تغییرات کنکور ، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

کنکور ۱۴۰۲

شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۷ به مسئله سنجش و پذیرش (کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است و نهایتا در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در راستای کاهش اثر آزمون سراسری را تصویب کرد. مدت‌ها صحبت از آن بود که روش پذیرش دانشجو باید کیفیت بیشتری پیدا کند تا سرنوشت دانش‌آموزان فقط بر اساس یک آزمون تعیین نشود. جزییات و آیین‌نامه اجرایی برخی از مفاد این تغییرات توسط شورای سنجش و پذیرش اعلام خواهند شد. در ادامه این مطلب مهمترین تغییرات کنکور که در سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به طور قطعی اجرا می‌شوند را توضیح داده‌ایم.

حذف دروس عمومی کنکور

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ حذف دروس عمومی از سوالات کنکور است. البته این به معنی بی اهمیت بودن این دروس نیست چرا که با اجرای این قانون، دروس عمومی همچنان از طریق تأثیر بر معدل، در رتبه نهایی داوطلب نقش دارند.

اثر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۲

سال‌ها است که از حذف کنکور صحبت می‌شود اما طبق گفته مسئولین این کار قابلیت اجرایی چندانی ندارد. بنابراین سعی بر این است که قوانین به سمت کاهش اثر کنکور بر قبولی دانشگاه تغییر کنند. در همین راستا برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۲، معدل دیپلم (سال دوازدهم) ۶۰ درصد و کنکور فقط ۴۰ درصد در تعیین رتبه سهم دارند. هدف از این تغییر این است که سرنوشت دانش‌آموزان فقط بر اساس یک آزمون و طی ۴ ساعت رقم نخورد، بلکه عملکرد تحصیلی نقش بیشتری در آینده آن‌ها داشته باشد. از طرف دیگر امتحانات نهایی قرار است به صورت تشریحی برگزار شوند.

بیشتر بخوانید : تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۳

برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ که امسال دهمی هستند، معدل امتحانات نهایی سال یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصدی روی رتبه خواهند داشت.

تغییرات کنکور ۱۴۰۴

از کنکور ۱۴۰۴ به بعد، عنوان دیپلم باید با گروه آزمایشی کنکور یکسان باشد. تغییرات کنکور ۱۴۰۴ برای داش‌آموزانی که امسال نهمی هستند از این جهت بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. البته این امکان وجود دارد که اگر از انتخاب رشته خود منصرف شدید، تا سال دوازدهم بتوانید تغییر رشته بدهید. یکی دیگر از تغییرات کنکور برای داوطلبان سال ۱۴۰۴ این است که معدل هر سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی برگزار می‌شوند و روی رتبه نهایی تأثیر ۶۰ درصدی دارند.
با توجه به این تغییرات و اهمیت انتخاب رشته صحیح، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:انتخاب رشته نهم

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ ، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

 

ترمیم معدل دیپلم‌

تمامی فارغ التحصیلانی که دیپلم خود را سال ۸۴ به بعد دریافت کرده‌اند، می‌توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند تا در صورت کسب نمره بالاتر، نمره جدید برای کنکور سراسری ملاک قرار بگیرد. متقاضیان می توانند در یکی از ماه های دی، خرداد و یا شهریور ماه در ترمیم معدل شرکت کنند و از نظر تعداد دروس محدودیتی وجود ندارد. توجه داشته باشید که نمره جدید شما در ترمیم معدل، فقط برای تأثیر در کنکور سراسری لحاظ می‌شود و در محاسبه معدل دیپلم نقشی ندارد.

کنکور ۲ مرحله ای می شود

از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد. داوطلبان می‌توانند در هر دو مرحله شرکت کنند و با رتبه‌ای که بهتر است انتخاب رشته نمایند حتی اگر رتبه بهتر مربطو به مرحله اول کنکور باشد. همچنین نتایج کنکور تا دو سال معتبر خواهد بود.

حذف زیر گروه های آزمایشی در کنکور

یکی دیگر از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ این است که زیرگروه‌ها حذف می‌شوند و در واقع ضرایب اختصاصی که تا پیش از این برای لیست رشته‌های هر زیرگروه متفاوت بود، تأثیر یکسانی روی رتبه دارند.

تعیین شروط پذیرش توسط دانشگاه ها

یکی دیگر از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به بعد این است که هر دانشگاه می‌تواند برای پذیرش در رشته‌های دانشگاهی، شرایط خاصی مثل حد نصاب نمرات یا رتبه تعریف کند. بنابراین انتخاب دانشگاه در قبولی داوطلبان اهمیت دو چندانی خواهد داشت.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط