت نشود. مثلا بگویید: «قرارمون این بود که کیک‌­ها تا آخر هفته باقی بمونه، پس تا هفته آینده از کیک خبری نیست.».

چه زمانی نگران دروغگویی کودک باشیم؟

  • اگر به یک عادت رفتاری تبدیل شده و به‌صورت مکرر از آن استفاده می‌شود.
  • اگر بعد از آن کودک اظهار پشیمانی نکند.
  • هنگامی که کودکان دبستانی و بزرگ­تر، برای جلب توجه، داستان­‌ها را به صورت اغراق­‌آمیز­ تعریف می‌­کنند.
  • نوجوانان مسئولیت‌­پذیری که برای مقابله با استرس و خواسته‌های والدین، معلمان و دوستان به این روش متوسل می‌شوند.
  • اگر از دروغ­‌گفتن برای شورش علیه قوانین و محدودیت‌ها استفاده می‌شود.
  • اگر پنهان­ک‌اری به‌صورت ناگهانی افزایش میابد (احتمالا نشانه مشکلی جدی مانند مسائل خانوادگی، بیماری های شایع کودکان در مدرسه و درگیری با همسالان است).
دروغگویی در کودکان و راههای درمان آن به زبان ساده

سخن پایانی

دروغ­گویی کودکان تا حدودی طبیعی است ولی با افزایش سن، احتمال بیمارگونه شدن آن وجود دارد. کودکان سنین مختلف به شیوه‌ها و دلایل خاصی دروغ می‌گویند: پیش‌­دبستانی‌ها به دلیل خیال­‌پردازی، دبستانی‌ها برای بهبود عزت­‌نفس، متوسطه‌­اولی­‌ها به علت ناامنی و نوجوانان برای کسب استقلال. دروغگویی بیمارگونه به چهار دلیل مختلف مربوط است: رسیدن به خواسته‌ها و امیال، جلب توجه، یادگیری از دیگران و اجتناب از تنبیه. ارزش صداقت و راست‌گویی را به کودک توضیح دهید، به او برچسب «دروغگو» نزنید و برای پنهان­‌کاری جریمه تعیین کنید و الگویی شایسته از صداقت و راست‌گویی باشید.

سوالات متداول

  1. علت دروغگویی کودک پنج ساله چیست؟
    بچه‌های 5 ساله، خیال‌پردازی‌ها و فانتزی‌­های زیادی دارند و از گفتن و شنیدن داستان‌های تخیلی و اغراق­‌آمیز لذت می‌برند. این نوع دروغ­گویی وابسته به سن است و معمولا با افزایش سن از بین ­می رود. آن‌ها همچنین گاهی برای رسیدن به خواسته‌ها و امیال از فریبکاری استفاده می‌کنند.
  2. دروغگویی کودکان را چگونه اصلاح کنیم؟
    روش اصلاح فریبکاری کودکان به علت آن بستگی دارد. قاعده‌های کلی این است: توضیح اهمیت و ارزش صداقت، برچسب­‌نزدن به کودک، تعیین قانون و جریمه برای پنهان­‌کاری، توضیح ارزش‌­های اخلاقی، ارائه پیشنهاد برای جبران اشتباه، نترساندن کودک از تنبیه و وضع قوانین.
  3. علت های دروغگویی کودک چیست؟
    رسیدن به خواسته‌ها و امیال، جلب توجه، اجتناب از تنبیه و سرمشق گیری از والدین و دیگر افراد نزدیک، از مهم‌­ترین علل پنهان­‌کاری کودک است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط