همه چیز درمورد زمان شروع مطالعه برای کنکور

شروع مطالعه برای کنکور

فهرست مطالب

داستان ملخ بی‌فکری که در زمستان بی‌غذا ‌ماند را شنیده‌اید؟ همان ملخی که کل بهار و تابستان را خورد و خوابید و همین که به سرمای زمستان رسید، تازه یادش افتاد که هیچ آذوقه‌ای برای این روزها ندارد. داستان این ملخ، کم‌ و بیش داستان زندگی همه ما است. مایی که ذاتا علاقه به سکون داریم و برای هر حرکتی دنبال هزار و یک دلیل می‌گردیم. البته دیگر امکانات زیاد شده و احتمال این‌که مثل ملخ از گرسنگی به مرگ نزدیک شویم کم است؛ ولی به‌ هرحال با بی‌حرکتی بسیاری از موقعیت‌های خوبمان را از دست خواهیم داد. برای این‌که این اتفاق برای شما در سال سرنوشت‌تان نیفتد؛ می‌خواهیم تمام گفتنی‌ها درمورد زمان شروع مطالعه برای کنکور را برایتان بگوییم تا با چشم باز قدم در این مسیر مهم بگذارید و ببینیم برای کسب بهترین نتیجه باید درس خواندن را از چه زمانی برای کنکور شروع کنیم.

چگونه بهترین زمان شروع درس خواندن برای کنکور را تعیین کنیم؟

قبل از هر تصمیمی درمورد زمان شروع درس خواندن برای کنکور باید به چند مورد مهم توجه کنید. این موارد می‌توانند مسیرتان را هموارتر و روشن‌تر کنند:

بیشتر بخوانید: چه نوری برای مطالعه مناسب است

شناخت توانایی خودتان

خودتان را برای تعیین زمان شروع مطالعه برای کنکور بشناسید. می‌دانید چقدر توانایی دارید؟ اصلا می‌دانید چه می‌خواهید و چطور می‌خواهید به‌هدف‌تان برسید. پس قبل از هرچیزی باید باخودتان خلوت کنید و توانایی‌ها و شرایط‌تان را درنظر بگیرید.

برای کنکور ۱۴۰۲ از کجا شروع کنم

تعیین وضعیت سطح تحصیلی

شرایط و سطح تحصیلی‌تان را برای تعیین زمان شروع مطالعه برای کنکور مشخص کنید. گذشته هرچه که بوده گذشته و رفته است. حالا و در این موقع حساس از زندگی‌تان باید بدانید از نظر تحصیلی چند مرده حلاجید؟ در کدام سطح تحصیلی قرار می‌گیرید؟ یک دانش‌آموز درس‌خوان و مسلط به مباحث هستید یا خیلی از سرفصل‌ها را نمی‌دانید و هنوز یاد نگرفته‌اید. پس با واقع‌بینی و مشورت، سطح تحصیلی‌تان را مشخص کنید.

شناخت استعدادها

استعدادهایتان را برای تعیین زمان شروع مطالعه برای کنکور شناسایی کنید. می‌دانید استعدادتان درچه زمینه‌هایی است؟ علایق‌تان را می‌شناسید؟ برای این‌که سال کنکور موفق‌تر باشید و زمان شروع مطالعه‌تان را مشخص کنید باید استعدادهایتان را بشناسید. می‌توانید از یک مشاور تحصیلی مناسب کمک بگیرید.

تعیین هدف

هدف‌تان را برای تعیین زمان شروع مطالعه برای کنکور مشخص کنید. یکی از عواملی که روی زمان شروع مطالعه برای کنکور به‌شدت تاثیر گذار است، شناسایی هدف شما است. فکر کنید قرار است به‌کجا برسید و در آینده خودتان را کجا می‌بینید. بین ساعت‌ها و زمان شروع مطالعه کسی که می‌خواهد رتبه برتر شود و کسی که به یک دانشگاه و رشته متوسط راضی است فرق بسیار است.

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور چه موقعی است؟

فرض کنید هدف، توانایی‌ها و استعدادتان را مشخص کردید و حالا می‌خواهید مطالعه برای کنکور را شروع کنید. بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور اول تابستان یا همان پایان امتحان‌های سال یازدهم است. حتی یک روز را هم تلف نکنید. ممکن است دانش‌آموزانی را ببینید که می‌گویند از مهر یا شهریور شروع به درس خواندن برای کنکور کرده‌اند. اما شما از شرایط قبلی این دانش‌آموزان و سطح تحصیلی آن‌ها در پایه دهم و یازدهم، معدل آن‌ها که در رتبه اثرگذار است و توانایی مطالعه آن‌ها اطلاعی ندارید. برای موفقیت در کنکور باید از همان روزهای اول تابستان شروع به مطالعه کنید که هنوز خیلی‌ها دست به‌کار نشده‌اند و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای شروع مطالعه منتظر شرایط ایده‌آل نباشید.
  • به هیچ عنوان امروز و فردا نکنید.
  • با هر ترفند و به هر نحوی که شده فقط فرایند مطالعه را شروع کنید.
  • از ساعت‌های محدود و کم شروع کنید.
  • برنامه‌ریزی داشته باشید.
  • ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

شروع زودهنگام مزایای زیادی برایتان دارد که در ادامه در موردشان به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

شروع برای کنکور ۱۴۰۲ از تابستان

شروع مطالعه کنکور از تابستان چه مزایایی دارد؟

زمان کافی برای رسیدن به هدف

شاید مهم‌ترین مزیت شروع مطالعه برای کنکور از تابستان همین داشتن زمان کافی باشد. در این صورت بابت کمبود زمان استرس ندارید و ته می‌دانید از خیلی از رقیب‌هایتان جلوتر هستید.

افزایش اعتماد به نفس

به‌ هرحال چند قدم از رقیب‌ها جلوتر بودن حال و هوای آدم را عوض می‌کند و تسلط بیشتر روی سرفصل‌هایی که در تابستان خوانده‌اید، اعتماد به‌نفس‌تان را زیاد می‌کند.

به دست آوردن قلق درس خواندن

زمان شروع مطالعه برای کنکور وقتی زودتر از موعد شروع شود شما را با خودتان و قلق‌هایی که برای درس خواندن دارید آشناتر می‌کند. می‌فهمید برای هر درس چه میزان وقت احتیاج دارید، کدام درس را بهتر می‌فهمید و برای کدامیک باید بیشتر وقت صرف کنید.

فرصت استفاده از برنامه کنکوری درست

هرچه زودتر شروع کنید برنامه‌ریزی برایتان راحت‌تر می‌شود. درواقع بر اساس تجربه راحت‌تر می‌توانید یک برنامه واقع‌بینانه و قابل اجرا بچینید، ترتیب درس‌ها را باتوجه به اولویت‌هایتان مشخص کنید و اگر جایی اشتباهی در برنامه‌ریزی کرده باشید، برای جبران آن وقت کافی دارید.

افزایش آمادگی ذهنی

در صورت شروع مطالعه کنکور از تابستان با آرامش و آمادگی ذهنی بیشتر سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنید. درس خواندن در تابستان کمک می‌کند با ذهنی آماده‌تر و شرایطی بهتر سر کلاس درس‌های سال جدید بنشینید.

پرداختن به دروس مهارتی

تابستان زمان خوبی برای برطرف کردن اشکالات و ضعف‌هایتان در درس‌های مهارتی و محاسباتی مثل ریاضی، عربی و فیزیک است.

عدم نیاز به کم خوابی در آینده

وقتی از تابستان شروع به درس خواندن می‌کنید، جلو می‌افتید و بعدها لازم نیست با کم‌خوابی ساعت‌های مطالعه‌تان را افزایش دهید. کم‌خوابی می‌تواند تمرکز و هوشیاری را مختل کند و بازدهی را تاحد زیادی پایین بیاورد.

تقویت حافظه بلند مدت

هرچه زودتر شروع کنید، فاصله بین مرورهایتان بیشتر می‌شود. درواقع فاصله بیشتر میان مرورها مساوی است با قوی‌تر شدن حافظه. در این حالت اطلاعات و مباحث بهتر در حافظه بلندمدت‌تان می‌ماند و سرجلسه کنکور هم نکته‌ها را بهتر به یاد می‌آورید.

چگونه از صفر برای کنکور شروع کنیم

نکات شروع مطالعه برای کنکور

گفتیم بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور از اوایل تابستان است. ولی چه باید و نبایدهایی برای شروع از تابستان وجود دارد؟ درواقع چکار کنیم که با این شروع زود هنگام، بالاترین بازدهی را داشته باشیم؟

شروع طوفانی ممنوع

قرار نیست از همان اول تابستان با شدت زیاد شروع به درس خواندن کنید. آهسته شروع کنید و پیوسته پیش بروید. یک شروع پرقدرت می‌تواند بعدا حسابی خسته‌تان کند و حتی کاری کند که نزدیکی‌های زمان کنکور خسته شوید و جا بزنید. پس منطقی باشید و به‌مرور زمان و کم‌کم ساعت‌های مطالعه را افزایش دهید.

مطالعه دروس تخصصی کنکور در تابستان

همانطور که می‌دانید با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ دیگر از دروس عمومی سوالی طراحی نمی‌شود. بنابراین در تابستان فقط روی دروس تخصصی خصوصا آن‌هایی که در سال‌های گذشته خوب مطالعه نکرده‌اید یا مباحثی که ضعیف هستید وقت بگذارید.

تابستان وقت خواندن تشریحی و عمیق دروس

خیلی از درس‌‌ها احتیاج به مطالعه عمیق و تشریحی دارند؛ مخصوصا درس‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید و آن‌چنان که باید و شاید مباحث‌شان را خوب نمی‌فهمید. روزهای بلند تابستانی بهترین موقعیت برای مطالعه چنین درس‌ها و سرفصل‌هایی است.

رفع نقاط ضعف درسی

همین خواندن تشریحی و عمیق می‌تواند کمک کند تا نقاط ضعف‌تان برطرف شود. مخصوصا حالا که وقت کافی برای مطالعه دارید.

تست زدن بعد از امتحانات

امتحان‌های سال یازدهم تازه تمام شده‌اند و الان بهترین فرصت است تا تست درس‌های تازه مرور شده را بزنید. اینطوری با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم درس‌ها و مباحث سال یازدهم برایتان مرور می‌شوند و هم تست‌زنی را تمرین خواهید کرد. درس‌های پایه دوازدهم را زودتر از موعد بخوانید. تابستان فرصت مناسبی است تا مروری کوتاه روی درس‌های سال دوازدهم داشته باشید و با آمادگی بیشتری سر کلاس‌های درس بنشینید.

میخوام درس بخونم از کجا شروع کنم

یادداشت برداری و خلاصه نویسی

منبع وخوراک اصلی شما برای مطالعه در دوران جمع‌بندی و در طول سال، مطالبی هستند که خلاصه‌نویسی کرده‌اید. اصول بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور را یاد بگیرید و طبق آن پیش بروید چون یادداشت برداری غیر اصولی و غیر استاندارد در نهایت به درد بخور نیست.

شروع مطالعه برای کنکور از مهر ماه ممکن است؟

خیلی‌ها به هردلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از تابستان درس خواندن‌شان را شروع کنند. با توجه به برگزاری کنکور دو بار در سال، برخی از دانش‌آموزان هم دی ماه کنکور دارند. پس تکلیف این عده چیست؟

  • واقعیت این است که هیچ زمانی برای شروع دیر نیست اما زمان شروع قطعا روی نتیجه اثر می‌گذارد.
  • این افراد فقط سه ماه از بقیه عقب افتاده‌اند و هنوز نه ماه پربار پیش رو دارند.
  • با یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌توانند خودشان را به بقیه برسانند.
  • بهتر است معطل نکنند و با تمرکز روی هدف، قدم‌هایشان را یکی یکی بردارند.

آیا شروع مطالعه کنکور از عید دیر نیست؟

عده‌ای از کنکوری‌ها تا عید حسابی دست دست می‌کنند و آنطور که باید و شاید درس نمی‌خوانند. بعد از مدتی استرس و نگرانی سراغ‌شان می‌آید و دلشان می‌خواهد روزهای رفته را به نوعی جبران کنند. آیا راهی برای دانش‌آموزان دقیقه نودی وجود دارد؟ فقط می‌توان گفت از هر روزی که درس خواندن برای کنکور را شروع کنید می‌توانید از رقبایی که هنوز هیچ برنامه‌ای ندارند، جلو بیفتید. اگر جزو این دسته هستید برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن، باید به چند نکته توجه کنید:

شروع از مرداد برای کنکور

وسواس را کنار بگذارید

بدون تعارف بگوییم؛ کمی دیر شروع کرده‌اید و باید وسواس مطالعه را کنار بگذارید. پس به فکر یادگیری مباحثی که بلد نیستید نباشید و ازطرفی سرفصل‌های بی‌اهمیت را هم شناسایی کنید و کنار بگذارید.

شناسایی مباحث مهم

کنکور سال‌های قبل را بررسی کنید و ببینید از چه درس‌ها و مباحثی سوال‌های بیشتری طرح شده است. از دوستان و مشاوران هم می‌توانید در این زمینه کمک بگیرید. باتوجه به وقتی که دارید برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و فشرده‌ای کنید و سرفصل‌های مهم را بخوانید و تست بزنید. شناسایی مباحث مهم در افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات کمک‌تان می‌کند.

استفاده از بهترین منابع

در این دوره از منابع جمع‌بندی و محدود استفاده کنید. تنوع کتاب‌های کنکوری و تستی شما را گیج می‌کند و هیچ نتیجه‌ای جز سردرگمی ندارد. حتما در انتخاب کتاب برای این دوره از مشاوران کاربلد کمک بگیرید تا امکان انتخاب اشتباه را به حداقل برسانید.

تمرین روش های تست زنی

کنکور فقط درباره دانش و اطلاعات شما نیست بلکه به دلیل رقابتی بودن، چهارگزینه‌ای بودن سوالات، داشتن نمره منفی و نوع خاص طراحی سوالات و گزینه‌ها، باید با تکنیک های تست زنی آشنا باشید. این مهارت‌ها در گرفتن نتیجه خوب بسیار کمک کننده هستند.

شرکت در آزمون آزمایشی جامع

بهتر است در این دوره در آزمون‌های جامع شرکت کنید. از کتاب‌های تست جامع کنکور هم کمک بگیرید و بر اساس روش نحوه محاسبه تراز نتیجه خود را برسی کنید.

عدم استفاده از برنامه های آماده

می‌توانیم روی برنامه‌های آماده فروشی برای زمان شروع مطالعه برای کنکور حساب کنیم؟ فرقی نمی‌کند از چه زمانی می‌خواهید و می‌توانید درس خواندن را شروع کنید؛ به‌ هرحال نمی‌توانید روی برنامه‌های آماده حساب باز کنید. چون این برنامه‌ها اکثرا واقع‌بینانه نیستند و برای همه دانش‌آموزان در هر شرایطی که باشند یک نسخه می‌پیچند. بیشتر این برنامه‌ها چون شرایط فردی، خانوادگی، استعدادها و توانایی‌ها را درنظر نمی‌گیرند محکوم به شکست هستند.

شروع از آبان برای کنکور

سخن پایانی

تعیین بهترین زمان برای شروع کنکور به خودتان بستگی دارد ولی اگر بخواهید یک شروع اصولی و درست داشته باشید باید از تابستان سال یازدهم شروع به درس خواندن کنید. بهتر است برای درس خواندن منتظر انگیزه‌ی کافی نباشید. چون انگیزه هیچ وقت میزان ثابتی ندارد و مدام کم و زیاد می‌شود. باید به‌جای این‌که کارتان را روزها و هفته‌ها عقب بیندازید سعی کنید روی یک هدف تمرکز کنید و اولین قدم را بردارید. برای خودتان هدف‌های کوتاه مدت و میان مدت تعیین کنید و آهسته و پیوسته به سمت هدف بروید. رعایت تک تک این نکات بی‌برو و برگرد شما را به موفقیت می‌رساند. اگر احساس می‌کنید درس خواندن برای کنکور را دیر آغاز کرده‌اید و به رشته‌های بدون کنکور فکر می‌کنید می‌توانید لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. برای کنکور از چه سالی باید شروع کرد؟
    با توجه به اهمیت نمرات امتحان نهایی و اثر آن بر رتبه کنکور، باید از سال دهم به فکر نمرات خود باشید و از طرفی هرچه در درس‌هایتان قوی‌تر باشید، کار کمتری برای سال دوازدهم باقی می‌ماند. اما مطالعه تخصصی و کنکوری را از تابستان پایه یازدهم آغاز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  2. بهترین زمان برای شروع درس خواندن برای کنکور کی است؟
    بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکوری بعد از امتحانات سال یازدهم است. تابستان فرصت بسیار خوبی برای رفع نقاط ضعف دروس تخصصی سال‌های قبل است تا در سال دوازدهم بتوانید تمرکز بیشتری روی تست‌زنی و دروس دوازدهم داشته باشید.
  3. آیا شروع درس خواندن برای کنکور از تابستان خسته‌مان نمی کند؟
    همه چیز بستگی به روش مطالعه شما دارد. همان‌طور که گفتیم اگر با شدت و فشرده شروع به درس خواندن از تابستان کنید، حتما زود خسته می‌شوید و درجا می‌زنید. ولی با یک شروع آهسته، خوب پیش خواهید رفت و حتی از رقیبان جلو می‌افتید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط