رشته مهندسی صنایع چیست و چگونه در این رشته قبول شوید؟

مهندسی صنایع چیست

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های پرطرفدار شغل های رشته ریاضی است که به خیلی از رشته‌های مهندسی دیگر کمک می‌کند. این رشته در صنایع گوناگون کاربرد زیادی دارد. دانشجوهای مهندسی صنایع به بهبود کیفیت محصول در صنایع مختلف و افزایش بهره‌وری خط تولید کمک می‌کنند. با انتخاب رشته نهم ریاضی میتوانید به این رشته ورود کنید اگر سوال شما این است برای رشته ریاضی معدل باید چند باشد این مطلب را مطالعه کنید

همچنین هدف آنها این است که یک کارگاه تولیدی ایمنی بهتری داشته باشد و هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند.

اگر دوست دارید در بخش تولید صنعت‌های مختلف نقشی داشته باشید، این رشته برای شما مناسب است. در این مقاله در مورد گرایش‌ها مهندسی صنایع و بازار کار مهندسی صنایع صحبت می‌کنیم، پس اگر به این رشته علاقه‌مند هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

گرایش‌های رشته مهندسی صنایع چیست؟

به طور کلی مهندسی صنایع 4 گرایش مختلف دارد. تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی، ایمنی صنعتی و برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم گرایش‌های این رشته هستند.

گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها

این گرایش طرفدار بیشتری در بین دانشجوها دارد. در این گرایش های مهندسی صنایع، دانشجوها یاد می‌گیرند که واحدهای صنعتی را مدل‌سازی کرده و راهکارهای سیستماتیک ارائه دهند.

رشته مهندسی صنایع چیست

گرایش تولید صنعتی

اگر دوست دارید نقش موثرتری در تولید داشته باشید، می‌توانید گرایش تولید صنعتی را انتخاب کنید. در تولید صنعتی یاد می‌گیرید که چگونه با ماشین‌آلات کار کنید، نیروی انسانی را مدیریت کنید و برای تولید یک محصول به چقدر زمان و مواد احتیاج دارید. دانشجوهای این گرایش می‌توانند در آینده در واحدهای صنعتی به عنوان مدیر مشغول به کار شوند.

رشته های مهندسی

گرایش تکنولوژی صنعتی

تکنولوژی صنعتی مهندسی صنایع کمی فنی‌تر است و شباهتی هم با مهندسی مکانیک دارد. دانشجوهای این رشته می‌توانند قالب‌های صنعتی طراحی کرده  و با ماشین‌آلات مختلف کار کنند. گرایش ایمنی صنعتی هم به طور تخصصی به اصول ایمنی در صنعت می‌پردازد. دانشجوهای این گرایش باید بتوانند خطرهای موجود را پیش‌بینی کرده و ایمنی محیط یک کارگاه صنعتی را برقرار کنند.

رشته مهندسی صنایع چه درس‌هایی دارد؟

درس‌های رشته مهندسی صنایع از درس‌های عمومی و تخصصی تشکیل شده است. درس‌های عمومی بین گرایش‌های مختلف این رشته عمومی هستند. هر کدام از گرایش‌ها هم درس‌های تخصصی خودشان را دارند.

معمولا در ترم‌های اول دانشگاه درس‌های عمومی را می‌خوانید و درس‌های تخصصی در ترم‌های بالاتر ارائه می‌شود. ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه‌نویسی کامپیوتر، فیزیک، شیمی عمومی، استاتیک، مبانی مهندسی برق، نقشه‌کشی صنعتی، محاسبات عددی، اقتصاد مهندسی، علم مواد، اقتصاد عمومی، مقاومت مصالح، احتمالات، آمار مهندسی، کنترل پروژه، ارزیابی کار و زمان، طرح‌ریزی واحدهای صنعتی، برنامه‌ریزی و کنترل تولید، تحقیق در عملیات، روش‌های تولید و اصول حسابداری و هزینه‌یابی درس‌های عمومی رشته مهندسی صنایع هستند.

کارگاه‌های ریخته‌گری، کارگاه عمومی جوش، کارگاه ماشین ابزار و آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق هم بین تمام گرایش‌های این رشته مشترک است. زبان تخصصی، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، پروژه پایانی و کارآموزی هم از دیگر واحدهای مشترک گرایش‌های مهندسی صنایع است.

رشته مهندسی صنایع چه درس‌هایی دارد؟

دانشجوهای گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها باید برنامه‌ریزی حمل و نقل، اصول شبیه‌سازی، تحلیل سیستم‌ها، اصول مدیریت و تئوری سازمان، سیستم‌های اطلاعاتی و کنترل مدیریت را در دوره چهارساله‌ی کارشناسی بگذرانند.

گرایش تولید صنعتی درس‌های عملیاتی بیشتری دارد. از جمله این درس‌ها مهندسی فاکتورهای انسانی، برنامه‌ریزی تولید، برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرها و پروژه طراحی ایجاد صنایع هستند.

دانشجوهای گرایش تکنولوژی صنعتی باید بحث‌های مربوط به طراحی قالب، عملیات حرارتی، کنترل عددی، ماشین‌های افزار، قید و بندها و مونتاژ مکانیکی را بخوانند. گرایش ایمنی هم به مهندسی احتراق، گازرسانی، دیگ‌ها و ظروف تحت فشار، حفاظت صنعتی، اعلام و اطفا حریق، ایمنی در برق، عوامل شیمیایی و فیزیکی در محیط کار می‌پردازد.

فراموش نکنید که این درس‌ها اصول و پایه رشته مهندسی صنایع را تشکیل می‌دهند. برای اینکه بتوانید خودتان را به عنوان یک مهندس صنایع به متخصص‌ها و صنایع مختلف معرفی کنید باید مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی را تمرین کنید. خلاقیت و نوآوری داشته باشید و به جزئیات توجه کنید.

آینده شغلی مهندسی صنایع چیست؟

بعضی از دانش‌آموزهای گروه ریاضی فیزیک تصور می‌کنند که رشته مهندسی صنایع در بازار کار شانس کمی در مقایسه با رشته‌های برق و مکانیک دارد.

در حالی که درس‌های این رشته ارتباط بیشتری با تولید و مدیریت واحدهای تولیدی و صنعتی دارد، بنابراین برای جایگاه مدیریت یک واحد صنعتی، مهندس صنایع فرد مناسب‌تری است و بهتر می‌تواند کارگاه را مدیریت کند.

آینده شغلی مهندسی صنایع چیست؟

علاوه بر این، رشته مهندسی صنایع آینده شغلی متنوعی دارد. مهندس‌های صنایع در صنعت‌های مختلفی از جمله کارخانه‌ها، خدمات شهری، شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی می‌توانند کار کنند. آنها می‌توانند یک پروژه عملیاتی را مدیریت کنند و در بخش مهندسی مالی و مهندسی ارزش مشغول به کار شوند. همچنین مدیریت بهره‌وری و طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی هم به عهده‌ی مهندس‌های صنایع است.

بازارکار رشته مهندسی صنایع چیست؟

این رشته بازار کار گسترده‌ای در بین بازار کار رشته ریاضی دارد. دانشجوهای رشته مهندسی صنایع می‌توانند با توجه به علاقه و گرایش‌شان در کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف کار کنند. اگر بتوانید مهارت‌های خودتان را افزایش بدهید و از بقیه مهندس‌های صنایع جلو بیافتید می‌توانید به راحتی کار پیدا کنید. در صورتی که به کارهای فنی علاقه ندارید، می‌توانید به عنوان مشاور با شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی همکاری کنید.

رشته مهندسی صنایع چقدر درآمد دارد؟

درآمد رشته مهندسی صنایع در شرکت‌ها و صنایع مختلف متفاوت است. اگر مدیر یک بخش دولتی باشید، طبق قوانین کار دولتی حقوق یک مدیر را دریافت می‌کنید. بخش خصوصی هم با توجه به مهارت‌ها و تحصیلات افراد حقوق مهندس صنایع را مشخص می‌کند.

برای اینکه بتوانید حقوق خوبی بگیرید، باید به نرم‌افزارهای مهندسی صنایع مسلط باشید، بتوانید با افراد مختلف کار کنید و تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید. حقوق مهندسی صنایع در کشورهای مختلف هم رشد داشته است.

بنابراین اگر می‌خواهید در این رشته در کشورهای مختلفی کار کنید، نگران نباشید چون آینده شغلی خوبی پیش روی شما قرار دارد. تسلط به زبان انگلیسی هم از عواملی است که درآمد شما را در این رشته افزایش می‌دهد.

رتبه لازم برای رشته مهندسی صنایع چقدر است؟

برای اینکه بتوانید رشته مهندسی صنایع را در دانشگاه‌های معتبر تهران مثل دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، و دانشگاه علم و صنعت بخوانید به رتبه سه رقمی احتیاج دارید. آخرین رتبه‌ای که سال 98 توانسته است در منطقه 1 در رشته مهندسی صنایع قبول بشود، 8565 بوده است که این رشته را در دانشگاه صنعتی شاهرود قبول شده است.

آخرین رتبه منطقه 2 در همان سال هم 20367 بوده است که دانشگاه بیرجند درس می‌خواند. آخرین رتبه منطقه 3 هم 5 رقمی است که دانشگاه تربت حیدریه قبول شده است. برای اینکه بتوانید رتبه لازم برای مهندسی صنایع را پیدا کنید، باید آخرین رتبه قبولی در سهمیه خودتان را بررسی کنید. یعنی اگر در منطقه 1 هستید، فقط قبولی‌های منطقه 1 را مدنظر قرار دهید.

رشته مهندسی صنایع چند سال طول می‌کشد؟

رشته مهندسی صنایع هم مثل بقیه رشته‌های مهندسی دوره کارشناسی چهارساله دارد. در صورتی که پروژه پایانی‌تان در زمان مشخصی تمام بشود و بیشتر طول نکشد، می‌توانید در همین مدت کارشناسی‌ را تمام کنید.

دانشجو‌ها و استادهای رشته صنایع چه نظری دارند؟

نظرات متعددی در مورد رشته مهندسی صنایع وجود دارد. بعضی از دانشجوها معتقدند که بازار کار این رشته در خارج از کشور بهتر از ایران است؛ برخی از دانشجوها هم می‌‌‌گویند که با یادگیری مهارت‌ها و نرم‌افزارهای جدید می‌توان در ایران هم شغل و درآمد مناسبی پیدا کرد. همچنین فارغ التحصیل‌های این رشته توصیه می‌کنند که دانشجوها بعد از فارغ التحصیلی حتما نرم‌افزارهای اکسل و اکسس را یاد بگیرند.

در آخر اینکه

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های پرطرفدار گروه ریاضی و فیزیک است. درس‌های این رشته با بعضی از رشته‌های دیگر مهندسی مشابه است. مثلا درس‌هایی مثل برنامه‌نویسی و کامپیوتر در همه گرایش‌های مهندسی صنایع مشابه است. همچنین مطالعه در این رشته به شما کمک می‌کند که دید وسیع‌تری نسبت به تولید و مباحث مربوط به مدیریت پیدا کنید. بنابراین اگر دوست دارید در بخش تولید نقشی داشته باشید، این رشته برای شما مناسب است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط