تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲

تک ماده امتحانات نهایی

آیا می‌دانید که تحصیل می‌تواند نقش مهمی در تلاش شما برای رسیدن به رویاهایتان در زندگی داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم به چند موضوع مهم برای دانش‌آموزان بپردازیم. اینکه تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ به چه معناست؟ نحوه و زمانبندی امتحان نهایی چگونه است؟ حد نصاب نمره قبولی چقدر است؟ و بسیاری از مطالب مرتبط دیگر را در ادامه توضیح داده‌ایم. شما دانش‌آموزان عزیز اگر به هر دلیلی نتوانستید در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنید یا موفق به کسب نمره حد نصاب نشدید نگران نباشید، این پایان کار نیست. استفاده از ضابطه تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ می‌تواند چاره کار شما باشد.

بیشتر بخوانید: بارم بندی امتحانات نهایی ۱۴۰۲

زمان استفاده از تک ماده امتحانات نهایی

صبح زود بیدار شدن برای رفتن به کلاس می‌تواند دردناک باشد. شما ترجیح می‌دهید در رختخواب بمانید و به تماشای رویاهای زیبای خود ادامه دهید. اما مدرسه با تمام سختی‌هایی که دارد، محیطی را فراهم می‌کند که ما می‌توانیم بسیاری از مهارت‌های اساسی را بیاموزیم و آماده پذیرش حرفه رویایی خود شویم. بسیاری از دانش‌آموزان سالانه به دلایل مختلفی مانند بیماری یا عدم برنامه‌ریزی صحیح نمی‌توانند در امتحانات نهایی خرداد که اهمیت فراوانی در رتبه کنکور دارد نمره قبولی کسب کنند. در چنین شرایطی دانش‌آموزان می‌توانند از قانون تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ استفاده کنند.

زمان استفاده از تک ماده امتحان نهایی خرداد

بهترین زمان استفاده از تک ماده چه وقتی است؟

استفاده از تک ماده ۱۴۰۲ برای هر سه نوبت دی ماه، خرداد ماه و حتی شهریور ماه امکانپذیر است. اگر به درس خواندن علاقه دارید اما به هر دلیل نتوانستید در زمان امتحانات پایانی، موفقیت آمیز عمل کنید، بهتر است فورا از ضابطه تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ استفاده نمایید و خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده کنید. اگر در مورد استفاده از قانون تک ماده امتحانات خرداد ۱۴۰۲ ابهام دارید، می‌توانید از معلم‌ها و مدیر مدرسه بخواهید که آن را توضیح بدهد. معلمان نقش کلیدی در زندگی هر دانش آموز ایفا می‌کنند. آن‌ها مانند والدین دوم شما هستند. معلم‌ها در بسیاری از موضوعات خاص  به ویژه مسائل مربوط به درس و امتحانات آگاه هستند و می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

شرایط استفاده از تک ماده امتحانات نهایی

دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم گروه‌های مختلف تحصیلی مانند انسانی، تجربی و غیره در صورتی که از مجموع ۴ درس دارای نمره ۷ باشند می‌توانند از تبصره و تک ماده استفاده نمایند. اگر چه دانش‌آموزان در سال‌های گذشته اجازه داشتند برای ۵ درس خود که نمره پایین گرفته بودند، تقاضای تک ماده کنند اما بنابر تغییر آیین‌نامه آموزشی، اکنون تنها می‌توانند برای ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی، تقاضای تبصره نمایند.

اغلب اوقات با شنیدن بحث قبولی دانش‌آموز، توجه به سمت نمرات اتخاذ شده در برگه امتحانی معطوف می‌شود. در حالی معنای دقیق قبول شدن، موفقیت در مجموع امتحانات سالانه است. برای روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید. فرض بگیریم دانش‌آموز در امتحان کتبی خود، نمره ۶ گرفته است اما عملکرد سالانه او بسیار عالی بوده است. در این صورت او قبول می‌شود.

حد نصاب نمره قبولی چقدر است؟

شرایط قبولی در درس های پایه

ریشه همه موفقیت‌های تحصیلی در مطالعه خوب است. نمره‌ای که می‌خواهید به دست آورید، اگر مطالعه دقیقی داشته باشید، محقق می‌شود. شاید در حین مطالعه این نگرانی و اضطراب را داشته باشید که حد نصاب نمره قبولی چقدر است؟ من با کسب چه نمره‌ای می‌توانم امتحانات نهایی خرداد ماه را با موفقیت پشت سر بگذارم؟ برای قبولی در هر درس، دانش ‌آموزان باید حداقل نمره ۱۰ را کسب کنند. البته این در مورد دروس فنی و غیر فنی صدق نمی‌کند زیرا حد نصاب نمرات قبولی آن ۱۲ است. دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته کاردانش، باید توجه داشته باشند که حد نصاب نمره قبولی بر اساس عملکرد آن‌ها در دروس نظری و مهارت‌های عملی، ارزیابی می‌شود.

چه نمره ای تجدید است؟

صرف نظر از تغییر در نظام آموزشی، شاهد بوده‌ایم که بسیاری از دانش‌آموزان در امتحانات موفق نمی‌شوند و دلایل آن در طول دهه‌ها تقریباً یکسان بوده است. فقدان انگیزه و پشتکار، عدم آمادگی و تلاش، مدیریت ضعیف زمان و بسیاری از عوامل بیرونی دیگر در لیست عدم موفقیت دانش‌آموزان مشاهده می‌شود. نمرات بین ۷ تا ۱۰ هستند به عنوان تجدید یا مردود شناخته می‌شوند. با این حال، آیین‌نامه آموزشی ۱۴۰۲ شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است که بدون شرکت در امتحانات مجدد خرداد ماه بتوانند با استفاده از تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ و تبصره، موفق به قبولی در پایه تحصیلی خود بشوند. دانش‌آموزان پایه دوازدهم باید برای جبران نمرات تجدیدی خود، سعی زیادی کنند. چرا که شرط معدل تاثیر زیادی بر نتیجه کنکور دارد و راه ورود آن‌ها را به دانشگاه هموار می‌کند یا مانع آن شود.

تبصره چیست؟

در تبصره، دانش‌آموز پایه دوازدهم اگرچه نمره کمتر از ۷ نیز دارد اما معدل کلی آن از ۱۰ بیشتر است. در این شرایط، او می‌تواند از تبصره برای امتحانات نهایی بهره‌مند شود.

تک ماده و تبصره چیست

فرق تک ماده و تبصره چیست؟

 تمرکز بر چیزی که در حال مطالعه هستید، برای موفقیت ضروری است. پس برای اینکه ذهنی آرام داشته باشید باید پاسخ تمام سوالات خود را به طور دقیق دریافت کنید. ذهن بسیاری از دانش‌آموزان مدام درگیر این است که تک ماده و تبصره چیست و به درستی فرق تک ماده و تبصره را نمی‌دانند. اجازه دهید اینگونه فرق بین تک ماده و تبصره را شرح دهیم که استفاده از قانون تک ماده برای تمامی دانش‌آموزان چه آن‌هایی که امتحانات نهایی دارند و چه باقی دانش‌آموزان، در دسترس و قابل استفاده خواهد بود.

 تمام دانش آموزانی که بنا به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در امتحانات نهایی خرداد و دی ماه، نمره قبولی کسب کنند، می‌توانند از تک ماده استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این است که دانش‌آموز پایه دوازدهم به منظور استفاده از تک ماده، الزاما باید تبصره نیز دریافت کند. به طور کلی تک ماده و تبصره، هر دو به حالتی اشاره دارند که دانش‌آموز به هر دلیلی نتواند نمره قبولی در امتحانات خود کسب کند. اما اکنون می‌خواهد با استفاده از این دو قانون، نمره قبولی برای درس‌های خود را کسب کند، بدون اینکه در امتحانات مجدد پایانی اسفند ماه یا شهریور شرکت نماید.

جایگزین استفاده از تبصره چیست؟

بسیاری از دانش‌آموزان برای بهره‌وری در مطالعه برای امتحانات و یادگیری بهتر یا هر علت شخصی دیگر ترجیح می‌دهند از شرایط تک ماده و تبصره استفاده نکنند. در این شرایط آن‌ها باید به صورت حضوری به مدرس مراجعه کنند و درخواست کتبی خود را مبنی بر تقاضای شرکت در امتحانات شهریور ماه به مدیر مدرسه تحویل دهند. دانش‌آموزان پس از اینکه در امتحانات پایانی شهریور ماه شرکت کردند با دو حالت رو به رو خواهند بود.  یا نمره کسب شده در امتحانات شهریور ماه از نمره اخذ شده در خرداد ماه بیشتر است که در این صورت نمره بالاتر به عنوان ملاک در نظر گرفته می‌شود و جایگزین نمره قبلی خواهد شد. اگر در این مرحله، دانش آموز نمره قابل توجهی کسب نکرد، بالاترین نمره، معیار قرار می‌گیرد یا اینکه دانش‌آموز از قانون تک ماده استفاده می‌کند.

چند درس را میتوان تک ماده کرد

از تک‌ ماده برای چند درس سال تحصیلی ۱۴۰۲ می‌ توان استفاده کرد؟

تاکنون به تمامی سوالات شما دانش آموزان عزیز در مورد تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ و تبصره پاسخ داده‌ایم. حال نوبت به پاسخگویی به این سوال مهم می‌رسد که چند در را میتوان تک ماده کرد  و دانش‌آموزان در نظر داشته باشند که فقط می‌توانند دروس نظری خود را تک‌ماده کنند و این امکان برای درس‌های غیر نظری وجود ندارد. دوم اینکه دانش آموزان پایه دوازدهم فقط برای ۴ درس خود می‌توانند درخواست تک ماده داشته باشند و شرط آن کسب معدل بالاتر از ۱۰ است. در غیر این صورت مجاز به استفاده از تک ماده نخواهند بود.

سوالات متداول تک ماده امتحان نهایی

  1. چرا دانش آموزان موفق به قبولی در امتحانات پایانی خرداد ماه نمی شوند؟
    فقدان انگیزه و علاقه و نداشتن برنامه‌ریزی صحیح برای امتحانات یکی از دلایل مهم شکست برخی از دانش‌آموزان است.
  2. دانش آموزان در صورت عدم قبولی در امتحانات خرداد ماه چگونه می توانند نمره قبولی کسب کنند؟
    آیین‌نامه آموزشی، این امکان را در اختیار دانش‌آموزان گذاشته است تا بتوانند با استفاده از تک ماده و تبصره، در امتحانات قبول شوند.
  3. آیا استفاده از تک ماده و تبصره برای همه درس ها امکانپذیر است؟
    خیر، این امکان فقط برای قبول شدن در درس‌های نظری ممکن خواهد بود. درس‌های غیر نظری مشمول این مجوز نخواهند شد.
  4. تفاوت بین تک ماده و تبصره چیست؟
    تک ماده و تبصره، تفاوت چندان زیادی ندارند. هر دو مورد زمانی کاربرد دارند که دانش‌آموز به هر دلیلی نتوانسته نمره قبولی در امتحانات خود کسب کند و اکنون می‌خواهد با استفاده از این دو قانون، بدون شرکت در امتحانات مجدد پایانی اسفند ماه یا شهریور ماه قبول شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط