معرفی رشته کامپیوتر؛ از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر تا بازار کار و درآمد

هر چیزی به‌راحتی نمی‌تواند در دنیای امروز جا باز کند. اما کامپیوترها چند سالی است وارد دنیای شلوغ و درهم امروزی شده‌اند و برای خودشان یک جای درست و حسابی باز کرده‌اند. هر روز هم که می‌گذرد جای پایشان محکم‌تر می‌شود و دیگر کم‌تر جایی را پیدا می‌کنید که ردی از کامپیوترها آن‌جا نباشد.

نیاز ما انسان‌ها به کامپیوتر و هرچیزی که مربوط به آن‌ها است نیز هر روز بیشتر می‌شود. رشته کامپیوتر هم از آن رشته‌ها است که به‌مرور حوزه‌ی گسترده‌تری پیدا می‌کند و فارغ‌التحصیلانش فرصت رشد و پیشرفت بیشتری دارند.

رشته کامپیوتر، این رشته‌ی جذاب و پرچالش طرفداران خودش را دارد و خیلی‌ها رویای ادامه تحصیل در این رشته را در سر دارند.

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته کامپیوتر بپردازیم. در مورد گرایش‌هایش توضیح دهیم و از بازار کار و درآمد رشته کامپیوتر برایتان بگوییم.

معرفی رشته کامپیوتر؛ از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر تا بازار کار و درآمد

آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

تمام کامپیوترها نیاز به طراحی، ساخت، راه‌اندازی و تعمیر دارند. به‌علاوه کامپیوترها برای این‌که به‌کار بیفتند، برنامه‌ها و فرمان‌های مختلفی می‌خواهند. بنابراین باید افرادی باشند که هم بتوانند کامپیرترها را طراحی کنند، بسازند و به وقتش تعمیرشان کنند و هم ازطرفی باید بتوانند برنامه‌های مختلفی بهشان بدهند تا فرمان‌ها را به اجرا دربیاورند.

تمام این فعالیت‌هایی که گفتیم به عهده‌ی مهندسان کامپیوتر است. پس کسی که وارد رشته کامپیوتر می‌شود بنابر گرایشی که انتخاب می‌کند با اجزای مختلف کامپیوتر، نحوه‌ی ساخت‌شان، برنامه‌ریزی و… آشنا می‌شود.

معرفی گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر

علاقه‌مندان به رشته کامپیوتر می‌توانند یکی از سه گرایش این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند:

  1. مهندسی کامپیوتر/ سخت‌افزار
  2. مهندسی کامپیوتر/ نرم‌افزار
  3. مهندسی کامپیوتر/ فناوری اطلاعات

در ادامه به‌طور مفصل درمورد هر کدام از این سه گرایش توضیح می‌دهیم و در موردشان توضیح می‌دهیم.

  • رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش سخت‌افزار

به کامپیوتر منزل یا مدرسه‌تان نگاهی بیندازید. کامپیوترها اجزای قابل لمس متعددی دارند؛ از صفحه نمایش، صفحه کلید و چاپگر گرفته تا اجزای داخلی مثل مدارها، بردها و… که قطعه‌های کوچک‌تری هستند و داخل کیس و… قرار دارند.

گرایش سخت‌افزار رشته کامپیوتر دقیقا به همین اجزای قابل لمس کامپیوترها مربوط می‌شود. یک دانشجوی سخت‌افزار در مدت تحصیل با تمام این اجزا سروکار دارد، سیستم‌ها، مدارها، پورت‌ها، پردازش‌گر مرکزی و… را می‌شناسد و با چگونگی طراحی، ساخت، راه‌اندازی و تا حدودی تعمیرشان آشنا می‌شود.

مباحث گرایش سخت‌افزار تا حد زیادی به مباحث رشته مهندسی برق و الکترونیک نزدیک است و واحدهای مشابهی بین‌شان وجود دارد.

  • رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار

قسمت‌های سخت‌افزاری کامپیوتر مانند یک جسم بی‌جان هستند. این قطعات برای شروع به‌کار و اجرای فرمان‌های مختلف به برنامه نیاز دارند. این برنامه‌ها نیاز به تهیه و طراحی دارند. مهندسان نرم‌افزار روی برنامه‌ریزی، طراحی و تهیه‌ی برنامه‌های کامپیوتری کار می‌کنند. در مرحله‌های بعدی به تست و ارزیابی نرم‌افزارها و برنامه‌ها می‌پردازند و طوری پیاده‌شان می‌کنند که برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

  • رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش فناوری اطلاعات

در این گرایش از رشته کامپیوتر بیشتر به آموزش مباحث نظری پرداخته می‌شود. دانشجویان با سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه و توسعه، پشتیبانی و مدیریت این سیستم‌ها آشنا می‌شوند. سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه شامل انواع برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزارهای مختلف می‌شود.

برای تحصیل در رشته کامپیوتر چه قابلیت‌ها و مهارت‌هایی نیاز است؟

برای ورود به هر رشته‌ای علاقه حرف اول را می‌زند. برای ورود به رشته‌ی کامپیوتر هم باید قبل از هر چیز به مباحث این رشته علاقه‌مند باشید.

اما علاقه به‌تنهایی کافی نیست و کارتان را راه نمی‌اندازد. توانایی‌های دیگری هم مورد نیاز است:

  • برای قبولی در رشته کامپیوتر باید به درس‌های ریاضی و فیزیک علاقه‌مند باشید و تسلط‌تان روی مباحث مختلف این درس‌ها کافی باشد.
  • پشتکار و سخت‌کوشی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشته کامپیوتر است. برای این‌که در این رشته پیشرفت کنید و آینده‌ی درخشانی داشته باشید باید حسابی تلاش کنید.
  • علاقه به برنامه نویسی، طراحی الگوریتم، پردازش اطلاعات و… به یادگیری و پیشرفت‌تان در رشته کامپیوتر کمک می‌کند.
  • داشتن تفکر خلاق بهتان کمک می‌کند هنگام رویارویی با چالش‌های شغلی رشته کامپیوتر بهتر و موفق‌تر عمل کنید.
برای تحصیل در رشته کامپیوتر چه قابلیت‌ها و مهارت‌هایی نیاز است؟

مهندسی کامپیوتر چند سال طول می‌کشد و شامل چه دروسی می‌شود؟

دانشجویان بعد از قبولی می‌توانند واحدهای درسی رشته‌ کامپیوتر را به‌طور متوسط در هشت ترم یا یک دوره‌ی چهار ساله بگذرانند و فارغ‌التحصیل شوند.

در مدت زمان تحصیل در رشته کامپیوتر درس‌هایی مثل فیزیک، ریاضی، ریاضی مهندسی، معادلات دیفرانسیل، ساختمان‌های گسسته، مدارهای منطقی، مدارهای الکترونیکی، سیستم‌های عامل، شبکه‌های کامپیوتری، آمار و احتمالات مهندسی، آزمایشگاه کامپیوتر، طراحی الگوریتم‌ها، زبان ماشین و برنامه سازی سیستم و… به‌طور مشترک بین تمام گرایش‌ها باید گذرانده شود.

درس‌های اختصاصی گرایش نرم افزار عبارتند از:

  • مهندسی نرم ‌افزار
  • ذخیره و بازیابی اطلاعات
  • اصول طراحی پایگاه داده‌ها
  • تحلیل و طراحی سیستم‌ها
  • شبیه‌سازی کامپیوتری
  • اصول طراحی و ساخت کامپایلرها
  • پروژه آزمایشگاه پایگاه داده‌ها
  • پروژه آزمایشگاه سیستم عامل
  • پروژه نرم افزار
  • کارآموزی

و این هم لیستی از درس‌های اختصاصی گرایش سخت افزار:

  • سیستم‌های کنترل خطی
  • انتقال داده‌ها
  • سیگنال‌ها و سیستم‌ها
  • الکترونیک دیجیتال
  • مدارهای الکتریکی
  • طراحی سیستم‌های VLSI
  • کارآموزی

بازار کار رشته کامپیوتر چطور است؟

این روزها دیگر وزارتخانه، اداره، شرکت یا کارخانه‌ای وجود ندارد که اثری از کامپیوترها در آن نباشد. کارها در هر جایی که فکرش را بکنید با کمک کامپیوتر راه می‌افتد. علاوه‌بر این‌ها گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی و… در هر خانه‌ای وجود دارند و به‌طور روزانه استفاده می‌شوند؛

رشته های مهندسی

بنابراین مهندس‌های کامپیوتر بعد از فارغ‌التحصیلی بازار کار متنوع و گسترده‌ای دارند:

  • می‌توانند در تمام وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها و… مشغول به‌کار شوند.
  • زمینه‌ی فعالیت در شرکت‌های تولید کننده‌ی قطعه‌های کامپیوتری برایشان فراهم است.
  • می‌توانند وارد صنعت طراحی و تولید بازی‌های کامپیوتری شوند.
  • نوشتن اپلیکیش‌های جدید برای انواع گوشی، تبلت، کامپیوتر و… می‌تواند از زمینه‌های فعالیت یک مهندس کامپیوتر باشد.
  • فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر می‌توانند در زمینه‌ی طراحی وب فعالیت کنند. فروش محصولات مختلف در وب هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. همین موضوع زمینه‌ی کاری متنوعی پیش پای مهندسان کامپیوتر می‌گذارد.
  • مدیران فناوری همیشه نگران امنیت اطلاعات در زمینه‌های مختلف هستند. بعضی از فارغ‌التحصیلان کامپیوتر وارد این حوزه می‌شوند و در زمینه‌ی امنیت اطلاعات کار می‌کنند.
  • دانش‌آموختگان مهندسی کامپیوتر می‌توانند در استارتاپ‌ها در عناوین مختلف شغلی مشغول به‌کار شوند.
  • یک فارغ‌التحصیل کامپیوتر می‌تواند فارغ از همه‌ی این‌ها، کسب و کار خودش را راه‌اندازی کند و خدمات مختلف برنامه نویسی، طراحی وب، توسعه نرم‌افزارهای موبایل و… ارائه دهد.
بازار کار رشته کامپیوتر چطور است؟

درآمد و آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر

بی‌تحرکی و سکون در رشته کامپیوتر معنی ندارد. یک مهندس کامپیوتر به‌هیچ وجه نمی‌تواند به آموزش‌های دانشگاهی اکتفا کند؛ او درطول تحصیل یا بعد از فارغ‌التحصیلی باید به فکر افزایش مهارت‌هایش در زمینه‌ی برنامه نویسی و… باشد.

اگر درطول تحصیل در رشته کامپیوتر پرتلاش باشید و بعد از تمام شدن درس‌تان هم حسابی برای یادگیری وقت بگذارید، خیلی زود جذب بازار کار خواهید شد و پیشرفت خوبی خواهید داشت. هرچه مهارت‌ها و دانش بیشتری در زمینه‌ی کامپیوتر به‌دست بیاورید، به‌مرور زمان درآمد و شرایط شغلی‌تان هم بهتر می‌شود.

درآمد و آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر

البته بهتر است بدانید شرایط کار برای فارغ‌التحصیلان گرایش سخت افزار در ایران چندان راحت نیست. تقریبا هیچ شرکت ساخت قطعه‌های کامپیوتری در ایران فعالیت نمی‌کند و همین باعث می‌شود بازار کار خوبی برای فارغ‌التحصیلان سخت افزار وجود نداشته باشد.

البته اگر به‌فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

درآمد و آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر

برای قبولی در رشته کامپیوتر چه رتبه‌ای لازم است؟

برای قبولی در رشته کامپیوتر در یکی از دانشگاه‌های خوب شهر تهران باید حسابی تلاش کنید و رتبه‌تان حدود 500 باشد.

اگر رتبه‌تان تا 2500 باشد می‌توانید روی قبولی در دانشگاه‌های تراز اول شهرستان‌ها هم حساب کنید. ولی به‌طور کلی برای قبولی در رشته کامپیوتر دوره روزانه‌ی دانشگاه‌های کل کشور به رتبه‌ای تا حدود 7000 نیاز دارید.

در آخر این‌که

اگر به ریاضی و فیزیک علاقه دارید، دل‌تان می‌خواهد از تکنولوژی‌های روز و هر آن‌چه مربوط به کامپیوترها است سر دربیاورید یا برای یادگیری برنامه نویسی، طراحی وب و… شوق و ذوق دارید به‌احتمال زیاد رشته کامپیوتر می‌تواند انتخاب مناسبی برای آینده‌تان باشد.

در کنار همه‌ی این‌ها باید اهل تلاش و کوشش باشید و بتوانید برای حل مسائل مختلف دنبال راه‌ حل‌های خلاقانه بگردید.

در این مقاله به‌طور مفصل به رشته کامپیوتر پرداختیم و درمورد گرایش‌هایش توضیح دادیم. از طراحی و ساخت قطعه‌های مختلف کامپیوتری توسط فارغ‌التحصیلان گرایش سخت افزار مهندسی کامپیوتر گفتیم و توضیحاتی هم درمورد گرایش نرم افزار ارائه کردیم.

اگر اهل تلاش و یادگیری باشید و کمر همت ببندید، بازار کار رشته کامپیوتر با آغوش گشاده به استقبال‌تان می‌آید و آینده‌ی روشنی برایتان تضمین می‌کند.

راستش را بخواهید در رشته کامپیوتر مثل هر رشته دیگری همه چیز به تلاش و همت خودتان بستگی دارد! پس با قدرت رو به جلو حرکت کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط