استفاده از قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰ برای تصمیمات بهتر

قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰

«حالا وقت زیاده»، «از شنبه شروع می‌کنم»، «شب تا صبح بیدار می‌مونم و انجامش می‌دم»، این‌ها جملات رایجی هستند که وقتی کار ضروری داریم به خودمان و دیگران می‌گوییم. اگر تصمیم بزرگی در زندگی دارید که آن را به تعویق انداخته‌اید، اگر بین انتخاب‌های مختلف دچار تردید و دودلی زیادی هستید، اگر تصمیمات آنی می‌گیرید، اکنون زمان آن است که از رویکردی متفاوت استفاده کنید و انتخاب بهتری داشته باشید. زندگی در لحظه می‌تواند احساس خوشایندی داشته باشد. اما برای خلق لحظات عالی، باید تصمیمات هوشمندانه بگیرید و بلندمدت فکر کنید. خانم سوزان ولش سال‌ها قبل در کتاب خود، روشی به نام قانون یا تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰ را معرفی کرد که در روبرو شدن با واقعیت، اولویت‌بندی امور و تصمیم‌گیری درست به او کمک کرده بود. روشی که می‌تواند حلال بسیاری از تصمیمات غلط ما باشد. در این مطلب با اصول اجرا و کاربرد قانون 10 10 10 آشنا می‌شویم.

تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰

هرچند اغلب ما حسرت اشتباهات گذشته را می‌خوریم و برای آینده رویا می‌بافیم، اما طوری زندگی می‌کنیم که انگار فردایی وجود ندارد. گاهی هم برای فرار، تصمیمات هیجانی نامعقولی می‌گیریم که شاید ماه‌ها یا سال‌ها بعد گریبانمان را بگیرد. از طرفی دنیای امروز انتخاب‌های بسیاری را پیش‌روی ما می‌گذارد. در هر لحظه ده‌ها روش برای زندگی، ده‌ها سرگرمی در دسترس هستند. کدام‌یک را انتخاب کنیم؟ کدام‌یک به پشیمانی ختم نمی‌شوند؟

شاید تا وقتی از یک تفریح گذرا یا انجام یک تصمیم آنی لذت ببریم، حواسمان نباشد که با زندگی خودمان چه کرده‌ایم. اما وقتی به تعویق انداختن کارها و تصمیمات هیجانی و در لحظه، زیاد تکرار شود، به صرافت می‌افتیم که چطور می‌توانم از شر این مشکل خلاص شوم؟ چرا کارهایم را به موقع انجام نمی‌دهم؟ کلید حل مشکل همان جایی است که پاسخ این سوالات را پیدا کنید. فراموش نکنید که این مسئله فقط مختص شما نیست. افراد بسیاری نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند یا به آن پایبند بمانند. اما بسیاری از افراد نیز با این پروسه جنگیده و راه حل‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای مقابله با آن خلق کرده‌اند. قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰ هم برای حل همین مشکل توسط فردی به نام سوزی ولش، یک خبرنگار و روزنامه‌نگار، به وجود آمد در حالی‌که در مسافرت بود و به روشی برای تصمیم‌گیری راحت و سریع فکر می‌کرد.

قانون 10 10 10

اصول استفاده از قانون 10-10-10

برای استفاده از این روش قبل از انجام هر کار یا گرفتن هر تصمیمی کمی مکث کنید. سپس این ۳ سوال را از خودتان بپرسید:

  • پیامد این تصمیم بعد از ۱۰ دقیقه چیست؟ (پیامد در اکنون و زمان حال)
  • پیامد این تصمیم بعد از ۱۰ ماه چیست؟ (پیامد در لحظه اتمام تصمیم‌گیری)
  • پیامد این تصمیم بعد از ۱۰ سال چیست؟ (پیامد طولانی‌مدت و اثرا ناشی از تصمیم)

کاربردهای تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰

در این روش نوعی سیستم اولویت‌بندی را یاد می‌گیریم که با کمک آن می‌توان با اهمال‌کاری مبارزه کرد. این روش می‌تواند یکی از مهارت توسعه فردی اساسی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور باشد. با اجرای این قانون می‌توان مسئولیت‌پذیری بیشتر و توجه به نتایج عملکرد خودمان را در رأس امور قرار داد. هرچند شاید بهتر باشد پرورش مسئولیت پذیری در کودکان از سنین کمتر آغاز شود. در ادامه کاربردهای این تکنیک را بررسی می‌کنیم.

تصمیمات بهتر زندگی بهتر

تصمیم گیری هوشمندانه غیرممکن نیست، اما نیاز به طرز فکر خاصی دارد. شما باید از تعصب احساسات کوتاه مدت و احساسات زودگذر اجتناب کنید و در عوض درازمدت فکر کنید. قانون 10-10-10 تفکر طولانی مدت را آسان و کاربردی می‌کند. می‌توان آن را برای انتخاب‌های کوچک روزمره و همچنین تصمیمات سرنوشت‌ساز زندگی اعمال کرد. نه تنها به احساس خود در آن لحظه فکر کنید، بلکه به ده دقیقه، ده ماه و ده سال آینده نیز فکر کنید. سپس، بر اساس آن تصمیم بگیرید.

تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰

بینش عمیق و تصمیمات اصیل

شاید تصمیمی که با این روش به آن می‌رسیم چندان لذت‌بخش و دلخواه نباشد. اما باید از انجام کارهای مقطعی خودداری کنیم و به دنبال نتایج پایدار و طولانی‌مدت باشیم. روش ۱۰ ۱۰ ۱۰ به مرور زمان، ارزش‌ها، تمایلات، موانع و اثرات هر انتخاب و در نهایت انتخاب‌های اصیل و ارزشمندتر را به ما نشان می‌دهد. در نهایت این تصمیم‌گیری بر اساس منافع بلندمدت است که برایمان عادت‌سازی می‌شود و تکرار آن در زمانی طولانی، بینشی عمیق‌تر نسبت به تصمیمات ما را روشن می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مهارت حل مسئله به کودکان و نوجوانان

قاطعیت در تصمیمات

عدم اطمینان کابوس هر تصمیم گیرنده‌ای است. به دنبال یک یا چند مسیر، هجومی از سوالات «چه می‌شود اگر…» به ذهن سرازیر می‌شوند. در نهایت نشخوار فکری، منفعل‌شدن و سردرگمی به سراغمان می‌آید. درباره تصمیمات پیچیده، وقتی سعی می‌کنید اثرات بلندمدت انتخاب خود را در نظر بگیرید، ماجرا بدتر هم می‌شود. در نتیجه گاهی درخت تصمیمی که مراقبت‌های زیادی از آن انجام دادید را خودخواسته قطع می‌کنید تا به این سردرگمی پایان دهید. یا یک تصمیم شانسی می‌گیرید. این واقعیت سرنوشت بسیاری از تصمیمات و دودلی‌های انسان امروزی است. اما سیستم ساده ۱۰ ۱۰ ۱۰، ۳ زمان را اولویت تصمیمات قرار می‌دهد. شما با در نظر گرفتن بهترین و بدترین سناریو برای این ۳ زمان، می‌توانید تصمیمات پیچیده‌تر را هم انجام بدهید.

تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که در کنار سایر توانمندی‌های ضروری، در مطلب راهنمای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان به آن پرداخته‌ایم.

افزایش سرعت تصمیم گیری

سه سوال قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰ وقت زیادی از شما نمی‌گیرد اما خیلی سریع نشان می‌دهد انجام کدام کار در یک مدت طولانی، احتمالا ناخوشایند خواهد بود. بنابراین با این روش می‌توانید صرفه‌جویی خوبی در زمان و انرژی داشته باشید. فرض کنید مشغول مطالعه درسی که دوست ندارید هستید. یک آن هوس می‌کنید سراغ درس مورد علاقه‌تان شوید یا با موبایل بازی کنید. در همین لحظه با یک دودو تا چهارتای ساده و استفاده از قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰، دوباره به کار اصلی برمی‌گردید و از اتلاف یک زمان طولانی و به هم خوردن تمام برنامه روزانه ممانعت می‌کنید.

کاربردهای قانون 10 – 10 – 10

سخن پایانی

تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰ سوزان ولش را می‌توان یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین فرمول‌ها برای اولویت‌بندی کارها دانست. با اجرای این روش عواقب بلندمدت کارها را می‌سنجیم و با احتمال خیلی بالایی، برای انجام کارهای مهم خودمان را جمع و جور می‌کنیم. از طرفی این روش کمک می‌کند اگر دچار وسواس فکری هستید، افکار و تصورات شما را در راستای صحیح جهت می‌دهد. کافی است از خودتان ۳ سوال بپرسید. اگر این کار را انجام بدهم (یا ندهم)، تا ۱۰ دقیقه آینده چه اثری بر زندگی من می‌گذارد؟ تا ۱۰ ماه دیگر چطور؟ ۱۰ سال دیگر بر اثر این تصمیم کجا خواهم بود؟ تکنیک 10- 10 10 10 برای تغییر نگرش، تصمیم‌گیری در اوج هیجانات، برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی کارها و منابع بسیار مفید است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه وابستگی کودک به مادر را کم کنیم و شکل گیری شخصیت کودک

سوالات متداول

  1. قانون ۱۰ ۱۰ ۱۰ چیست؟
    این قانون، روشی برای اولویت‌بندی کردن کارها است. در این روش بررسی می‌کنیم که هر کار، در صورت ۱۰ دقیقه، ۱۰ ماه و ۱۰ سال به تعویق افتادن، چه عواقبی دارد. بر این اساس می‌توانیم کارها را به ترتیب اولویت‌بندی کرده و انجام دهیم.
  2. تکنیک ۱۰ ۱۰ ۱۰ چه کاربردهایی دارد؟
    قانون 10-10-10 برای تصمیم گیری، تغییر نگرش، اولویت‌بندی کارها، برنامه‌ریزی و جلوگیری از تصمیمات هیجانی بسیار کاربردی است و مانع از اتلاف زمان و انرژی نیز می‌شود.
  3. در تکنیک 10 10 10 اولویت با انجام چه کارهایی است؟
    در این روش کارهایی در اولویت قرار می‌گیرند که اثرات بلندمدت آن‌ها مثبت باشد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط