رشته فیزیوتراپی | تلفیق طب و توانبخشی

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار تجربی و از شاخه پیراپزشکی است. این رشته را می‌توان تلفیقی از ورزش، توانبخشی و پزشکی دانست که به بهبود شرایط جسمی و درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی کمک می‌کند. یکی از دلایل توجه به این رشته بازار کار خوب و درآمد مناسب آن است که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم. اما برای ورود به رشته فیزیوتراپی باید حداقل چه رتبه‌ای کسب کنیم؟ آیا می‌توان بدون کنکور هم وارد رشته فیزیوتراپی شد؟ دانشجویان کارشناسی این رشته چه درس‌هایی را در دانشگاه می‌خوانند؟ امکان ادامه تحصیل تا دکترای فیزیوتراپی وجود دارد؟ پاسخ این سوالات و هرآنچه برای فیزیوتراپ شدن نیاز دارید را در ادامه بررسی می‌کنیم.

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی همان‌طور که از اسمش پیداست، از ترکیب دو واژه «فیزیو» به معنای «کارکرد و فیزیک بدن» و «تراپی» به معنای «درمان» ایجاد شده است. در این رشته برخلاف سایر رشته‌های علوم پزشکی از انواع داروهای شیمیایی استفاده نمی‌شود و متخصص فیزیوتراپی سعی می‌کند با کمک روش‌های فیزیکی مختلف به درمان و بهبود عملکرد سیستم اسکلتی، عصبی و ماهیچه‌ای بیمار کمک کند.

توانایی های لازم برای رشته فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ علاوه بر اینکه باید حافظه و توان یادگیری قوی برای درک و به خاطر سپردن ساختمان بدن انسان و چگونگی کارکردهای اعضا را داشته باشد، باید بتواند با صبر و حوصله با بیماران مختلفی از گروه‌های سنی متفاوت ارتباط برقرار کند و البته با پشتکار زیاد همراه بیمارانی که حوصله یا توان تکمیل درمان را ندارند باشد. متخصصان فیزیوتراپی باید توان یادگیری قوی برای درک ساختمان بدن انسان و چگونگی کارکرد اعضای بدن را داشته باشند. توان درک، همدلی و صبوری کردن در مقابل بیماران از ضرورت‌های ادامه این شغل محسوب می‌شود. امروزه بخش مهمی از کسب درآمد اغلب رشته‌ها، به میزان ارتباط افراد با جامعه تخصصی و با مراجعان بستگی دارد. بنابراین ارتباط اجتماعی بالا، توانایی ارتباط موثر با دیگران، کار با تکنولوژی و بازاریابی مناسب، فرد را در این رشته از رقبا متمایز می‌کند.

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

گاهی رشته فیزیوتراپی با رشته طب فیزیکی به‌عنوان دو رشته یکسان معرفی می‌شوند؛ اما فیزیوتراپی از مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. در حالی که طب فیزیکی یکی از گرایش‌های تخصص پزشکی است و برای قبولی در آن باید با کسب رتبه بالا ابتدا هفت سال درس بخوانید تا مدرک پزشک عمومی دریافت کنید. متخصص طب فیزیکی در تشخیص و درمان بیمار‌ی‌ها و مشکلاتی که نیازمند به جراحی هستند قدم بر‌میدارد و شعی می‌کند با روش‌های کم تهاجم‌تر مداخله درمانی انجام دهد. دروس پایه فیزیولوژی شامل استخوان‌شناسی، بافت شاسی، آناتومی، ژنتیک، روانشناسی عمومی معلولین، روان‌پزشکی، فیزیک برای فیزیوتراپی، آناتومی اعصاب، نورولوژی، فیزیولوژی، رشد روانی حرکتی در کودکان و اطفال، کمک‌های اولیه، رادیولوژی، جراحی عمومی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و عروق، بیماری‌های داخلی و روماتولوژی است.

دروس تخصصی رشته طب فیزیکی کمی پیچیده‌تر است و دانشجویان با درس‌هایی مثل الکترو‌تراپی، آشنایی با طب فیزیکی و اصول توان‌بخشی، اندازه‌گیری و ارزشیابی دستگاه عضلانی و اسکلتی، بیوشیمی و داروشناسی، تشریح، بیومکانیک و کینزیولوژی، درمان‌های دستی، وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی، درمان مبتنی بر شواهد، اخلاق حرفه‌ای،  فیزیوتراپی اعصاب، فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و فیزیوتراپی بیماری‌های تنفسی سروکار دارند.

رشته فیزیوتراپی خوبه؟

فیزیوتراپی با کنکور و بدون کنکور

علاقه‌مندان این رشته باید در رشته تجربی درس بخوانند و در کنکور تجربی شرکت کنند. ظرفیت پذیرش فیزیوتراپی در ایران بین ۳۰۰  تا ۴۰۰ نفر است که ممکن است هر سال کمی افزایش یا کاهش داشته باشد. پذیرش این رشته از طریق کنکور نیز به صورت قطبی انجام می‌شود. این رشته در دانشگاه آزاد، سراسری و خودگردان ارائه می‌شود اما هنور پذیرش بدون کنکور برای فیزیوتراپی وجود ندارد که می‌تواند یک نکته مثبت در شرایط بازار کار و کسب درآمد باشد.

رتبه قبولی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های زیرگروه یک تجربی و از رشته های پیراپزشکی است. برای قبولی در رشته فیزیوتراپی باید رتبه نسبتاً خوبی کسب کنید و البته در درس‌هایی مثل شیمی، زیست و فیزیک خودی نشان بدهید. حداقل رتبه برای ورود به این رشته و تحصیل در دانشگاه‌های تراز اولی مثل شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران حدود ۴۳۰۰ تا ۱۰ هزار است. البته با توجه به سهمیه مناطق این رتبه‌ها تا حدودی تغییر می‌کند. تعدادی از دانشجویان نیز در مرحله ظرفیت مازاد دانشگاه پذیرفته می‌شوند و بر این اساس آخرین رتبه قبولی رشته فیزیوتراپی هر سال متفاوت است.

کارشناسی فیزیوتراپی

دانشجویان رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی باید بتوانند ۱۳۲ واحد درسی را طی ۴ سال (۸ نرم تحصیلی) بگذرانند:

  • دروس عمومی: ۲۴ واحد
  • دروس پایه: ۴۱ واحد
  • دروس تخصصی: ۴۳ واحد
  • کارآموزی: ۲۴ واحد

دانشجویان در سال سوم وارد دوره کارورزی می‌شوند و پس از اتمام کارشناسی هم امکان گذراندن دوره طرح اختیاری وجود دارد. هرچند این دوره اختیاری است اما از آن‌جایی که برای دریافت مجوز مطب نیاز به تجربه کاری ۶ سال در شهرهای بزگرو جود دارد که در صورت گذراندن طرح در مناطق محروم این مدت به ۳ سال کاهش پیدا می‌کند.

دروس رشته فیزیوتراپی

دروس کارشناسی رشته فیزیوتراپی

نگاهی به جدول دروس رشته فیزیوتراپی بیندازید و آن را با رشته‌های دیگر مقایسه کنید تا با فضای کلی این رشته در دانشگاه و مباحثی که یک فیزیوتراپیست باید به آن‌ها مسلط باشد آشنا شوید. این اطلاعات به یک جمع‌بندی بهتر برای انتخاب رشته و تصمیمی عاقلانه کمک می‌کنند.

دروس پایهفیزیک برای فیزیوتراپی، فیزیولوژی عمومی، فیزیولوژی عصب و عضله، تشریح سر و گردن و تنه، تشریح اندام فوقانی، تشریح اندام تحتانی، تشریح اعصاب، تشریح سطحی بدن، بافت‌شناسی، آسیب‌شناسی، کمک‌های اولیه،‌ روانشناسی عمومی بیماران، روانپزشکی، ژنتیک، بیماری‌های مغزو اعصاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، جراحی عمومی، ارتوپدی، رادیولوژی
دروس تخصصیزبان تخصصی، اصول توانبخشی و فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در بیماری‌های مغزو اعصاب، فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، فیزیوتراپی در بیماری‌های جراحی، فیزیوتراپی در بیماری‌های ارتوپدی، کینزیولوژی و بیومکانیک (کلیات اندام فوقانی)، کینزیولوژی و بیومکانیک (اندام تحتانی)، کینزیولوژی و بیومکانیک (ستون مهره‌ای)، تمرین درمانی (اصول تمرین درمانی)،‌ تمرین درمانی (روش‌های اختصاصی تمرین درمانی)، تمرین درمانی در بیماران فلج نیمه بدن، تمرین درمانی در بیماران فلج مغزی، الکتروتراپی (عوامل حرارتی)، الکتروتراپی (تحریک‌کننده‌های الکتریکی)، وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی، ارزشیابی دستگاه عضلانی – اسکلتی، ماساژ و موبیلیزاسیون اندام‌ها
کارآموزیکارآموزی در عرصه مستقل، کارآموزی در عرصه بیماری‌های مغز و اعصاب، کارآموزی در عرصه بیماری‌های ارتوپدی، کارآموزی در عرصه ترمیمی و سوختگی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های کودکان، کارآموزی در عرصه بیماری‌های قلب و عروق و تنفس، کارآموزی در عرصه بیماری‌های سرپایی، کارآموزی در عرصه مشاهده بالینی

کارآموزی رشته فیزیوتراپی

در دوره‌ کارآموزی رشته فیزیوتراپی هم دانشجویان باید در بخش‌های مختلف درمانی ازجمله بخش اطفال، سالمندان، ارتوپدی و بیماری‌های مستقل به مشاهده بیماری‌ها و بعد ارائه و تمرین درمان بپردازند. دانشجویان همچنین باید در درمان بیماری‌های ناشی از سوختگی، قلب و عروق، بیماری‌های تنفسی و اعصاب مشارکت کرده و دوره‌های کارآموزی را بگذرانند.

رشته فیزیوتراپی دانشگاه آزاد

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی

بعد از اتمام دوره کارشناسی، دانشجویان می‌توانند در مقطع ارشد و در طی دو سال دریکی از گرایش های رشته فیزیوتراپی ادامه تحصیل بدهند:

  • گرایش فیزیوتراپی ورزشی
  • گرایش فیزیوتراپی

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری و در گرایش‌های آناتومی، تشریح و فیزیوتراپی و فیزیولوژی برای دانشجویان فیزیوتراپی فراهم است. البته اگر به این شغل علاقه دارید، بد نیست اطلاعاتی هم راجع به رشته اعضای مصنوعی کسب کنید برای شناخت این رشته مقاله رشته اعضای مصنوعی را مطالعه کنید.

بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی

دانشجویان فیزیوتراپی بعد از پایان دوره تحصیلی می‌توانند در مراکز توان‌بخشی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند به‌صورت خصوصی کلینیک یا مطب خودشان را دایر کنند یا به عنوان فیزیوتراپ خصوصی راهی خانه‌ی بیماران کم‌توان شوند. درآمد فیزیوتراپی هم مثل بسیاری از شغل‌ها و رشته‌ها به سطح تحصیلات، تجربه و منطقه و محل کار بستگی دارد. با این ‌وجود با توجه به بالا رفتن سن جمعیت کشور و افزایش سالمندان، شیوع کم تحرکی و چاقی، افزایش توجه خانواده‌ها به نقص‌های جزئی اسکلتی و تلاش برای رفع آن‌ها، بازار کار رشته فیزیوتراپی هنوز اشباع‌نشده است و فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند آینده مالی مناسبی داشته باشند.

دانشجویانی که تا مقطع دکتری به تحصیل ادامه دهند هم می‌توانند به‌عنوان کادر آموزشی در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها استخدام شوند. در گرایش فیزیوتراپی ورزشی می‌توانید به‌عنوان کارشناس فیزیوتراپی ویژه ورزشکاران کارتان را ادامه بدهید که در صورت تجربه کافی درآمد خوبی دارد. توصیه می‌کنیم برای مقایسه این شغل با سایر رشته‌های تجربی مقاله شغل های رشته تجربی را هم بخوانید.

درآمد رشته فیزیوتراپی

وظایف یک فیزیوتراپ

شاخه‌های درمانی فیزیوتراپی بسیار گسترده هستند و یک کارشناس فیزیوتراپی ماهر می‌تواند در چندین و چند شاخه به بیماران کمک کند. فیزیوتراپیست در درمان بیماری‌هایی مثل آرتروز، آرتریت، تضعیف اعصاب، انواع اختلالات جسمی، جنسی و حرکتی، مشکلات اطفال مانند سندرم ارب یا تورب تیکولی و اختلالات ساده‌تری مثل کف پای صاف، کاهش آثار جانبی انواع سکته‌ها، بیماری‌های دوران سالمندی و حوادث کمک کرده یا سرعت پیشرفت بیماری را کم کند. کارشناس فیزیوتراپی برای درمان تمام این بیماری‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. گاهی به سراغ استفاده از وسایلی مثل قرقره یا انواع وسایل بدن‌سازی می‌روند (مکانوتراپی) و گاهی از آب‌درمانی کمک می‌گیرند. با توجه به وخامت شرایط بیمار از روش‌هایی مثل امواج نوری، امواج مادون‌قرمز و لیزر نیز در فیزیوتراپی استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌هی شاخه پیراپزشکی و تلفیقی بین پزشکی، کاردرمانی، توانبخشی و طب فیزیکی محسوب می‌شود. در این رشته تلاش بر این است که مشکلات جسمی، کم‌توانی‌های عصبی عضلانی یا بیماری‌ها با کمترین تهاجم بهبود پیدا کرده یا درمان شوند. در این مطلب از هوش و درک بالا همچنین توانایی همدلی با بیماران به‌عنوان ویژگی‌های اصلی یک فیزیوتراپ گفتیم. البته همان‌طور که اشاره شد توانایی‌های روحی و ذهنی صرفاً کافی نیست و برای تبدیل‌شدن قبل از هر چیز باید بتوانید با افزایش مهارت در دروس زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک حداقل رتبه برای ورود به رشته فیزیوتراپی را به دست آورید. همچنین به بررسی تفاوت رشته طب فیزیکی به‌عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی و فیزیوتراپی پرداختیم و درنهایت در رابطه با دروس رشته فیزیوتراپی و آینده شغلی این رشته صحبت کردیم.

سوالات متداول

  1. از چه رشته ای می‌توان وارد فیزیوتراپی شد؟
    فیزیوتراپی از رشته‌های تجربی و شاخه پیراپزشکی است.
  2. آیا رشته فیزیوتراپی بدون کنکور هم پذیرش دارد؟
    خیر، در حال حاضر تنها راه ورود به این رشته شرکت در کنکور است.
  3. آیا طرح رشته فیزیوتراپی اجباری است؟
    خیر، دوره طرح نیروی انسانی فیزیوتراپی اختیاری است اما برای تأسیس مطب باید دوره طرح ۶ ساله (در شهرهای بزرگ) یا ۳ ساله (در مناطق محروم) طی شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط