دفتر شطرنجی پیش‌ دبستانی ؛ ابزاری برای خلاقیت

دفتر شطرنجی پیش‌ دبستانی چیست؟

پیش‌دبستانی، به‌عنوان گام‌های اول آموزش، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر آجرهای اول یادگیری، درست گذاشته شوند، مسیر تحصیلی، هموار و کم‌دست‌انداز می‌شود. دفتر شطرنجی، همان‌طور که از اسمش مشخص است، دفتری با برگه‌های شطرنجی است. این دفتر ابزاری برای تقویت مهارت‌های کودک است.

دفتر شطرنجی در دوران پیش دبستانی، به خلاقیت و یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند. اما دفتر شطرنجی چیست؟ چه تاثیری در یادگیری کودکان دارد؟ فواید دفتر شطرنجی چیست؟ در این مقاله از سلام ، می‌توانید جواب سوال‌های‌تان در مورد دفتر شطرنجی را پیدا کنید.

دفتر شطرنجی در دوران پیش دبستانی، به خلاقیت و یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند. اما دفتر شطرنجی چیست؟ چه تاثیری در یادگیری کودکان دارد؟ فواید دفتر شطرنجی چیست؟ در این مقاله از سلام ، می‌توانید جواب سوال‌های‌تان در مورد دفتر شطرنجی را پیدا کنید.

دفتر شطرنجی پیش‌ دبستانی چیست؟

دفتر شطرنجی پیش‌ دبستانی، دفتری برای تمرین و طراحی است. صفحه‌های این دفتر، به قسمت‌های مساوی تقسیم شده‌اند، تا کودک در آن‌ها مفاهیمی مثل ریاضی، نقاشی، رنگ‌ها و… را تمرین کند. این دفتر به دانش‌آموزان کمک می‌کند، الگوهای تکرار شونده را یاد بگیرند. الگوها، سنگ بنای بسیاری از هنرها و علوم، مثل موسیقی و ریاضی هستند.

آموزش، در هر سنی راه‌های مختلفی دارد، در سنین پیش‌دبستانی، بهترین راه یادگیری، بازی و سرگرمی است. دفتر شطرنجی، با استفاده از هنر جذاب نقاشی و رنگ‌آمیزی، سعی دارد کودک شما را با مفاهیم اولیه‌ی ارتباط بین اشکال و ریاضیات آشنا کند.

این دفتر تمرینی، به کودک شما کمک می‌کند، مهارت‌های حل مسئله را یاد بگیرد، بتواند الگوها را دنبال کند و رنگ‌ها را بشناسد. در این دفتر، کودک طرح‌هایی را که معلم یا شما برایش کشیده‌اید، کامل می‌کند. این مسئله باعث تقویت ریاضیات، تقویت هوش، تقویت‌ مهارت‌های ظریف حرکتی مثل نوشتن یا در دست گرفتن مداد و… می‌شود.

تمرین‌های این دفتر، از اشکال و خطوط ساده شروع می‌شود و به شکل‌های پیچیده‌تر می‌رسند. در ابتدا، کودکان مفهوم خط را یاد می‌گیرند، بعد می‌توانند اشکال هندسی را یاد بگیرند و با رنگ کردن آن‌ها، با مفهوم رنگ‌ها آشنا شوند.

چرا از دفتر شطرنجی پیش دبستانی استفاده کنیم؟

کودک شما در دوره‌ی پیش‌دبستانی، در حال برداشتن اولین گام‌های یادگیری است. در این دوره، تقویت مهارت‌ها اهمیت زیادی دارند، در این دوره کودک در حال یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است. دفتر شطرنجی یک ابزار کارآمد است که برای آموزش در این سن استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار در دوران پیش دبستانی، باعث تقویت حافظه‌ی دیداری، تقویت یادگیری مفاهیم ریاضی، آشنایی با اشکال هندسی خصوصاً مربع، شناخت مرحله، یادگیری شمارش و تقویت خلاقیت می‌شود.

دفتر شطرنجی ، ابزاری چند بعدی است؛ این دفتر به غیر از تقویت مهارت‌های ذهنی، باعث تقویت عضلات دست، یادگیری در دست گرفتن مداد، تقویت هماهنگی چشم و دست و… نیز می‌شود.

دفتر شطرنجی ، به کودک کمک می‌کند با دنبال کردن الگوها، به رابطه‌ی میان اشکال فکر کند و به‌مرور مهارت‌هایش افزایش یابد.

از کاربردی‌ترین فواید دفتر شطرنجی، یادگیری استفاده از مداد است که باعث می‌شود کودک در سنین بالاتر مشکلی در این زمینه نداشته باشد. به‌طور کلی، آموزش‌های دوران پیش‌دبستانی، پایه‌ای مهم برای آموزش‌های دیگر است؛ مثلاً دفتر شطرنجی در آینده به یادگیری ریتم‌، ریاضیات و سایر علوم و هنرها کمک زیادی می‌کند

چرا از دفتر شطرنجی پیش دبستانی استفاده کنیم؟

نقش پیش دبستانی در خلاقیت و رشد کودک

مجموعه پیش‌دبستانی‌های سلام، با در نظر گرفتن به‌روزترین متدهای آموزشی، توجه به اصول روانشناسی و جلب علاقه‌ی کودک به مدرسه، می‌توانند به شادابی و درست برداشتن گام اول تحصیل کمک کنند. در مدارس سلام، دفتر شطرنجی و انواع ابزارهای آموزشی هیجان‌انگیز، آموزش را تبدیل به فضایی شاد همراه با شوخی و خنده می‌کنند. به طور کلی، پیش دبستانی‌‌های مجموعه مدارس سلام، رویکردهای زیر را در این پایه دارند:

  • آموزش به کمک بازی، شادی و خنده
  • برنامه‌ریزی برای توجه به تمام ابعاد پرورش کودک، نه‌تنها بعد آموزشی؛ مثلاً در نظر گرفتن برنامه‌های ورزشی، علمی و هنری
  • جلوگیری از آسیب‌های روش‌های آموزش سنتی؛ مثلاً جلوگیری از رقابت‌های ناسالم و آسیب‌زننده، جلوگیری از احساس ناتوانی در صورت سرعت کند در یادگیری بعضی از درس‌ها، توجه به تفاوت‌های فردی کودکان و عدم مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر، تبدیل مدرسه از فضایی خشک به فضایی شاد.
  • ارتباط دائم با والدین، برنامه‌ریزی جلسات مشاوره برای کمک به والدین در همراهی روند آموزشی کودک، کمک به والدین برای همراهی در تکالیف درسی پیش دبستانی، کمک به والدین برای یادگیری جدیدترین متدها برای جلوگیری از تناقض در روش‌های معلم و والدین،‌ آموزش استفاده از ابزارهای آموزشی مثل دفتر شطرنجی پیش دبستان به والدین
  • حضور پررنگ مشاور تحصیلی؛ در سنین دبستان، کودک با جدایی از والدین چالش‌های مختلفی را تجربه می‌کند، ممکن دچار اختلالاتی مانند اضطراب جدایی شود. حضور پررنگ مشاور در دبستان‌ها و پیش‌دبستانی‌های مجموعه‌ی سلام، به کودک کمک می‌کند در نهایت سلامت این مرحله را طی کند. همچنین در این سن کودک نیاز به آموزش مهارت‌های اجتماعی مثل ارتباط با هم‌سالان دارد، در مدارس سلام با در نظر گرفتن مشاورها، تلاش شده به یادگیری مهارت‌ها کمک شود.
  • جلوگیری از نتیجه‌گرا بودن؛ در مدارس سلام، دانش‌آموزها یاد می‌گیرند به مسیر دقت کنند نه تنها نتیجه. در این مدرسه کودکان از مراحل تحصیلی لذت می‌برند و تنها به دنبال گرفتن بهترین نتیجه نیستند.  

و در آخر این‌که

بدیهی است هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش مسیرهای پیش‌رویش را به‌درستی و سلامتی طی کند. دوران پیش دبستانی ، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی، مسیری پرچالش است. در این دوران باید حواس‌تان به‌ مسائل زیادی باشد؛ به یادگیری درست، انتخاب مدرسه مناسب، استفاده از ابزارهای آموزش کاربردی مثل دفتر شطرنجی و… باشد.

در این مقاله از سلام، با بعضی از کابردهای دفتر شطرنجی آشنا شدید. این دفتر با طرحی ساده، می‌توانید مفاهیم متنوعی را به کودک آموزش دهد. استفاده از ابزارهایی از این قبیل، باعث یادگیری بهتر و هموارتر شدن مسیر تحصیل و موفقیت می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط