نحوه ثبت نام سامانه همگام و ورود به همگام چگونه است؟

ثبت نام سامانه همگام

پس از ورود کرونا به کشور، مسیر بیشتر کارهایی که حضوری انجام می‌شد مانند ثبت نام در مدرسه، انتخاب رشته، دریافت نمرات امتحانات و دریافت کارنامه به صورت آنلاین ادامه پیدا کرد. آموزش و پرورش نیز در راستای هوشمندسازی روند تحصیل، یک سامانه‌ سراسری به نام سامانه همگام ایجاد کرده است که می‌توان به تمام اطلاعات آموزشی و تحصیلی دانش‌آموزان دسترسی داشت. ثبت نام سامانه همگام برای همه معلمان، دانش‌آموزان، مدیران و کادر مدارس امکان‌پذیر است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مقاله پس از توضیح درباره خود سامانه و قابلیت‌های آن، با اینکه چگونه در سایت همگام ثبت نام کنیم آشنا می‌شوید.

سامانه همگام مدارس چیست؟

قبل از آشنایی با نحوه ورود و ثبت نام در همگام لازم است با این سامانه آشنا شویم. آموزش و پرورش برای اینکه فعالیت‌های مدارس را هماهنگ کند، این سامانه را راه‌اندازی کرده است. معلم‌ها و دانش‌آموزها می‌توانند کارهای مختلفی را با سامانه‌ همگام انجام بدهند. معلم‌ها، مدیرها، کارمندان مدرسه، دانش‌آموزها و والدین با داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه همگام می‌شوند و از اطلاعات و امکانات آن استفاده می‌کنند. مهم‌ترین کاری که این سامانه انجام می‌دهد، اطلاع رسانی از وضعیت مدارس، اخبار و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش است.

علاوه بر این‌ها، اطلاعاتی مثل برنامه‌ هفتگی دانش‌آموزها، غیبت‌ها، تشویقی‌ها و کارنامه‌ دانش‌آموز در سامانه همگام قابل مشاهده است. دانش‌آموزان می‌توانند به کمک سامانه همگام به صورت آنلاین در آزمون‌های هدایت تحصیلی و آزمون‌های مشاوره شرکت کنند. پیش از این مشاهده کارنامه یا انتخاب رشته هم از طریق همین سامانه انجام می‌شد اما در حال حاضر این امکانات در سامانه پادا مهیا هستند. گزینه‌های دیگری هم مثل ثبت‌ نام المپیادهای مختلف دانش‌آموزی، آزمون استعداد درخشان و نمونه دولتی نیز در سامانه همگام وجود دارند. امکان استفاده از برخی ویژگی‌های این سامانه، از جمله ثبت نام المپیادهای دانش‌آموزی، صرفا در بازه زمانی مشخصی فراهم است. این گزینه‌ها توسط مدیر مدرسه فعال می‌شوند. یعنی والدین و دانش‌آموزان برای ثبت نام در المپیادها و آزمون‌های دانش‌آموزی باید به مدیر مدرسه مراجعه کنند و ثبت نام را به شکل حضوری انجام دهند. دانش‌آموزانی که دوست دارند در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنند، می‌توانند غیرحضوری مراحل ثبت نام را طی کنند.

نحوه ثبت نام در سامانه همگام

نحوه ثبت نام دانش آموزان در سایت همگام چگونه است؟

نحوه ثبت نام در سامانه همگام به سادگی ثبت نام در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر است. مراحل آن را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • وارد سایت همگام به آدرس hamgam.medu.ir شوید.
  • نام کاربری کد ملی دانش‌آموز است.
  • رمز عبور را از مدیر مدرسه دریافت کنید.
  • در دو قسمت نقش و نام سازمان، نقش دانش‌آموز را وارد کنید.
  • نام مدرسه هم در قسمت نام سازمان قرار می‌گیرد.

با ورود این اطلاعات وارد پنل کاربری می‌شوید و می‌توانید بخش‌ها و کاربردهای مختلف سامانه همگام را مشاهده کنید. المپیادهای دانش‌آموزی، جشنواره‌ها و مسابقه‌ها، بیمه دانش‌آموزی و تکلیف‌ها از بخش‌های گوناگون سامانه همگام هستند.

اگر رمز همگام را فراموش کردم چه کنم؟

خیلی از دانش‌آموزها می‌پرسند که اگر رمز عبور همگام را فراموش کردم چه کار کنم؟ بازیابی رمز عبور همگام فقط توسط مدیران انجام می‌‌شود. بنابراین اگر رمز عبور همگام را فراموش کردید، باید به مدیر مدرسه مراجعه کنید. مدیر مدرسه برای بازیابی رمز عبور دانش‌آموزها یا معلم‌ها وارد پورتال شخصی می‌شود و با ورود به قسمت مدیریت کاربران، کد ملی دانش‌آموز را درج می‌کند. در این قسمت، گزینه بازنشانی رمز عبور نشان داده می‌شود. با کلیک روی این گزینه، سیستم، رمز عبور جدید را در اختیار مدیر می‌گذارد.

نحوه ورود و ثبت اطلاعات در سامانه همگام چگونه است؟

  • ابتدا آدرس اینترنتی سامانه یعنی hamgam.medu.ir را در مرورگر خود قرار داده و مستقیم وارد سایت شوید. بهتر است برای ثبت نام سامانه همگام از آخرین نسخه مرورگرهای google chrome یا Firefox استفاده کنید.
  • به صفحه اصلی سامانه همگام مدارس وارد می‌شوید.
  • اطلاعات کاربری خود را وارد کنید. نام کاربری کد ملی است و رمز عبوری که از مدیر گرفته‌اید را هم را در این بخش وارد می‌کنید.
  • روی گزینه ورود در پایین پنجره کلیک کنید.
  • پنجره جدیدی باز می‌شود که باید نقش خود و سازمانتان را انتخاب کنید. نقش باید دقیقا همان چیزی که مدیر یا کارشناس مربوطه برای شما تعریف کرده است.
  • در بخش سازمان هم نام مدرسه تان را وارد کنید.
  • مجددا بر روی گزینه ورود در پایین پنچره کلیک کنید.
ثبت نام در همگام

ثبت نام سامانه همگام فرهنگیان

سامانه همگام فرهنگیان و سامانه همگام آموزش و پرورش هیچ تفاوتی با سامانه همگام مدارس ندارند. در واقع آموزش و پرورش یک سامانه هماهنگ برای تمام فعالیت‌های دانش‌آموزها، مدیرها و معلم‌ها ایجاد کرده است. معلم‌ها می‌توانند به کمک سامانه همگام آزمون طراحی کنند و دانش‌آموزها هم می‌توانند در زمان مشخص وارد سایت شده و بدون استرس امتحان دهند. پرسنل آموزش و پرورش نیز برای عضویت در سامانه همگام باید به کارشناس فناوری منطقه استان مراجعه کنند و برای دسترسی به نقش مرتبط با جایگاه سازمانی پرسنل، رمز عبور فردی دریافت کنند.

بخش‌های مختلف سامانه همگام مدارس

پس از ثبت نام سامانه همگام مبه بخش‌های بسیار دیگری نیز دسترسی خواهید داشت:

  • پرسش و پاسخ
  • ثبت نام اوقات فراغت: گزینه اوقات فراغت برای برنامه‌های فوق برنامه، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و هنری است که مدرسه تدارک می‌بیند.
  • شرکت در انتخابات
  • ثبت نام تیزهوشان: ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نام‌نویسی آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم، در مهلت از پیش اعلام شده و از طریق ثبت نام در سایت همگام انجام می‌شود.
  • آزمون آنلاین
  • انضباطی و تشویقی: در گزینه انضباطی و تشویقی، دانش‌آموزان می‌توانند حضور و غیاب‌ در کلاس‌ها را ثبت کنند و از موارد انضباطی آگاه شوند.
  • محتوای الکترونیک
  • فرم‌ساز
  • هدایت تحصیلی
  • برنامه کلاسی
  • کارنامه
  • فعالیت‌های پژوهشی
  • جشنواره‌ها و مسابقات
  • تکالیف
  • آزمون‌های مشاوره‌ای: در بخش آزمون‌های مشاوره‌ای، علاوه بر آزمون‌ هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان می‌توانند در آزمون سلامت روان همگام هم شرکت کنند. این آزمون برای کم کردن آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شده است و بر نتایج هدایت تحصیلی هم تاثیر می‌گذارد.
  • سامانه نماد
  • جشنواره جوان خوارزمی
  • جشنواره خلاقیت و نوآوری

برای اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌ها، می‌توانید به مقاله چگونه در سایت همگام ازمون دهیم مراجعه کنید. قسمت کارنامه هم به کارنامه نهایی، کارنامه ماهانه و کارنامه هفتگی اختصاص دارد. در هر کدام از این بخش‌ها معلم‌ها می‌توانند آزمون‌های متعدد طراحی کرده و دانش‌آموزان هم در ساعت و تاریخ مشخص در آزمون حاضر شوند. می‌توانید مطلب کارنامه سامانه همگام را برای روش مشاهده کارنامه در این سایت مطالعه کنید.

عضویت در سامانه همگام

چگونه با عضویت در سایت همگام هدایت تحصیلی انجام دهیم؟

برای ورود به سایت همگام و انجام هدایت تحصیلی به نام کاربری و رمز عبور جداگانه‌ای احتیاج ندارید. فقط باید وارد سایت همگام شوید و به بخش هدایت تحصیلی بروید. در این جا دو بخش وجود دارد:

  • تکمیل فرم اولویت
  • نتایج فردی دانش‌آموز

برای هدایت تحصیلی، فرم اولویت را پر کنید و برای مشاهده نتایج، به قسمت نتایج فردی دانش‌آموز بروید. آزمون هدایت تحصیلی برای سنجش توانایی‌های دانش‌آموزان پایه نهم طراحی شده است و رغبت تحصیلی آن‌ها را می‌سنجد. آزمون‌های مشاوره‌ای دیگری هم در سایت همگام وجود دارد که برای شناسایی مشکلات رفتاری، نقاط قوت و ضعف دانش آموزان طراحی شده است. آزمون‌ها شش مرحله‌ای هستند و در نهایت دانش‌آموز به کمک نتایج نهایی بهترین رشته تحصیلی مطابق با شخصیت و استعدادش را انتخاب می‌کند.

سخن پایانی

سامانه همگام با هدف هوشمندسازی فعالیت‌های مدارس، دانش‌آموزان، معلم‌ها و مدیران طراحی شده است. ما در این مقاله تلاش کردیم علاوه بر معرفی سامانه همگام، نحوه ورود اطلاعات و ثبت نام سامانه همگام را توضیح دهیم. بیشتر فعالیت‌های سامانه همگام مجازی هستند، به جز دریافت رمز عبور که مدیر مدرسه آن را به دانش‌آموزها و مدیران تحویل می‌دهد.

سوالات متداول درباره ثبت نام سامانه همگام

  1. آدرس سایت همگام چیست؟
    سامانه همگام به نشانی hamgam.medu.ir برای تسهیل انجام امور مختلف آموزشی و تحصیلی مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم طراحی شده است.
  2. عضویت در سامانه همگام برای چه کسانی امکان‌پذیر است؟
    دانش‌آموزان، معلمان، کادر اجرایی مدارس و پرسنل آموزش و پرورش می‌توانند با درج نام کاربری و رمز عبور در این سامانه ثبت نام کنند.
  3. رمز عبور برای ثبت نام در سایت همگام را چگونه دریافت کنیم؟
    این رمز را مدیر مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد و برای دریافت آن باید حضوری به مدرسه مراجعه کنید.
  4. هدایت تحصیلی در سامانه همگام برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
    این بخش برای انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم تعبیه شده است که می توانند با تکمیل فرم مربوطه فرآیند انتخاب رشته را تکمیل کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط