7 بازی خاطره‌انگیز برای تخلیه انرژی کودکان در خانه

جنب‌وجوش کودک را با بازی تخلیه کنید

کودکان نیز همچون افراد بزرگسال روحیات و ویژگی‌های اخلاقی متفاوتی دارند؛ ویژگی‌هایی که برقراری تعامل با آنها را متمایز می‌کند. حقیقتا پدر یا مادر بعضی از بچه‌ها بودن، انرژی زیادی می‌خواهد! چه به لحاظ جسمی، چه به لحاظ روانی. در برخورد با چنین کودکانی بیش از هر زمانی نیاز داریم که خلاق باشیم و بتوانیم راه‌های مناسبی از جمله بازی با توپ در خانه برای تخلیه‌ی انرژی‌شان پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا ایده‌هایی به‌شدت جذاب و مرتبط با بازی برای تخلیه انرژی کودکان در اختیارتان بگذاریم.

چگونه انرژی کودک را تخلیه کنیم؟

اگر شما هم با فرزندان‌تان یا همان دالتون‌های خانه‌تان به مشکل برخورده‌اید، بازی گزینه فوق‌العاده‌ای برای تخلیه انرژی‌شان است. عشق و ارادت بچه‌ها به «حضرت بازی» آن‌چنان سرشان را گرم می‌کند که تمام انرژی‌شان را تقدیمش می‌کنند. کودک را تنها زمانی می‌توان خسته دید که سرش به بازی‌های و فعالیت‌ های بدنی مناسب برای کودکان گرم شده باشد. پس بیایید بی‌معطلی به سراغ معرفی بازی و اسباب بازی برای تخلیه انرژی کودکان برویم.  

بازی برای تخلیه انرژی کودکان | چند ایده جذاب و نوستالژیک

این بازی‌ها هم برای شما خاطره‌انگیزند و هم همان‌هایی هستند که شما برای نفس‌نفس‌انداختن فرزندتان نیازشان دارید. آن‌ها همچنین برگ ‌برنده اصلی اسباب‌بازی‌های سنتی در مقایسه اسباب‌ بازی سنتی با دیجیتال محسوب می‌شوند.

چگونه انرژی کودک را تخلیه کنیم؟

بازی‌های ایستگاهی طراحی کنید

برای کودک خود بازی‌هایی طراحی کنید که او را درگیر تحرک و چالش‌های جسمانی کند. برای مثال:

  • از او بخواهید از ابتدا تا انتهای راهرو را با یک پا، لِی‌لِی برود و تمام مسیر را در حالی که روی پنجه‌ی پا قدم می‌گذارد، بازگردد.

نوپایان و کودکان خردسال‌تر دوست دارند در بازی‌های ایستگاهی، حرکات شما را تقلید کنند و به دنبال شما مراحل بازی را طی کنند. ترجیح بچه‌های بزرگتر پیروی‌کردن از دستورالعمل بازی است. آنها دوست دارند مسیرهای مختلف بازی را برایشان توضیح دهید تا برای اجرای آن، حافظه‌شان هم به چالش کشیده شود. برای مثال، می‌توانید مسیری طراحی کنید که دستورالعمل آن این‌گونه توصیف شود: «بیا ببینیم همه‌ این چیزایی که بهت میگم یادت می‌مونه؟! خب:

  1. اول باید دوبار با هر دو دستت بزنی روی میز،
  2. بعد از سبد لباسشویی بری بالا،
  3. بعدش مسیر راهرو رو بیای پایین؛
  4. وقتی رسیدی پشت در اتاق خواب، سه بار در بزنی
  5. و بعدش از پله‌ها بیای بالا تا برسی به نیمکت.»

تحرک زیاد در طول این بازی‌های ایستگاهی به افزایش تمرکز و کاهش حواسپرتی کودکان منجر می‌شود.

بازی در جستجوی گنج طراحی کنید

بازی در جست‌وجوی گنج علاوه بر تخلیه انرژی برای تقویت توجه و تمرکز کودکان نیز مناسب است. فهرستی از اشیا‌ئی که فرزندتان می‌بایست آنها را در خانه پیدا کند در نظر داشته باشید و نام آنها را در یک برگه بنویسید و یا تصویرشان را نقاشی کنید. برای مثال:

  • دو کتاب قرمز،
  • چهار صندلی،
  • دو عدد میز،
  • یک لنگه کفش مشکی،
  • یک جفت دمپایی سفید.

به کودک کمک کنید هر کدام از این موارد را که پیدا کرد، بر روی اسم نوشته شده در فهرست خط بکشد. برای کودکان بزرگتر می‌توانید یک بازی شبیه به بازی در جستجوی گنج طراحی کنید و با جایگزین‌کردن ویژگی‌های اشیاء به جای نام آنها، چاشنی چالش را به بازی‌شان اضافه کنید. فهرست پیشنهادی می‌تواند به این ترتیب باشد:

  • دو شیء مثلث،
  • چهار شیء دایره‌ای شکل
  • و سه شیء که رنگ بنفش دارند.
چگونه از بازی برای تخلیه انرژی کودکان استفاده کنیم؟

با وسایل کودکتان قایم موشک بازی کنید

یک اسباب‌بازی یا یکی از وسایل فرزندتان، مثلا قاشق چوبی‌اش را پنهان کنید و از او بخواهید آن را پیدا کند. زمانی که کودک به شیء پنهان شده نزدیک شد او را راهنمایی کند تا آن وسیله را پیدا کند. برای مثال بگویید:

  1. «خب حالا بپیچ به چپ،
  2. دو تا قدم به سمت جلو بردار،
  3. حالا زیر پتو رو نگاه کن!»

این بازی را به نوبت با فرزندتان انجام دهید و اجازه دهید او نیز وسایلی را پنهان کند تا شما آنها را پیدا کنید!

با توپ جورابی بازی کنید!

  1. یک یا دو عدد جوراب را به گونه‌ای گلوله کنید که شبیه به یک توپ شوند.
  2. یک جعبه‌ی مقوایی یا یک سطل، مثل سطل لباسشویی را نیز برای بازی بیاورید.
  3. به نوبت توپ‌های جورابی را درون جعبه یا سبد بیندازید.

احتمالا برای بچه‌های کوچک‌تر جذاب‌تر است که نزدیک به سبد بایستند و توپ را داخل آن بیندازند و بعد از خالی‌کردن سبد روی زمین، بازی را تکرار کنند. اما بچه‌های بزرگتر دوست دارند بدانند از چه فاصله‌ای می‌توانند توپ را درون جعبه بیندازند؛ یا حالت‌های متنوعی که برای پرتاب توپ وجود دارند را امتحان کنند؛ مثلا پرتاب توپ با چشمان بسته، یا پرتاب توپ در حالی که روی یک‌پا ایستاده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: علت بی اشتهایی کودک چیست و چه راه حلی دارد

در انجام کارهای خانه از فرزندتان کمک بگیرید

اهمیت مشارکت کودکان درکارهای خانه بسیار زیاد است. فرزندتان را در انجام کارهایی که نیاز به تحرک و فعالیت جسمانی دارند، مشارکت دهید. احساس مشارکت داشتن در کارهای خانه برای بچه‌ها احساسی لذت‌بخش است. برای مثال:

  • می‌توانید از او بخواهید که سبد پر از لباس را برای شما تا مقابل لباسشویی هل بدهد، یا با هم لباس‌های خشک شده را جمع و مرتب کنید.
  • می‌توانید هنگام جمع‌آوری لباس‌ها آنها را دسته‌بندی کنید؛ مثلا دسته‌ی جوراب‌ها، شلوارها و پیراهن‌ها.

برای اینکه جمع‌آوری لباس‌ها جنبه‌ سرگرم کننده نیز داشته باشد، زمانی که می‌خواهید هر دسته‌ی لباس را سر جای خودش بگذارید، وانمود کنید یک نامه‌رسان و یا مسئول پیکی هستید که می‌خواهد نامه یا یک جعبه پیتزا را به صاحبش تحویل بدهید!

چه بازی‌هایی برای تخلیه انرژی کودکان مناسبند؟

روی یک بند یا طناب راه بروید (بندبازی کنید)

  1. روی زمین یک قطعه بند بگذارید و یا نوار باریکی از چسب کاغذی بچسبانید.
  2. از کودکتان بخواهید تا وانمود کند در حال راه‌رفتن روی یک بند یا یک پل باریک است.
  3. پاهایش را به گونه‌ای بگذارد که یکی جلوی دیگری باشد، در حالی که دست‌ها نیز برای حفظ تعادل به دو طرف کشیده شده است.
  4. زمانی که کودک به انتهای پل رسید، دومین مسیر را با نخ یا چسبی دیگر به موازات مسیر اول بسازید.
  5. این مسیر رودخانه‌ای است که فرزندتان باید تا انتهای آن شنا کند!

این ماجراجویی می‌تواند با اضافه‌کردن قطعاتی برای پرش و همچین داستان‌سازی شما دو نفر در طول این مسیر، ادامه پیدا کند. این دست بازی‌ها برای تقویت خلاقیت کودکان نیز پیشنهاد می‌شوند، زیرا به آن‌ها کمک می‌کنند تا «خارج از چهارچوب» فکر کنند.

قصه‌خوانی را با فعالیت و تحرک همراه کنید

می‌توانید ساعت‌های قصه‌خوانی را به زمان‌هایی برای فعالیت و تحرک‌داشتن تبدیل کنید. بعد از اینکه کتاب را خواندید، یک دور قصه را با هم مرور کنید. اما این بار در حین خواندن قصه، در قسمت‌هایی که شخصیت‌های داستان کاری انجام می‌دهند توقف و سعی کنید حرکات آنها را تقلید کنید؛ مثلا از جای خود بلند شوید و وانمود کنید که به باغ‌وحش می‌روید. برای درک بهتر اهمیت قصه در زندگی کودکان نگاهی هم به مقاله تاثیر داستان بر یادگیری کودکان بیندازید.

سخن پایانی

هرکدام از این فعالیت‌ها را می‌توانید به گونه‌ای تغییر دهید و اجرا کنید تا به علاقه‌مندی‌های فرزندتان نزدیک‌تر شوند. برای مثال بازی‌های ایستگاهی می‌توانند بخشی از ماجراجویی شما و فرزندتان در زیر دریا باشند. یا پیداکردن عروسک فرزندتان می‌تواند به عملیات نجات آن عروسک تبدیل شود. اجازه دهید کودک بازی را رهبری کند و شما دستورالعمل‌هایش را دنبال کنید! در آخر به این نکته تاکید کنیم که بازی سبب افزایش رشد خلاقیت بچه‌ها و کاهش مشکلاتی مانند چاقی کودکان می‌شود. به بازی به چشم یک ابزار برای تقویت مهارت‌های مختلف کودکان نگاه کنید و برای آن وقت بگذارید.

7 بازی‌های خاطره‌انگیز و پرتحرک برای تخلیه انرژی کودکان

سوالات متداول

  1. برای تخلیه انرژی کودک در خانه چه بازی‌هایی پیشنهاد می‌شود؟
    بازی‌های ایستگاهی، بازی در جست‌وجوی گنج، قایم باشک، بازی با توپ‌ جورابی، تبدیل مشارکت در انجام کارهای خانه به بازی و سرگرمی، بندبازی، قصه‌خوانی با فعالیت و تحرک، بازی‌هایی جذاب و ساده برای تخلیه انرژی کودکان هستند.
  2. چگونه انرژی کودک را تخلیه کنیم؟
    بازی‌ از بهترین روش‌ها برای تخلیه انرژی کودکان است. شما می‌توانید در طول بازی به‌شکلی امن و سالم، انرژی حرکتی فرزندتان را با هیجان سرگرمی و فعالیت به‌سمت انرژی گرمایی سوق دهید و از تن فرزندتان خارج کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط