راهنمای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

چگونه کودکان مبتلا به اوتیسم را آموزش دهیم؟

آموزش کودکان و کمک به رشد و تعالی آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه است، زیرا مهارت­های کلامی و اجتماعی ضعیف­تری دارند. اما مشکل زمانی جدی­تر می­شود که پای اختلالاتی مانند اوتیسم در میان باشد؛ در این شرایط فهم نیازها و علایق آن­ها بسیار مشکل­تر از دیگر همسالان است. آموزش دانش آموزان مبتلا به اوتیسم، والدین و معلمان را با مشکلات جدی مواجه می­کند، زیرا نحوه برخورد صحیح با خودماندگی در دانش آموزان به درک درست فرآیندهای ذهنی­شان وابسته است. در این مقاله به بررسی کامل علائم اختلال طیف اوتیسم در کودکان و نحوه آموزش آن­ها خواهیم پرداخت.

تعریف اختلال طیف اوتیسم

اوتیسم یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی-رشدی (مختل شدن فرآیند رشد ساختارهای عصبی) است. در نتیجه این اختلال، کودک در 2 زمینه زیر با مشکلاتی جدی مواجه می­شود:

  • ضعف در روابط و تعاملات اجتماعی
  • الگویی از رفتارهای تکراری و علایق محدود

این دو ویژگی به‌قدری در کودکان طیف اوتیسم شایع هستند که به علائم مشترک اتیسم(اوتیسم) معروف شده­اند و بهترین تعریف ممکن برای این اختلال محسوب می­شوند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت اختلال یکپارچگی حسی و اوتیسم

علائم اختلال طیف اتیسم

شدت علائم اوتیسم در همه کودکان یکسان نیست؛ برخی حتی توان انجام نظافت شخصی را ندارند و بعضی دیگر فقط مشکلاتی در فهم زبانِ بدن و حرف­های کنایه­آمیز دارند. به دلیل این تنوع وسیع در بروز علائم، به آن اختلال طیف اوتیسم گفته می­شود و دارای سه سطح خفیف، متوسط و شدید است. کودکان اوتیستیک معمولا ترکیبی از علائم زیر را نشان می‌دهند:

  • مشکل در تعامل، بازی و ارتباط با دیگران که خود را در علائمی مانند کم حرفی کودکان نشان می‌دهد.
  • برقراری ارتباط چشمی محدود
  • حرکات تکراری و غیرمعمول مانند «انگشت یا دست در هوا چرخاندن»
  • تأخیر در رسیدن به مهارت‌های متناسب با سن یا برگشت به مراحل قبلی رشد (در موارد شدید)
  • افزایش خطر ابتلا به اختلالات یادگیری
  • بازی با اسباب‌بازی‌ها به روش‌هایی نامأنوس و علاقه شدید به یک یا دو تا از آن‌ها
  • ضعف در مهارت‌های حرکتی
  • کم‌توانی ذهنی
  • ادراک فضایی ضعیف (ناتوانی در استفاده درست از جهت‌های جغرافیایی و ترسیم اشکال هندسی پیچیده)

باوجود ضعف‌های شدید در برقراری ارتباط با دیگران، بعضی از آن­ها مهارت‌های محاسبه فوق‌العاده‌ای دارند و اصطلاحا به آن‌ها «دانشمندان احمق» گفته می‌شود. احتمالا شما هم این افراد را از نزدیک یا در مسابقات تلویزیونی دیده‌اید که با مهارت‌های محاسبه‌گری‌ خود بینندگان را به وجد می‌آورند.

مشکلات دانش آموزان مبتلا به اوتیسم چیست؟

مشکلات دانش آموزان اوتیسم

  • به‌راحتی ناامید می‌شوند و رفتارهای پرخاشگرانه بروز می‌دهند.
  • به نور، سرو صدا و محیط شلوغ حساسیت دارند.
  • در مهارت­های کلامی ضعیف هستند.
  • مشابه با کودک دیر آموز، به زمان بیشتری برای انجام تکالیف کلاسی نیاز دارند.
  • برای امتحان باید در مکانی کاملا آرام و به دور از حواس‌پرتی قرار داشته باشند.
  • به دلیل مشکل در بروز عواطف و احساسات، روابط دوستانه بسیار محدودی دارند.
  • به دلیل اینکه قلدرها معمولا دانش‌آموزان دارای «ظاهر متفاوت» را هدف ‌می‌گیرند، کودکان و نوجوانان اوتیستیک در معرض خطر قلدری قرار می­‌گیرند.

برخی از تحقیقات بین چپ دست بودن و اوتیسم ارتباطاتی را نشان می‌دهد که در مطلب راست دست یا چپ دست بودن راجع به آن توضیح داده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: اختلالات روانی شایع در مدارس

نقش والدین در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

سنین مدرسه برای کودکان اوتیستیک با چالش‌ها و فرصت‌های زیادی همراه است. طراحی یک برنامه آموزشی درست و موثر، در شکوفایی استعدادهای آن­ها تأثیر زیادی دارد. برای افزایش موفقیت دانش آموزان مبتلا به اوتیسم به نکات زیر توجه کنید.

جست و جوی کمک حرفه ای

روان­شناسان و مشاوران مدرسه، توانایی­های لازم برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم را دارند. پس حتما از آن‌ها مشورت بگیرید. علاوه بر این، از متخصصان حوزه «روان­شناسی کودکان استثنایی» نیز برای آموزش و پرورش درست این دانش‌آموزان استفاده کنید.

ارتباط با دیگر همسالان

برقراری ارتباط با دیگر همسالان برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار حیاتی است. فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی مورد علاقه آن­ها (مانند رفتن به پارک) را شناسایی کنید و برای­شان برنامه داشته باشید. اگر مکان‌های شلوغ باعث خستگی کودک می‌شود، در حد امکان او را در این فضاها قرار ندهید.

راهکارهایی برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

تشویق کودک به فعالیت‌های جسمانی

به دلیل نقص در مهارت­های حرکتی، فعالیت فیزیکی برای این کودکان بسیار مفید است و باعث افزایش تناسب اندام، هماهنگی حرکتی و بدن­آگاهی در آن­ها می­شود. علاوه بر این، انجام تمرینات ورزشی باعث کاهش رفتارهای تکراری، تقویت رفتارهای خودانگیخته و بهبود توجه می‌شود.

آموزش نحوه تعامل با دیگر همسالان و قلدرها

گاهی احساس رهاشدگی، ناامیدی یا مورد آزار و اذیت قرار گرفتن می‌کنند، زیرا در تعاملات اجتماعی ضعیف هستند. با آموزش مهارت‌های ارتباطی ضروری، به بهبود این مشکل در آن­ها کمک کنید. همچنین، آن­ها گاهی در مدرسه گرفتار دانش‌آموزان قلدر می­شوند و علائم زیر را نشان می­دهند:

  • عدم علاقه به مدرسه رفتن
  • کاهش اشتها
  • مشکل در خوابیدن
  • گریه‌کردن بی‌دلیل

این علائم ممکن است باعث ایجاد افسردگی در کودک شود، پس حتما با یک روان­شناس در این مورد مشورت کنید. اگر آزار و اذیت ناشی از دانش‌آموزان قلدر جدی است، در اولین فرصت با مدیر و مسئولان مدرسه صحبت کنید. علاوه بر این، با استفاده از ایفای نقش در مورد نحوه برخورد با قلدرها و گزارش آن به معلمان، مشاوران و سایر بزرگسالان، آموزش­های لازم را برای کودک فراهم کنید.

استفاده از گروه های حمایتی

 مراقبت از دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم با چالش­ها و مشکلات زیادی همراه است و استفاده از یک شبکه ارتباطی قوی، در مدیریت این چالش­ها به شما کمک می­کند. برای برقراری ارتباط با والدینی که موقعیت و شرایط شما را به‌خوبی درک کنند، از گروه­های حمایتی کودکان اوتیستیک یا گروه­های آنلاین استفاده کنید.

نحوه تدریس به کودکان اوتیسم

نقش معلمان در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

با یک برنامه آموزشی مناسب، بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال، قادر به یادگیری مطالب جدید هستند. برای بهبود نحوه آموزش به کودکان اوتیسم، حتما باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • از برنامه زمان­بندی منظم و روزانه پیروی کنید، زیرا آن­ها از تغییر بیزارند.
  • برای جلوگیری از ناامیدی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان، برنامه درسی باید متناسب با سطح هوشی کودک و دارای زمان­بندی مناسب باشد.  
  • در حافظه تصویری بهتر از کلامی عمل می­کنند. پس آموزش به روش سخنرانی را کاهش، استفاده از نشانه‌های دیداری را افزایش و دستورالعمل­های کتبی ارائه دهید.
  • آن­ها دارای علایق و احساسات ویژه­ای هستند. این علایق را شناسایی و شرایط برخورداری از آن­ها را برای کودک فراهم کنید. این کار باعث افزایش انگیزه و خودکارآمدی در این دانش‌آموزان می‌شود.
  • به دلیل ضعف در تعاملات اجتماعی، معمولا در فعالیت­های گروهی شرکت نمی‌کنند. بنابراین، تعامل با دیگر هم‌کلاسی‌ها را تقویت و فعالیت‌های گروهی را تشویق کنید.
  • از تکنیک شکل‌دهی رفتاری برای آموزش موضوعات جدید به آن­ها استفاده کنید.
  • مشابه با بیش فعالی، کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات جدی در تمرکز و توجه هستند و برای آموزش آن‌ها به محیطی آرام نیاز است.

درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

به دلیل پیچیدگی اختلال اوتیسم، درمان توسط تیمی متشکل از روان­­شناس، روان­پزشک، کار درمانگر و گفتار درمانگر صورت می­گیرد. به خاطر داشته باشید که هرچه فرآیند درمان زودتر شروع شود، احتمال بهبودی علائم افزایش میابد. کودکان مبتلا به اوتیسم در صورت دسترسی به خدمات درمانی مناسب، در بعضی موارد از کودکان بهنجار نیز پیشی می‌گیرند. برنامه درمانی این کودکان شامل موارد زیر است:

  • بهبود تعاملات و مهارت‌های اجتماعی
  • کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری
  • درمان اختلالات یادگیری
  • افزایش رفتارهای خودانگیخته
  • بهبود مهارت­های حرکتی و ادراک فضایی
درمان اختلال طیف اوتیسم چگونه است؟

سخن پایانی

اوتیسم یکی از شایع­ترین اختلالات عصبی-رشدی است و با علائمی مانند ناتوانی در تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری شناخته می‌شود. روابط چشمی محدود، مشکل در تعامل با دیگر همسالان، حرکات تکراری، ضعف در مهارت‌های حرکتی، آگاهی فضایی پایین، ابتلا به اختلالات یادگیری و کم­توانی ذهنی از علائم اصلی این اختلال است. آن­ها به دلایلی مانند حواس‌پرتی و عقب ماندن از انجام تکالیف، برای موفقیت در مدرسه به حمایت ویژه والدین، معلمان و مسئولان مدرسه نیاز دارند. برای درمان این اختلال حتما باید از خدمات حرفه­ای سلامت روان استفاده کنید و هرچه زودتر فرآیند درمان شروع شود، احتمال بهبودی کامل کودک افزایش پیدا می­کند.

سوالات متداول

  1. علائم اختلال طیف اوتیسم چیست؟
    ارتباط چشمی محدود، مشکل در تعامل با دیگران، ارتباط چشمی محدود، حرکات کلیشه‌ای و تکراری، ابتلا به اختلالات یادگیری، مهارت‌های کلامی ضعیف، کم توانی ذهنی و ضعف در آگاهی فضای از مهم‌ترین علائم این اختلال هستند.
  2. مشکلات دانش آموزان اوتیستیک در مدرسه چیست؟
    ناامیدی و رفتارهای پرخاشگرانه، حساسیت به نور و محیط شلوغ، ضعف در مهارت‌های کلامی، حواس‌پرتی، کندی در انجام تکالیف، عقب ماندن از دیگر همکلاسی‌ها و مشکل در ابراز احساسات باعث ایجاد مشکلاتی در این دانش‌آموزان می‌شود.
  3. نحوه آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم چگونه است؟
    پیروی از برنامه روزانه مشخص، استفاده از نشانه‌های دیداری، تشویق به تعامل با دیگر همسالان، آموزش متناسب با سطح هوشی کودک و فراهم کردن محیط آرام در آموزش به این کودکان تأثیر زیادی دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط