چرا انتخاب لباس توسط خود کودک اهمیت دارد

نکات مهم انتخاب لباس کودکان در سنین مختلف

یکی از مشاجراتی که کم­وبیش در هر خانه­ای وجود دارد، مشکلات بین والدین و فرزندان در مورد انتخاب لباس است. گاهی اوقات بچه­ها بر پوشیدن لباس‌هایی نامتناسب با شرایط آب و هوایی یا مهمانی پافشاری می­کنند و مخالفت شما آن‌ها را آشفته می­کند. مسلما هیچ‌کس دوست ندارد روز خود را با اعصاب­خوردی و دعوا شروع کند، پس چگونه باید انتخاب لباس توسط خود کودک را مدیریت کنیم؟

سن انتخاب لباس توسط کودکان

اولین قدم برای پایان دادن به مشاجرات بر سر مسئله انتخاب لباس، درک کردن نیازهای سنی فرزندان است. سنین پیش­دبستانی، از 4 تا 6 سالگی، زمانی ایدئال برای این موضوع است، زیرا کودکان مهارت‌های لازم برای لباس پوشیدن را یاد گرفته­اند. در این دوره، بازی های حسی برای کودکان اهمیت زیادی پیدا می‌کند و کارهایی مانند انتخاب و پوشیدن  لباس‌های مختلف برای­شان جذاب است. البته چیز عجیبی نیست که کودکان 3 تا 4 ساله  هم بر انتخاب لباس پافشاری کنند. این موضوع جای نگرانی ندارد، زیرا نشانه­ای از بزرگ شدن کودک است و می­توان انتخاب لباس را به خودشان واگذار کرد.

چالش انتخاب لباس در کودکان نوپا

با انتخاب لباس در کودکان کمتر از 3-4 ساله چگونه باید رفتار کرد؟ آن‌ها طبق گفته روان­شناسان در یکی از مراحل حساس رشدی قرار دارند و خودمختاری برای­شان اهمیت زیادی دارد. اگر انتخاب­های آن‌ها را بی­دلیل محدود کنیم، احساس بی­هدفی و پوچی خواهند داشت. بعد از اینکه نوزادان توانایی راه­رفتن را به دست می­آورند، وارد مرحله جدیدی از زندگی می­شوند که استقلال و انجام کارهای شخصی اهمیت زیادی برای­شان پیدا می­کند.

انتخاب لباس توسط کودکان نوپا باعث رشد هیجانی آن‌ها می‌شود، پس این اجازه را به آن‌ها بدهید. اگر لباس انتخابی آن­ها کاملا نامتناسب با شرایط بود، حواس کودک را پرت کنید؛ مثلا لباس­های دیگری جلوی آن­ها قرار دهید و لباس اصلی را با ترفندی از معرکه خارج کنید. در نهایت اگر کودک باز هم راضی نشد، به او اجازه دهید تا لباس انتخابی خودش را بپوشد.

اجازه انتخاب لباس توسط خود یا والدین؟

شیوه نظارت والدین بر انتخاب لباس کودکان

انتخاب­های آن­ها را محدود نکنید، بلکه به روش­های مختلف به آن­ها در مورد لباس­های­شان بازخورد بدهید. اگر شما بعضی لباس­ها را دوست ندارید، پس طبیعی است که فرزند شما هم بعضی لباس­ها را دوست نداشته باشد، پس به انتخاب آن‌ها اهمیت بدهید، همان­گونه که به تصمیمات خودتان اهمیت می­دهید. مثلا اگر فرزندتان می­خواهد مانند دوستش لباس بپوشد، به انتخاب او احترام بگذارید. مشارکت دادن فرزندان در انتخاب لباس، باعث شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان و تمرین انتخاب لباس در آینده می‌شود. 

اهمیت انتخاب لباس توسط کودکان

آیا باید توصیه­های روانشناسی مد برای کودکان را جدی بگیریم؟اکثر والدین به سلیقه خودشان برای فرزندان لباس انتخاب می‌کنند، زیرا آسان­تر است و زمان کمتری می­گیرد. معمولا تا سنین 3-4 سالگی، چالشی بین والدین و فرزندان در این زمینه وجود ندارد. اما زمانی که فرزندتان شروع به انتخاب کرد، به‌مرور این موضوع را به خودش واگذار کنید. انتخاب لباس توسط کودکان شاید برای شما موضوعی پیش­پاافتاده به نظر برسد، اما برای آن­ها مزایای زیادی دارد. در ادامه به بعضی از این مزایا اشاره می­کنیم.

یادگیری مهارت تصمیم گیری

چقدر احتمال دارد که کودکان دلایل شما برای انتخاب لباس را درک کنند؟ مثلا، آیا کودک قبول می‌کند که در زمستان نباید با پیراهن آستین کوتاه از خانه خارج شود؟ اگر قبول کرد که چه‌بهتر، در غیر این صورت، اجازه دهید هوای سرد را تجربه کند. مطمئن باشید که درس خوبی خواهد گرفت و در آینده بیشتر به تصمیماتش فکر می‌کند.

تجربه خرید لذت­بخش

شاید برای­تان پیش آمده که ساعت‌ها وقت گذاشتید و برای فرزندتان خرید کرده­اید، اما او به آن­ها علاقه­ای نداشته است. انتخاب لباس­های مورد­علاقه کودکان باعث صرفه جویی در زمان و خریدی لذت­بخش می‌شود. علاوه بر این، مشارکت دادن سلیقه کودک در انتخاب لباس، باعث افزایش سرعت لباس­پوشیدن در مواقع اضطراری مانند صیح زود بیدار شدن برای رفتن به مدرسه می­شود.

اهمیت توجه به سلیقه کودکان در انتخاب لباس

افزایش اعتماد به نفس

اگر به دنبال راهی برای افزایش اعتماد به نفس فرزندتان هستید، به انتخاب­های او احترام بگذارید. این موضوع، مانند جدا خوابیدن کودک، در ایجاد احساس مسئولیت پذیری و استقلال موثر است و نوعی تمرین آمادگی برای انتخاب­های دوران بزرگسالی است.

انسجام هویتی و شخصیتی

هر چه دامنه انتخاب­های کودکان گستردگی بیشتری داشته باشد، شخصیت­شان زودتر شکل می­گیرد. به‌عنوان مثال، اگر فرزندتان بر پوشیدن لباسی مشابه با دوستش اصرار دارد، این اجازه را به او بدهید، زیرا خیلی زود متوجه می‌شود که آیا آن لباس با شخصیتش مطابقت دارد یا ندارد. دوستی­ها برای کودکان اهمیت زیادی دارند و اگر احساس کردید که فرزندتان دارای دوست خیالی است، مقاله نکاتی که باید درباره دوست خیالی کودکان بدانید را مطالعه کنید.

رشد هوش هیجانی-اجتماعی

یکی از دلایل پرخاشگری کودکان، عدم درک نظرات دیگران است. وقتی به انتخاب لباس توسط کودکان احترام می­گذارید، به رشد هوش هیجانی-اجتماعی آن­ها کمک کرده­اید، زیرا تفاوت بین نظرات و تصورات خود با دیگری را متوجه می­شوند. آزادی انتخاب باعث ایجاد انگیزه و هدفمندی در کودکان می‌شود، پس تا حد امکان به آن‌ها آزادی عمل بدهید.

اهمیت روان شناسی مد برای کودکان

سخن پایانی

انتخاب لباس یکی از نیازها و خواسته­های کودکان است که باید به آن احترام بگذارید. هرچند که والدین حتما باید بر سبک لباس پوشیدن کودکان نظارت داشته باشند، اما ایجاد محدودیت نه شدنی است و نه جواب می‌دهد. به‌مرور و با افزایش سن، مسئولیت انتخاب لباس را به خودشان واگذار کنید، زیرا باعث تقویت مهارت­های تصمیم­گیری، افزایش اعتماد به نفس و رشد هیجانی و شخصیتی آن­ها می‌شود.

سوالات متداول

  1. چرا انتخاب لباس توسط کودکان اهمیت دارد؟
    باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت­های تصمیم گیری در آن‌ها می‌شود. این موضوع در متن مقاله به‌صورت کامل بررسی شده است.
  2. سن انتخاب لباس توسط کودکان چندسالگی است؟
    سنین 4-6 سالگی بهترین زمان اجازه دادن به آن‌هاست، اما زودتر یا دیرتر از آن هم ممکن است. برای اطلاعات کامل در این زمینه، متن مقاله را مطالعه کنید.
  3. نقش والدین در انتخاب لباس برای کودکان چیست؟
    والدین باید بر انتخاب‌های کودکان نظارت و کنترل داشته باشند، اما نباید برای آن‌ها محدودیت ایجاد کنند. در متن مقاله، توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه شده است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط