بهترین شیوه مدیریت زمان در کنکور سراسری

بهترین شیوه مدیریت زمان در کنکور سراسری

کشاورزان محصولی را می‌کارند و مدت‌ها بادقت ازش نگهداری می‌کنند تا به ثمر برسد. برداشت محصول هم به‌همان اندازه به زحمت و دقت نیاز دارد و اگر اشتباهی هنگام برداشت رخ بدهد، تمام زحمت‌های کشاورز به‌باد می‌رود. شما هم به‌عنوان یک داوطلب کنکور فرق زیادی با آن کشاورز زحمت‌کش ندارید. بیشتر از یک سال تلاش می‌کنید تا بتوانید رتبه‌ی خوبی کسب کنید و مزد زحمت‌هایتان را بگیرید. در آخرین مرحله باید سر جلسه‌ی 4 ساعته‌ی کنکور بنشینید و باکمک دانسته‌هایتان به سوال‌ها جواب دهید. واقعیت این است که جلسه‌ی آزمون حسابی سرنوشت‌ساز است و باید مدیریتش کنید. شما در کنار اطلاعات زیاد و دانش کافی، به مدیریت زمان در کنکور نیاز دارید و باید با تکنیک‌هایش آشنا باشید. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور کامل درمورد مدیریت زمان در کنکور توضیح دهیم.


دانش آموزان رتبه برتر مدارس سلام را در اینجا مشاهده کنید.

مدیریت زمان در کنکور تا چه اندازه مهم است؟

دانش‌آموزان تمام دوران تحصیل‌شان سر جلسه‌ی امتحان‌های تشریحی می‌نشینند و اگر امتحان تستی‌ای درکار باشد، نهایتا فقط مربوط به یک درس است. ولی داستان کنکور متفاوت است. شما باید در یک جلسه‌ی حدودا 4 ساعته به سوال‌های تمام درس‌ها جواب بدهید و در همین مدت‌زمان کم توانایی‌ها و دانش‌تان را ثابت کنید.

بنابراین شما علاه‌بر اطلاعات و دانش کافی به‌نوعی مهارت و زیرکی برای استفاده‌ی درست و به‌جا از زمان هم احتیاج دارید. خیلی از داوطلبان به‌اندازه‌ی کافی درس می‌خوانند ولی چون مدیریت زمان درستی ندارند از رقیبان‌شان عقب می‌مانند و نتیجه‌‌ی خوبی نمی‌گیرند.

پس برای این‌که به یک داوطلب درجه یک تبدیل شوید باید بتوانید زمان پاسخگویی به سوالات را مدیریت کنید و در مدت‌زمان مشخص شده، به سوال‌ها بادقت جواب دهید و بهترین نتیجه را بگیرید.

مدیریت زمان در کنکور تا چه اندازه مهم است؟

برای مدیریت زمان در کنکور چند تکنیک وجود دارد؟

حتما می‌پرسید چطور می‌توان زمان کنکور را مدیریت کرد و بهترین نتیجه را در زمان مشخص شده گرفت؟ درواقع برای مدیریت زمان در کنکور سراسری 4 تکنیک کلی وجود دارد. تکنیک‌هایی که شما می‌توانید ازشان استفاده کنید و مدیریت زمان بهتری داشته باشید:

  1. تکنیک ضربدر و منها در کنکور
  2. تکنیک زمان‌های نقصانی
  3. تکنیک وقفه در آزمون
  4. تکنیک استراتژی بازگشت

بهتر است بدانید تکنیک‌های دیگری هم وجود دارند که بعضی از مشاوران کنکور به‌طور شخصی به داوطلبان توصیه می‌کنند و البته ممکن است مفید هم باشند ولی ما در این مقاله می‌خواهیم درمورد این 4 تکنیک کاربردی و امتحان‌شده توضیح دهیم. تکنیک‌هایی که کارآمدی‌شان درطول زمان ثابت شده است و درصورتی‌که درست استفاده شوند می‌توانند حسابی موثر و مفید باشند.

تکنیک ضربدر و منها در کنکور چطور استفاده می‌شود و چه کاربردی دارد؟

شما زمانی که با سوالات کنکور مواجه می‌شوید باتوجه به اطلاعات‌تان می‌توانید سوالات را در 3 سطح دسته‌بندی کنید:

  • سوالاتی که ساده هستند و شما جواب‌شان را می‌دانید.
  • سوالاتی که نسبت به پاسخ‌شان مطمئن نیستید یا برای رسیدن به جواب به زمان بیشتری نیاز دارید.
  • سوال‌هایی که اصلا جواب‌شان را نمی‌دانید.

برای استفاده از تکنیک× و – کافی است از ابتدای سوالات شروع به پاسخ دادن کنید. سوال‌های ساده را همان موقع جواب دهید. کنار سوال‌های شک‌دار علامت × بزنید و از کنارشان بگذرید. سوال‌های سخت و آن‌هایی که به‌هیچ وجه جواب‌شان را نمی‌دانید را هم به‌طور کلی بی‌خیال شوید و کنارشان علامت – بگذارید.

زمانی که تمام سوال‌ها را بررسی کردید و به سوال‌های ساده جواب دادید، نوبت به سوال‌های ضربدردار می‌رسد. دراین مرحله باید برگردید و سوال‌های شک‌دار را بررسی کنید؛ اگر به‌پاسخ رسیدید که چه بهتر. اگر به جواب نرسیدید جای سوال را در پاسخ‌نامه خالی می‌گذارید و از شر نمره منفی هم در امان می‌مانید.

تکنیک ضربدر و منها به‌شما کمک می‌کند اول بتوانید به تمام سوال‌های ساده، پاسخ درست بدهید. این‌طوری هیچ سوالی نخوانده نمی‌ماند و همه‌ی سوال‌ها یک‌بار از صافی شما می‌گذرند.

تکنیک ضربدر و منها در کنکور چطور استفاده می‌شود و چه کاربردی دارد؟

برای اجرای تکنیک × و – به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

بهتر است بدانید شما باید از قبل آزمون و هنگام تست زدن، تکنیک ضدربدر و منها را حسابی تمرین کنید تا مسلط شوید و بعدا سرجلسه‌ی کنکور به‌مشکل برنخورید. اما برای اجرای این تکنیک به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

  • مهارت نه گفتن: شما باید هوش هیجانی بالایی داشته باشید تا بتوانید به‌خودتان نه بگویید و روی سوال‌های سخت و زمان‌دار نمانید و کنارشان بگذارید. این مهارت با تکرار و تمرین به‌دست می‌آید.
  • مهارت فراشناختی: شما باید قدرت تشخیص بالایی برای تمیز سوال‌های آسان، سخت، شک‌دار و… هم از داشته باشید و در مدت‌زمان کوتاهی نوع سوال را تشخیص بدهید و کنارش علامت بزنید.

تکنیک زمان‌های نقصانی چیست و تاثیری روی مدیریت زمان در کنکور دارد؟

مدت زمان پاسخ‌گویی به سوال‌های هر درس مشخص است. شما اگر بتوانید به سوال‌های هر درس در زمانی کم‌تر از زمان مشخص شده پاسخ بدهید بسیار به نفع‌تان خواهد بود. در آخر جلسه می‌توانید از زمان‌های اضافه‌ی جمع شده استفاده کنید و به سوال‌های سخت‌تر و زمان‌بر جواب بدهید. 

درس‌های عمومی فرصت خوبی به‌شما می‌دهند تا بتوانید از تکنیک زمان‌های نقصانی استفاده کنید. اگر خوب مدیریت کنید می‌توانید حدود 15 دقیقه از زمان پاسخ‌گویی به سوال‌های عمومی را ذخیره کنید و در این مدت به سوال‌های وقت‌گیر اختصاصی جواب بدهید.

تکنیک استراتژی بازگشت چطور استفاده می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم می‌توانید از تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر و منها استفاده کنید و کمی زمان اضافه به‌دست بیاورید. حالا این زمان اضافه را باید صرف پاسخ دادن به سوال‌های چه درس‌هایی کرد؟

شما می‌توانید باکمک تکنیک استراتژی بازگشت تصمیم بگیرید وقت اضافه را صرف چه درس‌هایی کنید. برای استفاده از این تکنیک می‌توانید از این راه‌ها کمک بگیرید:

  • ببینید به مباحث کدام درس‌ها مسلط‌تر هستید و وقت‌تان را برای پاسخ به سوالات این درس‌ها اختصاص دهید.
  • به هدف‌گذاری‌های قبل از آزمون توجه کنید.
  • تصمیم‌های اول آزمون را مرور کنید.
  • حتما قبل از کنکور با داوطلبان سال‌های قبل مشورت کنید و از تجربه‌ای که داشتند استفاده کنید.

درکل بهتر است براساس شرایط و توانایی‌هایتان تصمیم بگیرید و زمان اضافه را به‌ترتیب اولویت بین سوال‌ها تقسیم کنید.

تکنیک استراتژی بازگشت چطور استفاده می‌شود؟

تکنیک وقفه در آزمون چه کمک به مدیریت زمان در کنکور می‌کند؟

مدت‌زمان آزمون زیاد است و شما حتما هم از نظر جسمی و هم ذهنی خسته می‌شوید. تکنیک وقفه در آزمون قرار است به شما کمک کند تا خستگی جسمی و ذهنی کم‌تری سر جلسه‌ی کنکور داشته باشید. اما چطور؟

  • کاملا بدون حرکت روی صندلی ننشینید و گاهی دست، پا، گردن و کمرتان را کمی جابه‌جا کنید و تکان بدهید.
  • هر نیم ساعت یکبار به پشتی صندلی تکیه دهید و چشم‌هایتان را ببندید.
  • بعد از بستن چشم‌ها عضلات‌تان را کمی شل کنید و نفس عمیق بکشید تا مقداری از خستگی جسمی و ذهنی‌تان جبران شود.

چه اشتباه‌های رایجی در مدیریت زمان در کنکور وجود دارد؟

  • قرار نیست پاسخ همه‌ی سوال‌ها را بدانید و به تمام سوال‌ها جواب دهید. 

خیلی‌ها اصرار دارند به تمام سوال‌ها جواب بدهند. لطفا بی‌خیال شوید. راستش بعضی سوال‌ها اصلا برای کنار گذاشتن هستند. پس سوال‌هایی که اصلا جوابش را نمی‌دانید یا خیلی سخت و وقت‌گیر هستند را کلا کنار بگذارید.

  • روی یک مبحث کلید نکنید.

گاهی ممکن است جواب سوالی به ذهن‌تان نرسد یا یک فرمول را فراموش کنید و… . با چنگ و دندان به چنین سوال‌های نچسبید و سعی نکنید هرطور شده به جواب برسید. این سوال‌ها را بگذارید و بگذرید؛ شاید ذهن‌تان بعد از رهایی ناگهان به جوابش برسد.

  • استرس تمام معادله‌ها را به‌هم می‌ریزد.

خیلی‌ها از ترس وقت کم آوردن استرس می‌گیرند. خیلی‌ها هم تا چشم‌شان به چند سوال سخت می‌افتد خودشان را می‌بازند و مضطرب می‌شوند. راستش را بخواهید وقت کم و سوال سخت برای همه است و فقط به شخص شما محدود نمی‌شود. پس با خودتان چند بار تکرار کنید: “من می‌توانم” . سپس مثبت نگاه کنید و به سوال‌ها تاجایی که می‌توانید جواب بدهید. 

  • هیچ درسی را حذف نکنید

تعدادی از داوطلب‌های کنکور یک درس را به‌کلی حذف می‌کنند و وقتش را به درس‌های دیگر اختصاص می‌دهند. این یک اشتباه محض است. شما باید بتوانید حداقل به سوال‌های آسان هر درس پاسخ بدهید. متعادل جواب دادن به سوال‌های کنکور تاثیر خیلی بهتری روی تراز و رتبه‌ی شما دارد.

  • مسئله‌ها را ذهنی حل نکنید.

روند حل مسئله‌ها را کامل روی کاغذ بیاورید و محاسبه‌ی ذهنی نکنید. این‌طوری دقت‌تان بالا می‌رود و کم‌تر اشتباه می‌کنید.

برای مدیریت زمان در کنکور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • سوالات را به‌همان ترتیبی که در پرسش‌نامه آمده پاسخ دهید.

بعضی مشاوران ناآگاه از داوطلبان می‌خواهند تا ترتیب پاسخ دادن به سوال‌ها را تغییر دهند ولی واقعیت این است که همان چینش اولیه‌ی سوال‌ها بهترین ترتیب را دارد.

  • هر ده سوال یک‌بار ساعت مچی‌تان را چک کنید تا مدیریت زمان از دست‌تان خارج نشود.
  • از روش حذف گزینه‌ها برای رسیدن به پاسخ درست و نهایی استفاده کنید.
  • خاصیت رهایش ذهن را دست‌کم نگیرید.

روی یادآوری پاسخی که فراموش کرده‌اید پافشاری نکنید. از سوال‌های این‌طوری بگذرید. ممکن است خاصیت رهایش ذهن در زمان باقی مانده به دادتان برسد و ناگهان نکته‌ای که فراموش کرده‌اید به ذهن‌تان برسد.

نکات مدیریت زمان در کنکور | مجموعه مدارس سلام

تمرین تست‌های زمان‌دار قبل از کنکور تاچه اندازه موثر است؟

درمورد تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور برایتان توضیح دادیم. ولی با یک‌بار نمی‌توان روی این تکنیک‌ها مسلط شد. بهتر است از چند وقت قبل کنکور تست‌های جامع زمان‌دار حل کنید و همزمان این تکنیک‌ها را تمرین کنید. ازطرفی شرکت در آزمون‌های آزمایشی هم می‌تواند برای تمرین تکنیک‌ها موقعیت مناسبی فراهم کند. اما تمرین تکنیک‌های مدیریت زمان چه فوایدی برایتان دارد؟

  • باعث افزایش سرعت‌تان در آزمون اصلی می‌شود.
  • با هر بار تمرین این تکنیک‌ها دقت‌تان بالاتر می‌رود؛ چون ذهن به این شرایط عادت می‌کند و می‌تواند نکته‌های ریز و مهم را در کم‌ترین زمان ببیند و تشخیص دهد.
  • سر جلسه‌ی کنکور زود خسته نمی‌شوید.
  • می‌توانید از حداکثر توانایی‌تان در جلسه‌ی کنکور استفاده کنید.
  • ذهن به‌مرور زمان، به انتقال از یک درس به درس دیگر عادت می‌کند.

حرف آخر

تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور را تمرین کنید و خوب یادشان بگیرید. این تکنیک‌ها دقیقا در آخرین مرحله و روی آخرین پله‌ برای رسیدن به هدف به کمک‌تان می‌آیند و کاری می‌کنند تا بتوانید از دانش و اطلاعات‌تان به بهترین نحو استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط