5 نکته برای اجتماعی نگه داشتن کودکان در طول دوره‌ی آموزش مجازی

5 نکته برای اجتماعی نگه داشتن کودکان در طول دوره‌ی آموزش مجازی

همین چندماه پیش چه کسی فکرش را می‌کرد که قرار است آموزش مجازی به یکی از اجزاء جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شود؟ آموزش مجازی که برای خیلی از ما تجربه‌ی آشنایی هم نبود… وجود فناوری و پیشرفت‌های تکنولوژی و همچنین منابع لازم به تداوم آموزش و یادگیری در دوره‌ی قرنطینه کمک چشمگیری کرد؛ با این حال برای بسیاری از ما هنوز سخت است که با وجود پیامدهای منفی این نوع آموزش، نکات مثبتش را نیز در نظر بگیریم.

آموزش مجازی موضوعات جالبی را برای دانش‌آموزان و والدین آنها نیز ایجاد کرده است. برای مثال «آموزش مجازی سطح راحتی و آسودگی ما را مطابق با میزان زمانی که مقابل صفحه‌ی مانیتور می‌گذرانیم، بالا برده است». در این میان بسیار مهم است که با طراحی بازی‌ها و فعالیت‌هایی متناسب با سن کودکان، میزان زمانی را که در مقابل صفحه‌ی مانیتور می‌گذرانند تعدیل کنید؛ برای مثال دوچرخه‌سواری یا راندن اسکوتر، پازل درست کردن، پیاده‌روی با اعضای خانواده و مطالعه‌ی کتاب. همه‌ی ما می‌دانیم که احتمالا در سال‌های پیشِ ‌رو باید پیامدهای اجتماعی و هیجانی این آموزش آنلاین را مدیریت کنیم، اما در عین حال به عنوان والدین کودک باید تلاش کنیم که تا حد امکان به دنبال فعالیت‌هایی ایمن و بدون نیاز به صفحه‌ی مانیتور (موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و…) نیز باشیم. 

المپیاد علوم کامپیوتر

تحصیلات و تحول اجتماعی

تحول اجتماعی همواره با تمامی تجارب تحصیلی در هم تنیده بوده است. در طول یادگیری خواندن و انجام مسائل ریاضی، کودکان چگونگی برقراری روابط، کارکردن با یکدیگر و حل مشکلات را می‌آموزند؛ و حالا این در خانه ماندن برای چندین ماه، پیدا کردن جایگزین برای این تعاملاتی که کودکان با دوستان، معلم‌ها و دیگر افراد داشتند را بسیار دشوار کرده است.

گرچه که بعضی از مدارس و مهدکودک‌ها آموزش حضوری را از سر گرفته‌اند، برنامه‌ی آموزشی بسیاری دیگر همچنان مجازی و یا ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی است. ما در ادامه‌ی این مطلب برای کسانی که همچنان درگیر آموزش مجازی هستند و یا احتمالا در آینده با آن سر و کار خواهند داشت، نکاتی مختصر و مفید با هدف کسب اطمینان از وجود فرصت‌های کافی برای اجتماعی شدن فرزندانشان را جمع‌آوری کرده‌ایم.

نکاتی در راستای اجتماعی شدن

تصاویر دوستان برای اجتماعی شدن

کودکان اغلب از بابت عدم حضورشان در کلاس، برای دوستانشان ابراز دلتنگی می‌کنند. اگر شما از کلاس و یا دوستانشان تصاویری دارید، آن را در نزدیکی فضایی که برای آموزش مجازی در نظر گرفته‌اید قرار دهید. دیدن عکس دوستان می‌تواند به بالا بردن روحیه‌ی کودکتان کمک قابل توجهی کند.

قرارهای بازی برای اجتماعی شدن

در برنامه‌ریزی درسی برای فرزندتان فرصت‌هایی را برای ملاقات «یک دوست» نیز قرار دهید. حتی اگر به دلیل رعایت فاصله‌ی اجتماعی امکان رفت و آمد ندارید، این قرارها می‌توانند مجازی باشند. 

نکاتی در راستای اجتماعی شدن

وظایف محوله برای اجتماعی شدن

اگر نیاز است برای انجام کاری از خانه بیرون بروید، از کودکتان نیز بخواهید که همراه شما بیاید. شاید این کار کلافه کننده به نظر بیاید، اما احتمالا هر فرصتی برای از خانه بیرون رفتن و برقراری تعامل با دیگر افراد بعد از مدت مدیدی در خانه ماندن، می‌تواند خوشایند باشد!

گفتگوهای خانوادگی

حواستان باشد تا تک تک اعضای خانواده حتما در طول روز، زمانی را برای کنار بقیه بودن و صحبت کردن با دیگر اعضای خانواده داشته باشند. زمانی را برای مثال هر شب سر میز شام یا یک وقت منظم دیگر در نظر بگیرید که همه‌ی افراد خانواده دور هم جمع شوند و به دور از موبایل و دیگر وسایل ارتباطی‌شان بتوانند در مورد تفکرات و دغدغه‌‌های فکریشان، صحبت کنند. نیازی نیست که گفتگو حول محور موضوعی عمیق باشد؛ حتی می‌توانید در مورد «بهترین بخش یا اتفاق امروز» صحبت کنید. این موضوع می‌تواند پیشنهاد خیلی خوبی برای شروع گفتگو باشد. تلاش کنید که همه‌ی افراد در این گفتگو شرکت کنند.

مکالمه با معلم

در این دوره‌ی آموزش از راه دور، تلاش معلمان برای حفظ ارتباط با شاگردانشان و اجتماعی شدن آن‌ها بسیار ستودنی‌ست. اگر احساس می‌کنید کودکتان می‌تواند زمان اختصاصی بیشتری با معلمش داشته باشد، برای مطرح کردنش تردید نداشته باشید. به یاد داشته باشید که معلمان نیز دلتنگ شاگردانشان هستند!

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط