رشته داروسازی | رتبه قبولی، آینده تحصیلی و درآمد

رشته داروسازی

داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار رشته تجربی است؛ رشته‌ای جذاب، حساس و نیازمند به علاقه و پشتکار و پرکاربرد که تاثیر زیادی در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری‌ها دارد و در ارتباط تنگاتنگ با پزشکی است. در هر صورت پیش از انتخاب این رشته، بهتر است از جزئیاتی مثل رتبه لازم برای رشته داروسازی، بازار کار، آینده شغلی و درآمد آن مطمئن شوید. قدم گذاشتن بدون شناخت و علاقه، در مسیر هر رشته‌ای، حتی رشته‌های پرطرفدار و پردرآمدی مثل داروسازی، ریسک بزرگی است. اگر به داروساز شدن فکر می‌کنید، مطالعه این مطلب که در آن به تعریف داروسازی، مسیر انتخاب رشته، قبولی، بازار کار، وظایف و مشاغل این رشته پرداخته‌ایم، می‌تواند راهنمای خوبی برای یک انتخاب آگاهانه باشد.

معرفی رشته داروسازی

داروسازی رشته‌ای حساس که کاربرد زیادی در پزشکی و حتی صنعت دارد. با این حال تولید داروها و بی‌نیازی از داروهای خارجی، تمام تعریف رشته‌‌ی داروسازی نیست؛ به‌طور کلی، رشته داروسازی هدف‌های زیر را دنبال می‌کند:

  • ارتقای سطح علمی کشور در زمینه علوم دارویی؛ تولید داروهای مختلف و بی‌نیازی از واردات دارو
  • دستاوردهای نو در سطح دنیا و امکان صادرات دارو به کشورهای دیگر
  • بررسی میزان اثرگذاری و فواید و عوارض داروهای موجود
  • کمک به صنایع بهداشتی
  • کنترل وضعیت کارخانه‌‌های تولید دارو و کنترل کیفیت داروهای تولید شده
  • همکاری با پزشک‌ها جهت ارتقای وضعیت درمان کشور
  • شرکت در پژوهش‌های مرتبط با علوم پزشکی
رشته داروسازی چند سال است

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته داروسازی

موفقیت در رشته داروسازی، مثل هر رشته دیگری در گام اول نیازمند علاقه است؛ اول از خودتان بپرسید در درجه اول به مباحث شیمی، زیست و داروشناسی علاقه دارید؟ کار در حوزه صنایع دارویی از تولید تا فروش برایتان لذت بخش است؟ در کنار این‌ها باید به مطالعه و پژوهش نیز علاقه‌مند باشید. داروسازی علمی در حال رشد است که هر روز به دستاوردهای تازه‌ای می‌رسد. برای موفقیت در این رشته باید تشنه پژوهش،‌ تفکر و کشف باشید. بنابراین اگر فردی با پشتکار هستید و مایلید علوم روز دنیا را دنبال کنید، رشته داروسازی با آغوش باز پذیرای شما است.

باید روحیه همکاری بالا، روابط اجتماعی خوب و توانایی بازاریابی داشته باشید. چون شما در این رشته با افراد مختلفی از اقشار مختلف مانند مسئولان داروخانه‌ها، با پزشک‌ها، با بیمارها، تیم تحقیقاتی، مدیران کارخانه‌ها و صنایع در ارتباط هستید. همچنین برای اطلاع از تغییرات روز دنیا در حوزه داروشناسی و داروسازی، باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

انتخاب رشته داروسازی

از کنکور ۱۴۰۳ به بعد، رشته دیپلم و رشته کنکور داوطلبان باید یکسان باشد. بنابراین بهتر است در هر پایه‌ای که هستید سری هم به مطلب شرایط انتخاب رشته نهم تجربی بزنید. شیمی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی بیشترین اهمیت برای قبولی در داروسازی را دارند، با این حال این به معنای کم‌اهمیت بودن دروس دیگر نیست. شما به تمام دروس رشته تجربی برای موفقیت در این مسیر نیاز دارید. این رشته فقط از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرد و امکان تحصیل بدون کنکور در رشته داروسازی وجود ندارد. اما قبولی در دوره‌های شهریه‌پرداز مثل دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان نسبت به دوره‌های روزانه دانشگاه دولتی با رتبه بالاتر هم امکان دارد. اگر به دنبال رشته‌های بدون کنکور هستید مطلب رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را مطالعه کنید.

داروسازی بدون کنکور

رتبه قبولی رشته داروسازی

رتبه لازم برای رشته داروسازی با توجه به دانشگاه متفاوت است. بهترین روش برای اطلاع از حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته داروسازی، مطالعه‌‌ کارنامه داوطلبان سال گذشته است. رشته داروسازی در دانشگاه روزانه، آزاد و پردیس خودگردان ارائه می‌شود. بر اساس کارنامه قبولی داروسازی در منطقه‌های مختلف می‌توان رتبه لازم برای قبولی در داروسازی را اینطور تخمین زد:

  • منطقه ۱: رتبه ۸۶ تا رتبه ۴۲۷۳
  • منطقه ۲: رتبه ۲۹۳ تا رتبه ۷۵۹۰
  • منطقه ۳: رتبه ۴۰۳ تا رتبه ۱۲۰۱۶

دوره دکترای حرفه ای داروسازی

دانشجویان دوره داروسازی وارد دوره ۵ تا ۶ ساله مقطع دکتری عمومی می‌شوید. داروسازی شامل دو بازه دو ساله علوم پایه و بازه چهار ساله دروس تخصصی شامل دروس نظری، کارآموزی در عرصه و پایان‌نامه است. بعد از دو سال، با گذراندن دروس واحدهای درسی علوم پایه، باید در آزمون علوم پایه رشته داروسازی شرکت کنید تا مجوز گذراندن دروس تخصصی‌تر را بگیرید.

طرح اجباری رشته داروسازی

فارغ‌التحصیلان داروسازی بعد از پایان دوره ۶ ساله باید طرح اجباری بگذارنند که در نقاط محروم سپری می‌شود. طرح نیروی انسانی داروسازی مانند سایر رشته‌های گروه پزشکی، دو سال است و طی این دوره بر اساس میزان محرومیت محل طرح، داروسازان حقوق دریافت می‌کنند.

دروس رشته داروسازی

دروس رشته داروسازی

دانشجویان در دوره دو ساله علوم پایه واحد و در دوره ۴ ساله تخصصی باید ۱۲۹ واحد را بگذرانند. لیست دروس داروسازی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

دروس علوم پایهفیزیک نظری، بیولوژی نظری، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، شیمی آلی، تشریح، بیوشیمی، قارچ‌شناسی، کمک‌های اولیه، اصول خدمات بهداشتی، شیمی تجزیه، انگل‌شناسی، آمار حیاتی، ایمونولوژی، میکروب‌شناسی نظری و عملی
دروس تخصصیبیوفارماسی، گیاه‌شناسی دارویی، تغذیه و رژیم درمانی، اشکال دارویی، مدیریت در داروسازی، درمان شناسی، اطلاعات دارویی، شیمی دارویی، فارموکولوژی، مفردات پزشکی ،گیاه‌‌شناسی داروسازی، فرآورده‌های دارویی بیولوژیکی، فیزیکال فارماسی‌، روش‌های دستگاهی، سم‌‌شناسی‌، داروسازی صنعتی، کنترل میکروبی دارویی، کارآموزی صنعت، مواد خوراکی نظری، زبان تخصصی، مقدمات داروسازی، کارآموزی داروخانه
دروس کارآموزی در عرصهفارماکولوژی، اشکال دارویی، گیاه‌شناسی دارویی، داروسازی صنعتی، زبان تخصصی، کنترل میکروبی دارویی، کارآموزی داروخانه، گیاه شناسی داروسازی، شیمی دارویی، بیوفارماسی، روش‌های دستگاهی سم‌شناسی، مدیریت داروسازی، تغذیه و رژیم درمانی، درمان‌شناسی

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

در این رشته، بعد از گذراندن دوره عمومی، انتخاب‌های مهیج و متنوعی پیش‌روی شماست. از آن‌جایی که مقطع داروسازی دکترای حرفه‌ای (معادل با کارشناسی ارشد) است بعد از فارغ‌التحصیل شدن هم می‌توانید در رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی و هم سایر رشته‌های مرتبط شرکت کنید. گرایش‌های مجاز برای این رشته در مقاطع بالاتر، عبارت‌اند از:

  • شیمی دارویی
  • داروسازی بالینی
  • داروشناسی
  • فارماسیوتیکس
  • سم شناسی
  • کنترل دارو
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • نانوفناوری دارویی
  • اقتصاد و مدیریت دارو
  • فارماکوگنوزی
  • داروسازی هسته‌ای یا رادیوفارماسی
درامد داروسازی

بازار کار رشته داروسازی

آینده شغلی داروسازی نسبت به سایر زیرشاخه‌های پزشکی، وضعیت بهتری دارد و روشن‌تر است. شما بعد از فارغ‌التحصیلی از این رشته‌، مکان‌های متنوعی برای شروع فعالیت‌تان می‌توانید انتخاب کنید:

  • کارخانه‌های داروسازی
  • کارخانه‌های تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی
  • مسئول فنی یا تاسیس داروخانه
  • بخش علوم دارویی آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها
  • بخش سیاست‌گذاری‌های دارویی
  • پژوهشگاه‌های مرتبط با داروسازی
  • مراکز ساخت واکسن

به‌طور کلی بازار کار رشته داروسازی متنوع و پررونق است و اکثر فارغ‌التحصیلان مشغول به کار می‌شوند. درآمد رشته داروسازی با توجه به مهارت، بخش کاری و سوابق متغیر است و بازه متنوعی دارد. برای آشنایی با بازار کار سایر رشته‌های مرتبط سری هم به مطلب شغل های رشته تجربی بزنید.

سخن پایانی

رشته داروسازی ، به‌عنوان رشته‌ای مهم در زمینه علوم پزشکی، گزینه مدنظر بسیاری از پشت کنکوری‌ها است. رشته‌ای حساس و مهم که نقش غیرقابل‌انکاری در کیفیت درمانی کشور دارد، نقشی که می‌تواند در حد یک پزشک در درمان موثر باشد. معرفی جامع رشته داروسازی در این مقاله، به شما کمک می‌کند با چشم باز و آگاهانه حرکت کنید، نقاط قوت و ضعف‌تان را بسنجید، علائق و دورنمای آینده‌تان را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. موفقیت در این رشته، به مجموعه‌ای از علاقه، میل به مطالعه و پژوهش، صبوری و مسئولیت‌پذیری نیاز دارد. اگر این مجموعه‌ را در درون خودتان پیدا کرده‌اید، برای یک مسیر سخت و در عین حال شیرین آماده شوید. اکثریت قابل توجه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی، از خواندن این رشته پشیمان نیستند. اگر به مطالعه فراوان، پژوهش و تحقیق علاقه‌مند هستید، وارد این مسیر شوید و در صورت ورود و علاقه، آینده روشنی انتظارتان را می‌کشد.

سوالات متداول

  1. رشته داروسازی مناسب چه افرادی است؟
    اگر به درس زیست و شیمی علاقه دارید، عاشق ترکیبات دارویی هستید، دوست دارید درباره اثرات داروها و متابولیسم بدن مطالعه کنید، با حفظیات میانه خوبی دارید، از کار طولانی مدت، پژوهش و نظارت در کارهای فنی مرتبط با صنایع تولید و فروش دارو خسته نمی‌شوید، داروسازی برایتان مناسب است.
  2. رشته داروسازی چند سال است؟
    رشته داروسازی از دو مقطع ۲ و ۴ ساله تشکیل شده است که مجموعا بین ۵ سال و نیم تا ۶ سال طول می‌کشد.
  3. رشته داروسازی بدون کنکور هم پذیرش دارد؟
    خیر، داروسازی نیز مانند سایر رشته‌های شاخه پزشکی به دلیل اهمیت آن در سلامت و سیستم درمانی، فقط از طریق نکور پذیرش دارد.
  4. ظرفیت رشته داروسازی چقدر است؟
    ظرفیت روزانه داروسازی در سال ۱۴۰۱ ۷۵۴ نفر، ظرفیت پذیرش کل آن ۱۱۸۵ نفر، ظرفیت شهریه پرداز ۲۹۱ نفر و پذیرش در دانشگاه آزاد ۱۴۰ نفر بود که احتمالا در سال‌های بعد افزایش اندکی دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط