چطور برنامه جمع بندی کنکور هنر بنویسیم؟

جمع بندی کنکور هنر

داوطلبان زیادی از همه رشته‌های تحصیلی، به عنوان رشته اصلی یا شناور در کنکور هنر شرکت می‌کنند که باعث افزایش رقابت در کنکور هنر شده است بنابراین باید از شروع مطالعه تا دوران جمع‌بندی، با برنامه‌ریزی دقیقی پیش بروید. از آنجایی که ظرفیت دانشگاه‌ها برای این رشته کم است، داشتن یک برنامه برای جمع بندی کنکور هنر می‌تواند یک نقشه مطمئن برای مسیرتان باشد و موفقیت شما را تضمین کند. حتی اگر تا این لحظه هم برنامه‌ریزی کنکور هنر را شروع نکرده‌اید، نگران نباشید.در این مطلب می‌خواهیم چند نکته درباره نحوه برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲ بگوییم؛ امتحانات ترم اول مدارس بهترین ایستگاه برای جمع‌بندی کنکور است. اما با این مطلب همراه باشید تا ببینیم قدم‌ها و پله‌های موفقیت در کنکور هنر چیست؟

اصول برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲

بعد از مشخص شدن مقصد باید به فکر سرراست‌ترین مسیر باشیم. رسیدن به مقصد بدون پیدا کردن بهترین راه ممکن است؟ اگر هم ممکن باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در زمان کوتاهی به مقصد برسید. حالا که رشته مورد علاقه‌تان را انتخاب کردید وقتش رسیده که با یک نقشه، سفر را شروع کنید. این نقشه چیست؟ برنامه جمع بندی کنکور هنر که توسط شما نوشته می‌شود، همان نقشه راه است که اصول خاص خودش را دارد. البته یادتان نرود در هر صورت از اصول مهمی که در مطلب برنامه ریزی درسی گفته‌ایم، غافل نشوید.

اصول برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲

مشخص کردن هدف و رشته دانشگاهی هنر

اولین قدم مشخص کردن هدف است. شما بدون مشخص کردن مقصد سفر نمی‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید. پس به هدفتان فکر کنید، اولویت‌های تحصیلی‌تان را مشخص کرده و سپس خودتان را برای بهترین برنامه جمع بندی کنکور هنر آماده کنید. اهداف خود را به بازه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید. هدف بلند مدت چیست؟ همان رشته‌ دانشگاهی که شب‌ها با رویای تحصیل در آن  به خواب می‌روید. هدف کوتاه مدت هم در واقع درس‌های دوران دبیرستان هستند که باید به لقمه‌های کوچکی مثل خواندن یک منبع آموزشی خاص تقسیمشان کنید و بعد با خیال راحت قورباغه‌هایتان را قورت بدهید. پنج زیر گروه‌های رشته هنر:

  • زیر گروه ۱: رشته‌های هنرهای تجسمی
  • زیرگروه ۲: طراحی صنعتی
  • زیر گروه ۳: میراث فرهنگی
  • زیر گروه ۴: هنرهای نمایشی
  • زیر گروه ۵: هنرهای موسیقی

در هر زیر گروه‌ رشته‌هایی وجود دارد که ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی در هر کدامشان متفاوت است. برای آشنایی با آینده مربوط به هریک از این رشته‌ها می‌توانید مطلب رشته هنر چه شغل هایی دارد را مطالعه کنید.

ساعت مطالعه دروس عمومی و اختصاصی هنر

بهتر است که دروس عمومی و اختصاصی‌تان را به تفکیک جدا کنید. دروس عمومی در کنکور هنر مثل رشته‌های ریاضی و تجربی شامل زبان و ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی است. لیست دروس اختصاصی رشته هنر که با توجه به ضرایبشان در قبولی زیرگروه‌ها تاثیر گذارند شامل ۷ درس می‌شود:

  • درک عمومی هنر
  • درک عمومی ریاضی و فیزیک
  • ترسیم فنی
  • خلاقیت تصویری و تجسمی
  • خلاقیت نمایشی
  • خلاقیت موسیقی
  • خواص مواد

برای نوشتن برنامه، در میان این درس‌ها اول به سراغ قورباغه بزرگ‌تر بروید و دروس سخت‌ را انتخاب کنید اما حواستان باشد این قورباغه را دوست داشته باشید. انتخاب دروس سختی که به آن‌ها علاقه ندارید می‌‌تواند شما را خسته کند. پس با توجه به علایق و میزان سختی دروس را تفکیک کنید و آن‌ها را در برنامه جمع بندی کنکور هنر قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم لقمه‌هایتان را کم‌کم بزرگ‌تر کنید و از ابتدا ساعت مطالعاتی سنگین برنامه‌ریزی نکنید بلکه آهسته و پیوسته ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

روش جمع بندی دروس هنر

مشاوره کنکور هنر

“بعد از اولین خروجی به چپ برانید!” این صدا احتمالا برای کسانی که از برنامه‌های مسیریاب استفاده می‌کنند، آشناست. این صدای بلندگو معمولا در دوراهی‌هایی که حواسمان به دیدن نقشه نیست، کمک بزرگی محسوب می‌شود. مشاوره‌های تحصیلی بهترین همراه و نقشه‌خوان شما در یادگیری و اجرای بهترین روش جمع بندی دروس هنر محسوب می‌شوند. برنامه روزانه خود را در دفتر برنامه‌ریزی ثبت کنید و میزان مطالعه هر درس و نوع مطالعه به صورت زدن تست، خواندن شفاهی را یادداشت کنید. مشاوران مدارس با توجه به عملکرد شما در آزمون‌های دوره‌ای و تحلیل دفتر برنامه‌ریزی، می‌توانند شما را در اصلاح و یا ثبت برنامه جمع بندی کنکور هنر همراهی کنند. مشاوران انتخاب رشته دانشگاه نیز می‌توانند به شما کمک بزرگی کنند.

شروع برنامه جمع بندی کنکور هنر

با داشتن نقشه برنامه جمع‌ بندی کنکور هنر حرکت را شروع کنید. اما خاطرتان باشد، لایی نکشید و از مسیر درست حرکت کنید. برای موفقیت در مطالعه و یادگیری بهتر، روی حفظ کردن درس‌ها خط بکشید؛ مطالب درسی را به هدف تمام کردن سر فصل‌ها نخوانید، جزء به جزء نکات زیر پوستی هر درس را در ذهنتان تثبیت کنید و سپس به سراغ مطالعه دروس دیگر بپردازید. در این مسیر با خلاصه نویسی، یادداشت نکات، استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و شرکت در آزمون‌های آزمایشی به تقویت دروس در ذهنتان کمک کنید. به این ترتیب نه تنها برای امتحانات پایان ترم آماده می‌شوید بلکه می‌توانید سرعت تست‌زنی خودتان را بالا ببرید. به خاطر داشته باشید مطالعه بدون تست زنی مثل دادن مسابقه دو بدون داشتن کفش مناسب است.

کتاب جمع بندی کنکور هنر

رفع اشکال با منابع کمک آموزشی

اگر خدای نکرده لاستیک ماشین در راه خراب شد چه کنید؟ یک لاستیک زاپاس می‌تواند در این شرایط به دادتان برسد و خستگی درک نکردن مطالب را به در کند. با مطالعه دروس و رفع اشکال، از نقاط ضعف و قوت خود باخبر می‌شوید. برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف مطالعه منابع آموزشی و کمک آموزشی را فراموش نکنید و از منابع کمک آموزشی مناسب و انواع کتاب جمع بندی کنکور هنر برای تست زدن کمک بگیرید. سازمان سنجش منابع دروس تخصصی رشته هنر را دروس زیر اعلام کرده است:

  • کارگاه هنر
  • سیر هنر در تاریخ
  • انسان، فضا، طراحی
  • آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • طراحی
  • آشنایی با بناهای تاریخی
  • خط در ترافیک
  • ترسیم فنی
  • نقشه کشی
  • کارگاه نقاشی
  • عکاسی
  • طراحی اندام و لباس
  • کارگاه طراحی نقوش سنتی
  • حجم‌سازی
  • آشنایی با صنایع دستی

 با مطالعه عمیق این مطالب می‌توانید ۳۵ تا ۴۵ درصد از منابع کنکور هنر را پاسخ دهید. اما برای درخشیدن در این آزمون جامع منابع دیگری نیز معرفی شده‌اند. پیشنهاد ما به شما این است که تا امتحانات پایان‌ترم اول روی این منابع تمرکز کنید و با استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی تست زنی انجام دهید. بعد از امتحانات منابع جدید را برای مطالعه به برنامه خود اضافه کرده و حتما خلاصه‌نویسی کنید.

جمع بندی کنکور هنر۱۴۰۲

سخن پایانی

سال گذشته حدود ۷۰ هزار داوطلب از ۱۲۵ هزار داوطلب کنکور هنر، در این رشته به عنوان رشته شناور حضور داشته‌اند. علی‌رغم این رقابت بالا، کنکور غول بی‌شاخ و دمی نیست که درگیری با آن به شما آسیب بزند بلکه با داشتن یک برنامه جمع بندی کنکور هنر و عمل کردن به آن شما هم می‌توانید یکی از ستارگان سال آینده باشید. زمان باقی‌مانده تا امتحانات پایان ترم بهترین زمان برای جمع بندی دروس کنکور هنر است. پس این فرصت را غنیمت بشمارید، برای خودتان هدف‌گذاری کنید، منابع آموزشی و کمک آموزشی را با کمک دبیران خود تهیه کنید، برای برنامه ریزی کنکور هنر ۱۴۰۲ با مشاوران تحصیلی صحبت کنید و برای این که بهترین خودتان را نشان دهید آماده شوید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب اهمیت آموزش هنر به کودکان را هم بخوانید.

سوالات متداول

  1. چگونه باید جمع بندی کنکور هنر را انجام دهیم؟
    هدف‌گذاری کنید، منابع آموزشی و کمک آموزشی مناسب دوران جمع بندی هنر را با کمک دبیران خود تهیه کنید، اشکالات آزمون جامع خود را مرور و از نکات مهم یادداشت برداری کنید، نقاط ضعف خود را بشناسید و تا می‌توانید روی آن‌ها کار کنید و نقاط قوت خود را به صورت خلاصه‌برداری مرور کنید و در نهایت توصیه می‌کنیم حتما با مشاوران تحصیلی متبحر هم صحبت کنید.
  2. روش جمع بندی درک عمومی هنر چگونه است؟
    این درس حفظیات زیادی دارد و جزو دروس سخت کنکور هنر محسوب می‌شود. بنابراین باید در طول سال و از ابتدای مطالعه برای کنکور هنر، حاشیه‌نویسی، یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی را انجام داده باشید تا در دوران جمع بندی دروس هنر به آن‌ها مراجعه کنید. از طرفی با توجه به بودجه‌بندی سوالات نیز می‌توانید زمان مطالعه این درس را بهتر تنظیم کنید. تقریبا هر سال ۲ الی ۴ سوال از مباحث تاریخ هنر در جهان، سیر هنر در تاریخ و آشنایی با مکاتب طراحی می‌شود و جزو مباحث تست‌خیز هستند.
  3. بهترین منابع برای جمع بندی دروس کنکور هنر چیست؟
    منابعی با سوالات تستی جامع که دارای پاسخ تشریحی باشند تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی بسنجید جزو بهترین منابع برای دوران جمع بندی کنکور هنر هستند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط