در جستجوی یاوران روزگار کرونا!

جستجوی یاوران روزگار کرونا

چطور ما نیز یاور و کمک کننده‌ی دیگران باشیم؟

ویروس کرونا بر زندگی خانوادگی و برنامه‌ی روزمره‌ی ما تأثیر قابل توجهی گذاشته است. درک و پذیرش این بیماری برای ما امری دشوار بوده، و برای کودکان به مراتب سخت‌تر است. مطمئنا خیلی از پدر و مادرها هنگام توضیح در مورد ویروس کرونا برای فرزندانشان، احساس کرده‌اند که چقدر واژگان محدودند! در چنین شرایطی یکی از بهترین و امیدبخش‌ترین کارها، اطمینان بخشیدن به کودکان است که وضعیت هرچقدر سخت و پیچیده باشد، افرادی در جامعه وجود دارند که متخصص کمک کردن به دیگران و یاوران کورونا هستند. به این ترتیب فرزندان‌مان هم در کنار رعایت نکات بهداشتی، کمتر دچار احساس ترس و وحشت می‌شوند.

در جستجوی یاوران روزگار کرونا!

یاوران کورونا چه کسانی هستند؟

پیدا کردن کسانی که در این دوره به دیگران کمک می‌کنند کار دشواری نیست. پیشنهاد ما این است که برای احساس امنیت و آرامش بیشتر کودکان، سعی کنید آنها را با خود همراه کنید و در طی یک طوفان فکری، فهرستی از کسانی که در این دوره به نوعی می‌توانند یاور و کمک‌کننده باشند تهیه کنید. سپس در مورد اینکه هر کدام از این افراد چقدر برای دیگران زحمت می‌کشند و در این دوران چه تأثیر مثبتی بر جامعه دارند نیز با یکدیگر به گفتگو بپردازید.

مددکاران و یاوران کرونا عبارتند از:

  • پزشکان، پرستاران و تمام کسانی که به حفظ سلامتی و کمک رساندن در هنگام بیماری، نقش دارند.
  • افسران پلیس و آتش‌نشانان که از کار و تلاش برای حفظ ایمنی ما دست نمی‌کشند.
  • کشاورزان و کارمندان فروشگاه‌های مواد غذایی که به حفظ تغذیه‌ی سالم ما کمک می‌کنند.
  • نامه‌رسانان و مأموران پیک که در ارسال نامه‌ها و بسته‌های پستی ما نقش دارند و کمک می‌کنند با افرادی که دوستشان داریم و از آنها دور مانده‌ایم، در ارتباط باشیم.
  • معلمان و کارکنان مدرسه که در تلاش برای یافتن بهترین روش‌های آموزش به کودکان از خانه هستند.
  • مأموران شهرداری که برای تمیز ماندن جامعه و حفظ چرخه‌ی بازیافت زحمت می‌کشند.
چطور ما نیز یاور و کمک کننده‌ی دیگران باشیم؟

از آنجایی که در این مدت بسیاری از ما در خانه مانده‌ایم و خیلی از دوستان، همسایگان و یاوران جامعه‌مان را ندیده‌ایم، یکی دیگر از روش‌های کمک کننده، تجسم کردن افرادی است که در همین شرایط هر روز مشغول کار هستند تا به نوعی مراقب دیگر افراد جامعه‌شان باشند. می‌‌توانیم این فهرست را با دسته‌بندی مشاغل افراد بنویسیم و برای اینکه همواره یادمان بماند برای حفظ سلامتی ما چه افرادی در جامعه تلاش می‌کنند، این یادداشت را همراه با متن تشکر در جایی که مقابل چشمان خود و فرزندانمان باشد قرار دهیم!

«در جستجوی یاوران کورونا » می‌تواند گنجینه‌ای امیدبخش برای خانواده‌ها باشد

متخصصان معتقدند ایده‌ی «در جستجوی یاوران» می‌تواند به عنوان ابزاری مفید و کارآمد و منبع امیدی برای خانواده‌ها باشد. زمان‌های زیادی وجود دارند که ما دچار احساس ناراحتی و یا وحشت می‌شویم. اما اگر در همین اوقات بتوانیم به این آگاهی تکیه کنیم که افراد بسیاری هستند که می‌توانند از ما مراقبت کنند و کمک حال ما باشند، راحت‌تر می‌توانیم این احساسات را بپذیریم؛ و زمانی که در کنار این احساسات ناراحت‌کننده، احساس حمایت و مراقبت را نیز دریافت کنیم، توان این را داریم که این دو دسته احساس مثبت و منفی را در کنار هم پردازش کنیم. کودکان نیز برای مدیریت و تحلیل احساساتشان به کمک والدین و بزرگترهایشان احتیاج دارند.

در واقع زمانی که همراه با کودکانمان در مسیر پیدا کردن یاوران روزهای سخت قدم برمی‌داریم، به پرورش انعطاف پذیری آنها کمک می‌کنیم.

ما، به عنوان والدین کودک، هرچقدر که استوارتر و ریشه‌دارتر باشیم، برای کودکانمان هم تکیه‌گاه و حمایتگر بهتری خواهیم بود. کودکان ما برای اینکه بتوانند احساسات و هیجانات بزرگ را درک کنند، پیش از هرچیز نیاز دارند احساس امنیت داشته باشند، و ما می‌توانیم بهترین منبع احساس امنیت برای آنها باشیم. آنها نیاز دارند در مسیرهای جدیدی قدم بگذارند که شاید برایشان ترسناک باشد و این ما هستیم که با حمایت و تأمین امنیت آنها، می‌توانیم کمک کنیم احساسات و مسیرهای جدید را تجربه کنند و در زندگی، تاب آوری و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. به این ترتیب شما می‌توانید در راستای پرورش یک کودک قدرتمند قدم بردارید.

یاوران و مددکاران دوران کرونا

همه‌ی ما می‌توانیم جزو یاوران کورونا باشیم، حتی کودکان!

زمانی که با کودکانمان، افرادی که در مراقبت و حمایت ما نقش بسزایی دارند را شناسایی کردیم و سعی کردیم به هر طریقی، از آنها سپاسگزاری کنیم، نوبت به مرحله بعد می‌رسد! «ما، به عنوان یک خانواده، چطور می‌توانیم به دیگران کمک کنیم؟»

حتی اگر به عنوان یک خانواده، کمکی که در حال حاضر از دست ما برمی‌آید این است که تا حد امکان در خانه بمانیم، باز هم نباید احساس کنیم که ما برای کمک به همسایگان و دیگر افراد جامعه‌، کاری از دستمان برنمی‌آید. اینکه تمام اعضای خانواده را، حتی کوچکترین فرد را به عنوان فردی که در کمک رساندن به دیگر افراد جامعه نقشی فعال دارد ببینیم، به ایجاد احساس توانمندی در فرزندانمان، آن هم در اوقاتی که متحمل اضطراب زیادی هستند کمک کرده‌ایم. آنها از اینکه با دیدی خلاقانه به نقش خود در مراقبت از یکدیگر و دیگر افراد جامعه در این دوران نگاه کنند، انرژی زیادی می‌گیرند.

در این روزهای در خانه ماندن، مشارکت کودکان در کارهای خانه را جدی بگیرید. به عنوان مثال، اجازه دهید با یکدیگر چند ایده‌ی خلاقانه برای مشخص کردن نقش کمک کننده‌ی کودکان در خانه را مرور کنیم:

  • پاک کردن میز بعد از صرف شام
  • جمع کردن چوب‌های خشک از حیاط خانه
  • کشیدن نقاشی برای یکی از اعضای خانواده و یا یکی از دوستان
  • کمک به خواهر یا برادر کوچک‌تر در پیدا کردن اساب‌بازی‌هایش
  • مرتب کردن کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایش

نکته آخر

فرقی نمی‌کند که فرد مقابل ما کودک باشد یا بزرگسال! اگر دچار احساس ترس شده باشد و ما بتوانیم به او کمک کنیم احساس مفید بودن پیدا کند، تنها به دیگران کمک نکرده‌ایم؛ به خودمان هم کمک کرده‌ایم تا هیجانات و احساسات مختلف را تحلیل و پردازش کند.

به این ترتیب به سادگی می‌توانید با اشاره به «در خانه ماندن» یا «شستن دست‌ها» این احساس کمک کننده بودن را در فرزندانتان ایجاد کنید تا خودش را جزو یاوران کورونا قلمداد کند. کمک به کودکان برای پوشیدن ماسک را نیز فراموش نکنید چون ماسک زدن تا حد زیادی جلوی انتشار ویروس را می‌گیرد.

همچنین یکی از مهم‌ترین راه‌های برای کمک کردن به دیگران در این شرایط، شستن دست‌ها و جلوگیری از انتشار ویروس به روش‌های مختلف است. طبیعی است که در این شرایط کمی احساس ترس و سردرگمی داشته باشیم، ولی با «ماندن در خانه» و «شستن دست‌ها» می‌توانیم به دیگران کمک کنیم. بازی‌ها و فعالیت‌هایی برای تخلیه انرژی کودکان در خانه پیدا کنید تا کمتر برای بیرون رفتن بی‌قراری کند. تمام تلاش ما پیدا کردن توازنی بین پردازش احساسات و گفتگو در مورد پیدا کردن راهی برای ایمن ماندن و ایمن نگه داشتن سایر افراد است. و این، راه کمک کردن ما به جامعه است!

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط